Mediatiedote: Tarkka kuvaus naisiin kohdistuvista paineista ja urakeskeisestä työkulttuurista nyky-Japanissa

Mitä tarkoittaa ”normaali elämä”, pohtii Sayaka Murata romaanissaan Lähikaupan nainen (Gummerus). Kirja kertoo 36-vuotiaasta Keikosta, joka on tyytyväinen elämäänsä sinkkuna ja osa-aikaisena lähikaupan myyjänä. Perhe ja ystävät eivät kuitenkaan ymmärrä hänen valintojaan. Monesti palkittu Murata on yksi Japanin merkittävimpiä nykykirjailijoita.

Keiko on ollut samassa tokiolaisessa lähikaupassa, konbinissa, töissä 18 vuotta. Myymälästä ja sen joka päivä toistuvista askareista hän on löytänyt elämänsä tarkoituksen. Läheisten ja ympäristön luoma paine edetä uralla ja perustaa perhe pakottavat Keikon epätoivoisiin tekoihin.

Viimeisen kahden viikon aikana minulta oli kysytty neljätoista kertaa, miksi en ollut naimisissa. Kaksitoista kertaa oli tiedusteltu, miksi olin yhä osa-aikatyössä. Olin päättänyt joka tapauksessa korjata asiat, joista oli huomautettu lukuisia kertoja. Halusin muutosta. Oli muutos sitten hyvä tai paha, tuntui se paremmalta kuin nykyinen umpikujani.

Sayaka Murata (s. 1979) on palkittu Japanin arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Akutagawalla, sekä Gunzo-, Noma- ja Mishima Yukio -palkinnolla. Lähikaupan nainen on ensimmäinen Muratalta suomennettu romaani. Se on myynyt yksin Japanissa 650 000 kappaletta, ja se on ollut menestys myös Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Murata on itse ollut osa-aikatyössä tokiolaisessa lähikaupassa.

Sayaka Murata, Lähikaupan nainen
alkuteos Konbini ningen
suomentanut Raisa Porrasmaa

Lähikaupan nainen
Sayaka Murata, kuva: Bungeishunju Ltd

Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?23.6.2020 09:12:00 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista22.6.2020 13:27:04 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.