Mediatiedote: Suosikkikirjailija Cecelia Ahern tekee uuden aluevaltauksen YA-dystopialla

Cecelia Ahernin samastuttava YA-fantasia Viallinen (Gummerus) pureutuu aikamme ilmiöihin, eriarvoistumiseen ja voimakkaisiin vastakkainasetteluihin. Se kuvaa maailmaa, jossa ihmiset jaetaan täydellisiin ja viallisiin ja jossa virheistä rangaistaan ankarasti. Kirjan jatko-osa Täydellinen ilmestyy suomeksi kesällä 2018. Kirjasarjasta on tekeillä elokuva.

Seitsemäntoistavuotiaan Celestine Northin elämä on kaikin puolin täydellistä. Hän on suosittu koulussa, hän on esimerkillinen tytär, ja hänen poikaystävänsä on arvostetun perheen poika, joka saa sydämen läpättämään. Yhtenä päivänä Celestine tekee virheen. Hän auttaa vialliseksi leimattua. Pian Celestine huomaa olevansa tilanteessa, jossa häntä uhkaa tuomio – ja leima, joka sulkee hänet yhteisön ulkopuolelle.

"Kun olemme päässeet bussiin ja asettuneet tavanomaisille paikoillemme, keskityn katselemaan edessämme olevaa viallista naista, joka istuu ainoastaan viallisille varatulla paikalla. Bussissa on kaksi istuinta viallisille, sillä sääntöjen mukaan viallisia ei saa olla vierekkäin kolmea tai useampaa kerrallaan. Tarkoitus on estää mellakoita, joita puhkesi alkuaikoina, kun viallisten rangaistukset otettiin käyttöön."

”Yksi parhaimmin kirjoitetuista dystopioista.”
– Guardian

Cecelia Ahern
Irlantilainen Cecelia Ahern (s. 1981) tuli tunnetuksi esikoisteoksellaan P.S. Rakastan sinua. Hänen kirjojaan on julkaistu 50 maassa ja myyty 25 miljoonaa kappaletta. Viallinen on Ahernin ensimmäinen kirja YA-lukijoille. www.cecelia-ahern.com

Cecelia Ahern, Viallinen
alkuteos Flawed
suomentanut Terhi Leskinen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Viallinen
Cecelia Ahern, kuva: Matthew Thompson Photography

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.