Mediatiedote: Sinko olalla Brysselin oikeustalossa – Tuomas Vimman romaanissa räiskitään Euroopan ytimessä

Riittääkö suomalaisen naisen sisu, kun perässä on Ranskan presidentin lähettämä palkkatappaja? Etelähelsinkiläisen Tuomas Vimman romaanissa Koodinimi Taïga (Gummerus) Korsikan vuoristosta alkanut takaa-ajo huipentuu kirjailijan nykyiseen kotikaupunkiin Brysseliin. Vahvat naiset, kiehtovat miljööt ja nopeat käänteet tekevät kirjasta viihdyttävän jännärin.

Korsikan tunnetuimman terroristin suomalaistyttärestä Katariina Päivänsalosta on jatkuvan paineen ja pakoilun seurauksena muotoutunut täysiverinen soturi, joka ei pelkää ketään tai mitään. Hänen matkassaan kulkee pariisilainen huumekauppias Camille, joka on virallisesti kuollut jo vuosia sitten. Näitä naisia eivät pysäytä palkkamurhaajat, mafiosot, poliisit tai suljetut ovet.

Terroristi Le Renard, Päivänsalon isä, siirretään Ranskan sisäministeriön salaisesta vankilasta Brysseliin oikeuden kuultavaksi. Hän saa peräänsä eläkeikää lähestyvän palkkamurhaajan Érinyen, jonka tehtävänä on varmistaa, ettei Le Renard palaa elävänä Ranskaan.

Tuomas Vimma on tunnettu paneutumisestaan romaaniensa taustatyöhön. Koodinimi Taïgan kohdalla eniten päänvaivaa aiheutti selvitystyö keinoista pakoilla Ranskan turvallisuuspalvelua. ”Olen tehnyt kymmeniä asiantuntijahaastatteluja aina korsikalaisista separatisteista eri alan ammattirikollisiin ja MIT:n kasvojentunnistusteknologian huippuasiantuntijaan. Onnistumisina pidän etenkin etterbeckiläisen murtovarkaan palkkaamista, Brysselin keskusvankilaan tunkeutumista sekä murtautumista oikeustalon suljetulle rakennustyömaalle. Kenties alan oppia, sillä – toisin kuin edellistä romaaniani Vasenta rantaa kirjoittaessani Pariisissa – minua ei pidätetty kertaakaan”, hän toteaa.

Tuomas Vimma, Koodinimi Taïga

Koodinimi Taïga, kansi: Mika Tuominen
Tuomas Vimma, kuva: Marek Sabogal

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Mediatiedote: Persoonallinen uutuuskeittokirja opastaa vietnamilaisen keittiön ja kulttuurin saloihin31.3.2020 10:48:36 EESTTiedote

Vietnamilainen ruoka on paitsi herkullista, myös terveellistä ja usein raaka-aineiltaan edullista. Vietnamilaisen keittiön salat -kirjassa (Gummerus) omaelämäkerrallisista romaaneistaan tunnettu kanadanvietnamilainen kirjailija Kim Thúy paljastaa parhaat reseptinsä. Samalla hän esittelee sukunsa naiset, joilta on keittotaitonsa oppinut. Teos kiteyttää kauniisti ruoanlaiton yhteisöllisen olemuksen ja inspiroi toteuttamaan kaunista ja hyvää jokapäiväisessä elämässä.

Mediatiedote: Opas kaikille synnytykseen osallistuville11.3.2020 09:00:00 EETTiedote

Doula ja fysioterapeutti Susanna Helin opaskirja Peloton synnytys (Gummerus) esittelee neljä tehokasta työkalua, jotka auttavat synnyttäjää välttämään stressiä ja pelkoa. Kirja sopii sekä ensisynnyttäjälle että uudelleensynnyttäjälle, niin kivunlievitystä haluavalle kuin täysin lääkkeetöntä synnytystä toivovallekin. Kirjan vinkeistä hyötyy sekä vaikeasta synnytyspelosta kärsivä että pelottomampi, huolellisesti synnytykseensä valmistautuva lukija. Synnytykseen osallistuvalle tukihenkilölle teos tarjoaa käytännöllisiä ohjeita, jotka auttavat tarjoamaan apua synnyttäjälle ja toimimaan niin, että tukihenkilöstä tulee synnyttäjän tärkein tuki ja turva.