Mediatiedote: Ranskalaisfeministi Mona Chollet’n tietokirja noitavainoista on ajankohtainen puheenvuoro maailmalla jylläävästä naisvihasta

1500- ja 1600-lukujen noitavainojen perintö elää yhä: monet samat ennakkoluulot rajoittavat naisten elintilaa nyky-yhteiskunnassakin, kirjoittaa Mona Chollet menestystietokirjassaan Naisia vai noitia? – Naisvainot ennen ja nyt (Gummerus). Ranskan eturivin feministi pohtii myös, miksi noituus on juuri nyt iso ilmiö maailmalla.

Mona Chollet tutkii tietokirjassaan Euroopan ja Yhdysvaltojen noitavainoja ja niiden seurauksia. Vainot lisäsivät naisiin kohdistuvia ennakkoluuloja ja tukahduttivat erilaisen tavan elää. Noidiksi tuomitut olivat usein yksin eläviä, lapsettomia tai vanhoja naisia. Syytteeseen saattoi riittää se, että sanoi vastaan miehelle, puhui liian kovalla äänellä tai oli seksuaalisesti hieman liian vapautunut.

Chollet’n mukaan vainoilla on ollut merkittävä vaikutus siihen, miten nykynaisen elintilaa rajoitetaan: ”Jos noitavainoja ei olisi ollut, eläisimme luultavasti hyvinkin erilaisissa yhteiskunnissa.”

Naisvainoista henkilökohtaisesti ja elävästi kertova Naisia vai noitia? on ollut Ranskan myydyimpien tietokirjojen listalla jo toista vuotta. Kirja on myös kriittinen puheenvuoro yhteiskunnasta, jossa naisten alistaminen on kulkenut rinnakkain luonnon alistamisen kanssa. Se pohtii myös, miksi miksi noidista on tullut nykyfeministeille esikuvia.

Mona Chollet
Mona Chollet on ranskalainen eturivin feministi, kirjailija ja toimittaja. Chollet toimii Le Monde Diplomatique -lehden päätoimittajana ja kirjoittaa sen ohella suosittua La Meridienne -blogia. Hänen aikaisemmat kirjansa käsittelevät muun muassa kauneuden ja kodin historiaa naisnäkökulmasta.

Mona Chollet, Naisia vai noitia? – Naisvainot ennen ja nyt
Alkuteos Sorcierès. La puissance invaincue des femmes
Suomentanut Taina Helkamo

Lisätietoja: eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt: rosa-maria.kari@gummerus.fi

Mona Chollet, kuva: Mathieu Zazzo
Naisia vai noitia?

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.

KUTSU GummerusLive: Syksyn kiinnostavimmat kirjat ensiesittelyssä4.5.2020 13:52:27 EESTKutsu

Gummeruksen kirjailijat kertovat ensi kesänä ja syksynä ilmestyvistä teoksistaan tiistaina 12.5. klo 15–16. Kirjailijat Eppu Nuotio, Selja Ahava, Anni Kytömäki, Jenni Linturi ja Susanne Maude puhuvat webinaarissa romaaneistaan. Tietokirjailijoista äänessä ovat urheilutoimittaja Laura Arffman sekä inkerinsuomalaisen sukunsa kohtaloita tutkineet toimittajat Lea ja Santeri Pakkanen. Tervetuloa!

Mediatiedote: Jouko Heikuran romaanissa tarjotaan äitienpäivälahjaksi yllätyksiä9.4.2020 12:34:36 EESTTiedote

Kirjailija-toimittaja Jouko Heikuran neljäs romaani Lahja äidilleni (Gummerus) on yhdistelmä perhedraamaa ja jännitystä. Tasa-arvoloukkauksiin ja vähemmistöjen oikeuksiin erikoistunut asianajaja Timothy Stone tarjoilee äitienpäivänä vakavasti sairaalle Marja-äidilleen samppanjan ja kakun lisäksi yllätyksen, joka muuttaa heidän molempien elämän. Romaanin tapahtumat sijoittuvat kirjailijan kotikaupunkiin Lontooseen.