Mediatiedote: Tähtitrilleristi Clare Mackintoshin romaanin luettuasi katsot kanssamatkustajiasi toisin silmin

Entinen rikostutkija Clare Mackintosh on noussut psykologisilla trillereillään jännityskirjallisuuden kuumimpien nimien joukkoon. Hänen kirjojaan on myyty maailmanlaajuisesti jo 1,8 miljoonaa kappaletta. Esikoisromaani Annoin sinun mennä (Gummerus 2017) oli myös Suomessa yksi viime vuoden myydyimmistä käännöskirjoista. Juuri suomeksi ilmestynyt Minä näen sinut (Gummerus) tekee yksitoikkoisesta arjesta hyytävää. Entä jos täydessä metrossa istuukin joku, joka näkee sinut, seuraa sinua ja pitää kirjaa liikkeistäsi?

Zoe Walker, lontoolainen kahden nuoren äiti, löytää työmatkalla lehteä lukiessaan järkytyksekseen oman kuvansa seuralaispalvelujen mainosten joukosta. Hänen perheensä väittää, että kuvan nainen vain muistuttaa häntä. Sitten Zoe löytää vanhemmasta lehdestä samalta paikalta toisen naisen kuvan – ja pian nainen joutuu rikoksen uhriksi. Onko Zoe itsekin vaarassa? Voiko hän luottaa vaistoihinsa vai kuvitteleeko hän kaiken?

”Erittäin taidokas romaani… nerokas”
– Sunday Times

”Hyytävä kuin mikä”
– Heat

Mackintoshin kolmas psykologinen trilleri Anna minun olla ilmestyy suomeksi syksyllä 2018.

Clare Mackintosh
Brittiläinen Clare Mackintosh työskenteli poliisina kaksitoista vuotta, mm. rikostutkintayksikössä. Nykyisin hän kirjoittaa päätoimisesti ja asuu Walesissa aviomiehensä ja kolmen lapsensa kanssa. Mackintoshin esikoisromaani, Annoin sinun mennä, oli vuoden 2015 parhaiten myynyt esikoisrikoskirja Britanniassa ja sai Theakston’s Old Peculier Crime Novel of the Year 2016 -palkinnon. Minä näen sinut meni ilmestyttyään suoraan Sunday Timesin listaykköseksi ja oli 24 viikkoa kymmenen myydyimmän kirjan listalla.

Clare Mackintosh, Minä näen sinut
alkuteos I See You
suomentanut Päivi Pouttu-Delière

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Minä näen sinut
Clare Mackintosh, kuva: Jonna Tapanainen

Mediatiedote: Jenny Offillin Syvien pohdintojen jaosto on kaunokirjallisuuden suunnannäyttäjä23.5.2018 10:02Tiedote

New York Times listasi vuoden 2018 maaliskuussa 15 romaania, jotka muuttavat tapaamme lukea ja kirjoittaa kaunokirjallisuutta. Listalle nousi Han Kangin, Elena Ferranten, Chimamanda Ngozi Adichien ja Zadie Smithin lisäksi myös suomalaisille tuntemattomampi Jenny Offill teoksellaan Syvien pohdintojen jaosto (Gummerus), joka on kylmänviileän tarkka, erittäin viisas ja oudolla tavalla hauska.

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.