Mediatiedote: Sirt-dieetti villitsee maailmalla – opas sirt-ruokiin nyt suomeksi

Palkittujen brittikirjailijoiden kirjoittama opas Sirt-dieetti (Gummerus) kertoo miten ruokavalion ja selkeän ohjelman avulla parannat vastustuskykyä ja saat energisen ja hoikan olon. Kohutulla sirt-dieetillä herkutellaan tumman suklaan ja punaviinin ohella mm. lehtikaalilla, kurkumalla, chilillä ja sitrushedelmillä. Dieetin avulla paino voi pudota kolme kiloa viikossa.

Sirt-dieetti perehdyttää sirt-ruokiin ja tieteeseen pitkän elämän molekyyleiksi kutsuttujen sirtuiinien taustalla. Selkeät ohjeet seitsemäksi päiväksi auttavat pudottamaan painoa menettämättä lihasmassaa ja tinkimättä terveydestä. Kirja sisältää ruokareseptien ohella onnistumistarinoita ja huolehtii siitä, että ruokavaliota noudattava pysyy saavutetuissa tuloksissa.

Uusi ruokavaliotrendi on villinnyt maailmalla huippu-urheilijat ja julkkikset, kuten laulajatähti Adelen, joka on aiemmin vastustanut laihdutusdieettejä, mutta pudotti keväällä painoaan sirtin avulla. Myös kirjanostajat ovat löytäneet teoksen: Sirt-dieetti ampaisi myyntilistojen kärkeen heti ilmestyttyään Isossa-Britanniassa alkuvuodesta 2016.

Kirjan kirjoittaneet Aidan Goggins ja Glen Matten ovat erikoistuneet ravitsemukseen ja terveyteen. Molemmilla on pitkä kokemus etenkin ravintoneuvonnasta. Onnistumistarinoiden myötä he uskovat vahvasti sirt-dieettiin, uuteen ja helppoon tapaan keventää ruokavaliota ja kohentaa terveydentilaa. ”Laihdutuskuurit eivät olleet meidän juttumme ennen kuin löysimme sirt-ruoat. Kilot pysyvät poissa ja bonuksena terveydentila kohenee”, lupaavat Goggins ja Matten.

Aidan Goggins ja Glen Matten:
Sirt-dieetti
Parempi terveydentila ja energinen olo selkeän ohjelman avulla
Alkuteos The Sirtfood Diet
Suomentanut Jaakko Kankaanpää
Ovh. 32 euroa

Sirt-dieetti
Aidan Goggins ja Glen Matten (kuva: Hal Shinnie)

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Hollantilainen menestysteos on mestarillinen lukuromaani turismin rappeuttamasta Euroopasta10.5.2021 09:33:34 EEST | Tiedote

Ilja Leonard Pfeijfferin moneen kertaan palkittu Grand Hotel Europa (Gummerus) oli Alankomaiden myydyin kirja vuonna 2019 ja kirjailijan kansainvälinen läpimurtoteos, jonka käännösoikeudet on myyty 18 maahan. Älykäs, vetävä ja poleeminen romaani kertoo Euroopasta ja sen tulevaisuudesta globalisaation, siirtolaisvirtojen ja massaturismin aikana. Samalla se on vangitseva kertomus menetetystä rakkaudesta ja seikkailusta Caravaggion kadonneen maalauksen jäljillä.

Nina Lykken satiirinen lääkäriromaani on röntgenintarkka ja skalpellinterävä kuvaus keski-ikäisestä keskiluokasta8.4.2021 08:43:00 EEST | Tiedote

Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Bragella palkittu Kohonnut riski (Gummerus) kuvaa osuvasti keski-iän kriisiä, uskottomuutta ja yleislääkärin vastaanotolle saapuvan keskiluokkaisen potilasvirran todellisia ja kuviteltuja vaivoja. Nina Lykke on hurmannut kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Hänen edellinen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus 2019) oli sekin myynti- ja arvostelumenestys.

Elämäkerta Elin Danielson-Gambogista kertoo boheemin ja omapäisen taidemaalarin vaiherikkaan tarinan25.3.2021 08:52:43 EET | Tiedote

Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi (1861–1919) tunnetaan nykyään monia aikalaisiaan huonommin? Tähän etsii vastauksia taidehistorioitsija Salla Leponiemen kirjoittama elämäkertateos Niin kauan kuin tunnen eläväni (Gummerus). Samalla piirtyy kuva itsenäisestä, kansainvälistä uraa tekevästä taidemaalarista, joka vähät välitti porvarillisen yhteiskunnan sovinnaisuussäännöistä. Intohimoisen taiteilijuuden lisäksi teos valottaa Danielson-Gambogin lapsuutta, ystävyyssuhteita ja avioliittoa, joissa oli dramaattisia käänteitä. Kirjan kuvaliitteissä on merkittävimpien teosten lisäksi valokuvia taiteilijan elämän varrelta.