Mediatiedote: Storytel ostaa yhden Suomen suurimmista kustantamoista

Pohjois-Euroopan johtava äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalvelu Storytel AB (”Storytel”) ostaa Suomen kolmanneksi suurimman kustantamon, Gummerus Kustannus Oy:n (”Gummerus Kustannus”). Gummerus Kustannus julkaisee bestseller-kirjailijoita, kuten Minna Rytisalo, Matti Rönkä, Pauliina Rauhala, Sisko Savonlahti, Camilla Grebe ja Jojo Moyes. Yrityskaupan myötä Storytel vahvistaa merkittävästi asemaansa sekä jakelijana että kustantajana suomalaisilla kirja- ja suoratoistomarkkinoilla.

Helsingissä toimiva Gummerus Kustannus on yksi Suomen vanhimmista ja arvostetuimmista kustantamoista. Dynaamisella ja itsenäisellä otteellaan vuonna 1872 perustettu perheyritys on kasvanut Suomen kolmanneksi suurimmaksi kustantamoksi. Gummerus Kustannuksen perustajan Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäinen liikeidea julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi” on edelleen lähes 150-vuotiaan yrityksen missio. Gummerus Kustannus julkaisee vuosittain yhteensä noin 200 kotimaista ja käännettyä kirjaa, pääasiassa kauno- ja tietokirjallisuutta. Gummerus Kustannuksen julkaisemiin menestyskirjailijoihin kuuluvat muun muassa Minna Rytisalo, Selja Ahava, Matti Rönkä, Pauliina Rauhala, Sisko Savonlahti, Camilla Grebe, Jojo Moyes, Clare Mackintosh ja Jussi Adler-Olsen.

”Yritysosto kertoo Storytelin halusta investoida sisältöihin ja digitalisaatioon suomalaisella kirjamarkkinalla. Olen sekä innoissani että luottavainen toivottaessani Gummerus Kustannuksen tervetulleeksi Storytel-perheeseen ja osaksi kustantamisen liiketoiminta-aluetta. Storytel-perheeseen kuuluvat merkittävät ja arvostetut pohjoismaiset kustantamot: Norstedts, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B.Wahlströms ja Norstedts Kartor”, Storytelin pääjohtaja Jonas Tellander kertoo.

”Gummerus Kustannuksella on pitkä ja vaikuttava historia. Uskomme voimien yhdistämisen tämän ammattitaitoisen ja osaavan kustantamon kanssa saavan aikaan paljon hyvää ja kiinnostavaa kehitystä suomalaisella kirjamarkkinalla kaikissa formaateissa. Jaamme yhteisen intohimon kirjailijanurien kehittämiseen ja merkityksellisiin tarinoihin, ja tahdomme tuoda nämä tarinat ihmisten saataville, jaettavaksi ja nautittavaksi mahdollisimman mukavasti ja helposti”, Jonas Tellander jatkaa.

Gummerus Kustannus jatkaa toimintaansa itsenäisenä osana Storytelia nykyisen toimitusjohtajan Anna Baijarsin alaisuudessa.

”Storytelista Gummerus saa omistajan, joka on dynaaminen kirjabisneksen uudistaja, ja joka uskoo vahvasti lukemisen tulevaisuuteen. Saamme uuden omistajuuden myötä lisää voimia kirjailijoidemme työn tukemiseen ja kunnianhimoiseen julkaisutoimintaamme”, sanoo Anna Baijars, Gummerus Kustannuksen toimitusjohtaja.

”Kustantajana meidän tehtävämme on löytää parhaat keinot kirjailijan ja lukijan kohtaamisen varmistamiseksi. Storytelilla on sellaista digitaalista osaamista ja näkemystä, joka tukee tavoitteitamme. Lisäksi saamme ison joukon uusia, osaavia kollegoilta esimerkiksi Storytelin omistaman Norstedtin riveistä, joka on Ruotsin vanhin ja toiseksi suurin kustantamo”, Anna Baijars jatkaa.

”Olen iloinen, että minun ja perheeni vuodesta 1943 ylpeydellä ja rakkaudella luotsaama Gummerus Kustannus saa nyt uuden sitoutuneen omistajan. Gummerus Konserni jatkaa itsenäisenä perheyrityksenä, jonka toimialoja ovat kiinteistöt, sähköiset sanakirjat, sijoittaminen ja osakkuusyhtiönä kirjalogistiikka (Gummerus Kiinteistöt Oy, Kielikone Oy, G Capital Oy ja Kirjavälitys Oy)”, sanoo Eero Salojärvi, Gummerus Oy:n omistaja.

Gummerus Kustannus Oy:n liikevaihto oli vuonna 2018 noin 7,6 miljoonaa euroa ja se teki rahoituserien jälkeen voittoa noin 0,3 miljoonaa euroa. Kaupan osapuolet ovat sopineet, että kauppahinta pidetään salaisena. Yritysosto ei vaikuta merkittävästi Storytel-konsernin taloudelliseen tilanteeseen. Kauppahinta maksetaan osittain käteisellä ja osittain Storytel AB:n (julk.) osakkeina. Kaupan odotetaan toteutuvan 30. syyskuuta 2019.

FNCA Sweden AB on Storytelin hyväksytty neuvonantaja. FNCA:n tavoittaa osoitteesta info@fnca.se tai numerosta +46 8 528 00 399.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Jonas Tellander ja Anna Baijars vastaavat median kysymyksiin tiistaina 17.9. Helsingissä.

Dan Panas, viestintäjohtaja, Storytel
puh. +46 70 186 52 90
dan.panas@storytel.com

Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, Gummerus
eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Storytel

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista. Sen valikoimissa on yli 300 000 nimikettä, joita voi kuunnella ja lukea rajattomasti kaikkialla maailmassa. Tahdomme tehdä maailmasta empaattisemman paikan, jossa kaikki voivat nauttia ja jakaa upeita tarinoita – missä ja koska vain. Storytel on sekä digitaalinen palveluntarjoaja että kattava kustannuskonserni. Suoratoistopalvelusta voi ostaa pääsyn ääni- ja e-kirjavalikoimaan Storytel- ja Mofibo-tavaramerkeiltä. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B.Wahlströms ja Norstedts Kartor. Ztory, digitaalinen rajattomasti sanoma- ja aikakauslehtiä tarjoava suoratoistopalvelu, liittyi Storyteliin tammikuussa 2019. Storytel toimii 18 maassa ympäri maailmaa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Gummerus Kustannus

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse ja vapaa sana.

Ennakkotiedote: Mimmit sijoittaa – Sijoitusopas, jota ymmärrät näyttää, että säästäminen ei ole tylsää eikä sijoittaminen vaikeaa11.4.2024 08:41:55 EEST | Tiedote

Mitä tarkoittavat inflaatio, bruttokansantuote ja valtionvelka? Miten opettelet säästämään eli antamaan rahaa itsellesi? Mimmit sijoittaa – Sijoitusopas, jota ymmärrät (Gummerus) kertoo rennosti ja ymmärrettävästi kaiken tarpeellisen niin kansantaloudesta kuin oman talouden budjetoinnista helposti sisäistettävässä muodossa. Kirja osoittaa, että kun ymmärtää taloutta, tulee samalla ottaneeksi oman elämänsä haltuun. Sijoitusopas ilmestyy 15.4.

ENNAKKOTIEDOTE: Miltä konkurssi, maksuhäiriömerkintä ja ulosotto tuntuvat?10.4.2024 08:10:00 EEST | Tiedote

Sadoillatuhansilla suomalaisilla on maksuhäiriömerkintä. Heitä käsitellään julkisuudessa usein joko varoittavina esimerkkeinä tai harmaana massana. Sanna Kurosen Suojaosuus – Elämää ulosotossa (Gummerus) on rohkea ja omaääninen kertomus siitä, mitä tapahtuu, kun menestyvän yrittäjän elämäntapa vaihtuu konkurssiin, maksuhäiriöön ja ulosottoon. Miltä tuntuu, kun ei saa omistaa mitään ja palkasta saa käteen vain lainsäätäjän hyväksi katsoman siivun, suojaosuuden?​​ Kirja ilmestyy 8.5.

Tutustu Anni Kytömäen Mirabilikseen ja muihin tulevan kirjasyksyn ihmeisiin – Gummeruksen kesän ja syksyn kirjaluettelo on julkaistu5.4.2024 13:39:40 EEST | Tiedote

Finlandia-palkitun Anni Kytömäen syyskuussa ilmestyvä Mirabilis on yksi ensi syksyn odotetuimmista romaaneista. Uutuusromaanit ilmestyvät myös muun muassa Matti Röngältä, Heikki Aittokoskelta, Antti Röngältä, Siiri Enorannalta, Michael Cunninghamilta ja Tessa Hadleylta. Tietokirjojen ystäviä hemmotellaan Laura Arffmanin kirjoittamalla maastohiihtäjä Krista Pärmäkosken tarinalla, Annie Ernaux´n uudella muistelmasuomennoksella, Tuija Pehkosen Ei enää kiltti tyttö -teoksella sekä 80 vuotta sitten syntyneen kulttikirjailija Timo K. Mukan elämäkerralla, jonka kirjoittaa runoilija Sini Silveri.

Gummerus aloittaa audiodraamatuotannon – uudenlaiset audioteokset Juha Itkoselta, Taina Latvalalta, Emmi Pesoselta ja Sisko Savonlahdelta27.3.2024 13:25:36 EET | Tiedote

Gummeruksen audiodraamatuotanto käynnistyy Kohtaamisia-sarjalla, jossa kuuntelijat viedään elämän käännekohtien äärelle. Eturivin kirjailijoiden omaäänisten audiodraamojen ytimessä ovat merkitykselliset tapaamiset ja dialogi, jonka tunnetut näyttelijät tulkitsevat ainutlaatuiseksi kuunteluelämykseksi. Sarjan avaa Juha Itkosen toukokuussa julkaistava Sivuraide, jonka rooleissa kuullaan näyttelijät Heidi Herala, Jarkko Lahti ja Eeva Soivio.