Mediatiedote: Sisällissodan taistelut on tähän mennessä kattavin tietoteos sodan uhreista

Suomen sisällissodan uhreja on tutkittu jo sata vuotta. Historioitsija Tuomas Hopun, tietokirjailija Tauno Tukkisen ja Helsingin sotasurmat -tutkimushankkeen johtajan, tietokirjailija Jarmo Niemisen teos Sisällissodan taistelut (Gummerus) tuo julki tähän mennessä tarkimman tiedon sodassa kaatuneista ja kadonneista. Kirja koostuu kahdesta osasta, yhtäältä Tuomas Hopun kymmenen merkittävän taistelun kuvauksesta karttoineen ja toisaalta Tauno Tukkisen vuosikymmenien työn tuloksesta, matrikkeleista, joista selviävät 11 500 taisteluiden uhrin mahdollisimman tarkat tiedot.

Sisällissodan tutkimuksessa on viimeisten vuosien aikana keskitytty sotaa seuranneisiin tapahtumiin. Taisteluissa kuolleet ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Suomalaisia menehtyi sisällissodassa ja sitä seuranneissa rankaisutoimissa kaiken kaikkiaan noin 34 000 henkeä. Punaisten kokonaistappiot olivat noin 29 200 ja valkoisten 4 700. Harhaluoteihin ja kranaatteihin kuoli lähes 150 siviiliä. Taisteluissa kaatui, kuoli haavoihinsa tai katosi 11 500 ihmistä. Tiedot perustuvat Tauno Tukkisen tutkimuksiin. Sisällissodan taistelut – Kaatunut. Kadonnut. Teloitettu. -teos sisältää matrikkelit: Kaatuneet punaiset, Kadonneet punaiset ja Valkoisten taistelutappiot. Kukaan muu ei ole yhtä tarkasti ja laajasti kerännyt tietoja sisällissodan uhreista.

Tamperelainen historioitsija, FT Tuomas Hoppu on aiemmin kirjoittanut mm. teokset Vallatkaa Helsinki – Saksan hyökkäys punaiseen pääkaupunkiin 1918 (2013) ja Sisällissodan naiskaartit – Suomalaisnaiset aseissa 1918 (2016). Karjalohjalainen tietokirjailija Tauno Tukkinen on tutkinut sisällissodan uhrien kohtaloita tarkemmin kuin kukaan muu. Teoksen toimittaja Jarmo Nieminen johti Helsingin sotasurmat
-tutkimushanketta, jonka loppuraportti julkaistiin teoksessa Helsinki ensimmäisessä maailmansodassa – Sotasurmat 1917–1918 (2015). Hän on julkaissut paitsi historiaa myös luontoa käsitteleviä teoksia.

Sisällissodan taistelut – Kaatunut. Kadonnut. Teloitettu.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332,
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Sisällissodan taistelut - Kaatunut. Kadonnut. Teloitettu.

Mediatiedote: Katsokaa miten onnellinen olen on romaani some-julkisivun ja todellisuuden välisestä ristiriidasta20.2.2019 09:00:00Tiedote

Kirjassaan Katsokaa miten onnellinen olen (Gummerus) englantilainen menestyskirjailija Holly Bourne valottaa rohkeasti ja purevan hauskasti nykynaisten kokemia paineita yhteiskunnassa, perheessä, ystävien keskuudessa sekä oman itsen kanssa. Kepeä ja kipeä Katsokaa miten onnellinen olen on vahvasti kiinni ajassamme, jossa valtaosa vuorovaikutuksesta tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Bourne suhtautuu intohimoisesti tasa-arvoon ja mielenterveyteen. Romaanissa oma minäkuva ja monenlaiset odotukset peilautuvat some-postausten värittämänä ura- ja elämyssuuntautuneisiin milleniaalinaisiin.

Mediatiedote: Ville Hytösen erotiikalla ladattu romaani Luumun polte maalaa terävän kuvan Balkanista19.2.2019 08:47:44Tiedote

Luumun polte (Gummerus) on kolmen ihmisen rakkaustarina kaikkine kujeineen ja kiemurteluineen. Se kertoo epäsuhtaisen parin, serbimies Srđanin ja bosnialaisen Zoranan yhteiselosta. Tarinan kertojana on mystinen mustarastas. Tallinnassa asuva kirjailija Ville Hytönen tutustuttaa lukijan Knez Selon kylään serbialaisella vuorella ja vie rekka- ja linja-autokyydillä Belgradiin.

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.