Mediatiedote: Syksyn sotakirjat käsittelevät talvisotaa Lapissa, Ässä-rykmentin jatkosotaa ja Mai Guban sissiretkeä

Historioitsija Mika Kuljun Kaksintaistelu lumessa (Gummerus) kuvaa vuosien 1939–1940 taisteluita Sallan ja Petsamon suunnalla. Erkki Nordbergin käsikirjoittama ja Jarmo Niemisen toimittama Ässät jyllää! (Gummerus) on ensimmäinen kattava kuvaus pääosin helsinkiläisistä koostuneen Ässä-rykmentin jatkosodasta. Raine Narvan ja Simo Liikasen Katkaiskaa Muurmannin rata (Gummerus) kertoo tammikuussa 1942 Mai Gubaan tehdystä massiivisesta sissiretkestä.

Mika Kulju: Kaksintaistelu lumessa – Lapin talvisota 1939–1940

Historioitsija Mika Kuljun uutuuskirja nostaa esiin vähemmälle huomiolle sotahistoriassa jääneet taistelut Lapissa talvisodassa vuosina 1939–1940. Mäntyvaaran taistelussa 20. joulukuuta 1939 ratkaistiin Lapin kohtalo neljässä tunnissa: jos suomalaiset olisivat hävinneet, olisi puna-armeija päässyt Rovaniemelle ja sitä kautta Tornioon. Suomen elintärkeä maayhteys länteen olisi ollut poikki. Mäntyvaaran ja Pelkosenniemen taisteluiden ohella Lapin talvisodan toinen päänäyttämö oli Petsamo. Siellä taisteltiin pääosin tuhannen suomalaisen voimin, kun hyökkääjällä oli käytössään 30 000 miestä.

Lapin taisteluiden kuvauksen lisäksi Kaksintaistelu lumessa on läpileikkaus talvisodan historiaan. Mika Kulju käy Lapin taistelut läpi faktojen valossa ja koko talvisodan kontekstissa: esimerkiksi Raatteen tien taistelulla ei olisi ollut nykykäsityksen kaltaista laajempaa merkitystä, jos suomalaiset olisivat hävinneet Sallan tai Petsamon suunnalla.

Historioitsija, FM Mika Kuljun (s. 1969) tuotantoon kuuluu sotahistoriaa, elämäkertoja ja eräkirjallisuutta, mm. Raatteen tie (2007), Lapin sota 1944–1945 (2013), Kohtalona Tali-Ihantala (2014), Käsivarren sota (2017), kaksi Eränkävijät-kirjaa (2017, 2018) ja Kirjeitä Raatteen tieltä (2018)

Erkki Nordberg ja Jarmo Nieminen (toim.): Ässät jyllää! – Stadin kundit jatkosodassa

Pääosin helsinkiläisistä koostunut Ässä-rykmentti tunnettiin joukkona, jota kuljetettiin ympäri rintamia vaikeisiin tilanteisiin. Eversti Erkki Nordberg kuvaa elävästi Stadin kundien sotatien jatkosodassa. Ässät jyllää! -kirja on ensimmäinen kattava kuvaus Ässä-rykmentin jatkosodasta.

Teos perustuu eversti Erkki Nordbergin (1946–2012) käsikirjoitukseen, jonka on toimittanut tietokirjailija, everstiluutnantti evp. Jarmo Nieminen. Tekstiä kuvittavat autenttiset valokuvat elämästä rintamalla sekä yksityiskohtaiset kartat Ässän sotatiestä. Teos sisältää henkilömatrikkelin Ässä-rykmentissä menehtyneistä.

Raine Narva ja Simo Liikanen: Katkaiskaa Muurmannin rata – Mai Guban sotaretken kadonneet kuvat

Tiedotuskomppaniassa työskennellyt Toivo V. Narva osallistui tammikuussa 1942 Mai Gubaan tehdylle massiiviselle sissiretkelle, josta tuli yksi koko jatkosodan legendaarisimmista. Yli 1 900 suomalaissotilasta hiihti kovassa pakkasessa Itä-Karjalan korpien läpi syvälle vihollisen selustaan, tuhosi menestyksellisesti Mai Guban asemakylän, katkaisi hetkeksi sotatarvikeliikenteen ratkaisevan tärkeällä Muurmannin radalla ja onnistui vetäytymään takaisin omalle puolelle.

Kirja perustuu Toivo V. Narvan ottamiin valokuviin, kirjeisiin ja hänen taitavasti kirjoittamaansa sotaretkikuvaukseen, joka toimitettiin viipymättä marsalkka Mannerheimin luettavaksi. Raine Narva ja Simo Liikanen taustoittavat historialliset tapahtumat.

Katkaiskaa Muurmannin rata
Kaksintaistelu lumessa
Ässät jyllää!

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Embargo 24.1. klo 22: Kaarlen palkinnot Niina Merolle, Antti Heikkiselle ja Marianna Kurtolle24.1.2020 22:00:00 EETTiedote

Gummeruksen Kaarlen palkinto kaunokirjailijalle myönnetään Niina Merolle romaanista Englantilainen romanssi. Kaarlen palkinnon tietokirjailijalle saa Antti Heikkinen teoksestaan Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Suomentaja Marianna Kurtto saa Kaarlen palkinnon kääntäjälle. Kaarlen palkinnot on nimetty Gummeruksen vuonna 1872 perustaneen Kaarle Jaakko Gummeruksen mukaan.

Mediatiedote: Palkittu romaani kahden kulttuurin välillä elämisestä ja vanhempien asettamista odotuksista21.1.2020 12:55:01 EETTiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Celeste Ngn yli 1,5 miljoonaa kappaletta myynyt romaani Olisi jotain kerrottavaa (Gummerus) on ollut kansainvälinen menestys. Kirja kertoo kiinalaisamerikkalaista perhettä kohtaavasta tragediasta 1970-luvun Ohiossa. Kirjailija Celeste Ng on toisen sukupolven maahanmuuttaja. Romaaneissaan hän kirjoittaa viisaasti ja tarkkanäköisesti erilaisuudesta, ennakkoasenteista ja siitä, miten pienistä asioista kasvaa hiljaisuudessa isoja.

Mediatiedote: Koskettava kuvaus sotalapsuudesta ja sotalapsen lapsena kasvamisesta14.1.2020 13:19:45 EETTiedote

Ruotsalaisen teatterintekijän Anna Takasen isä lähetettiin 4-vuotiaana sotalapseksi länsinaapuriin. Kun sota päättyi, Timo jäi Ruotsiin. Kirjassaan Sinä olet suruni (Gummerus) Anna Takanen kerii auki isänsä tarinaa sekä sitä, mitä on olla sotalapsen lapsi. Teos kuvaa riipaisevasti sodan siirtymistä sukupolvelta toiselle. ”Ihmisen kuuluu olla aikuisen lapsi, minä olen sotalapsen lapsi”, Takanen kirjoittaa.

Mediatiedote: Antti Röngän ja Petri Tammisen avoin ja rohkea kirjeenvaihto17.12.2019 14:06:13 EETTiedote

Silloin tällöin onnellinen (Gummerus) on kahden kirjailijan, isän ja pojan, vuoropuhelu. Se kuvaa isänä ja poikana olemista nykyaikana ja käsittelee vaikeitakin aiheita kuten pelkoja, häpeää ja hyväksytyksi tulemisen kaipuuta. Antti Röngän koulukiusaamisen pitkistä jäljistä kertova autofiktiivinen romaani Jalat ilmassa (Gummerus 2019) on ollut tämän syksyn puhutuin esikoisromaani. Petri Tamminen on palkittu kirjailija, joka on kirjoittanut romaaneja, lyhytproosaa ja kuunnelmia.