Mediatiedote: Sisällissodan taistelut on tähän mennessä kattavin tietoteos sodan uhreista

Suomen sisällissodan uhreja on tutkittu jo sata vuotta. Historioitsija Tuomas Hopun, tietokirjailija Tauno Tukkisen ja Helsingin sotasurmat -tutkimushankkeen johtajan, tietokirjailija Jarmo Niemisen teos Sisällissodan taistelut (Gummerus) tuo julki tähän mennessä tarkimman tiedon sodassa kaatuneista ja kadonneista. Kirja koostuu kahdesta osasta, yhtäältä Tuomas Hopun kymmenen merkittävän taistelun kuvauksesta karttoineen ja toisaalta Tauno Tukkisen vuosikymmenien työn tuloksesta, matrikkeleista, joista selviävät 11 500 taisteluiden uhrin mahdollisimman tarkat tiedot.

Sisällissodan tutkimuksessa on viimeisten vuosien aikana keskitytty sotaa seuranneisiin tapahtumiin. Taisteluissa kuolleet ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Suomalaisia menehtyi sisällissodassa ja sitä seuranneissa rankaisutoimissa kaiken kaikkiaan noin 34 000 henkeä. Punaisten kokonaistappiot olivat noin 29 200 ja valkoisten 4 700. Harhaluoteihin ja kranaatteihin kuoli lähes 150 siviiliä. Taisteluissa kaatui, kuoli haavoihinsa tai katosi 11 500 ihmistä. Tiedot perustuvat Tauno Tukkisen tutkimuksiin. Sisällissodan taistelut – Kaatunut. Kadonnut. Teloitettu. -teos sisältää matrikkelit: Kaatuneet punaiset, Kadonneet punaiset ja Valkoisten taistelutappiot. Kukaan muu ei ole yhtä tarkasti ja laajasti kerännyt tietoja sisällissodan uhreista.

Tamperelainen historioitsija, FT Tuomas Hoppu on aiemmin kirjoittanut mm. teokset Vallatkaa Helsinki – Saksan hyökkäys punaiseen pääkaupunkiin 1918 (2013) ja Sisällissodan naiskaartit – Suomalaisnaiset aseissa 1918 (2016). Karjalohjalainen tietokirjailija Tauno Tukkinen on tutkinut sisällissodan uhrien kohtaloita tarkemmin kuin kukaan muu. Teoksen toimittaja Jarmo Nieminen johti Helsingin sotasurmat
-tutkimushanketta, jonka loppuraportti julkaistiin teoksessa Helsinki ensimmäisessä maailmansodassa – Sotasurmat 1917–1918 (2015). Hän on julkaissut paitsi historiaa myös luontoa käsitteleviä teoksia.

Sisällissodan taistelut – Kaatunut. Kadonnut. Teloitettu.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332,
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Sisällissodan taistelut - Kaatunut. Kadonnut. Teloitettu.

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.