Mediatiedote: Tarkka kuvaus naisiin kohdistuvista paineista ja urakeskeisestä työkulttuurista nyky-Japanissa

Mitä tarkoittaa ”normaali elämä”, pohtii Sayaka Murata romaanissaan Lähikaupan nainen (Gummerus). Kirja kertoo 36-vuotiaasta Keikosta, joka on tyytyväinen elämäänsä sinkkuna ja osa-aikaisena lähikaupan myyjänä. Perhe ja ystävät eivät kuitenkaan ymmärrä hänen valintojaan. Monesti palkittu Murata on yksi Japanin merkittävimpiä nykykirjailijoita.

Keiko on ollut samassa tokiolaisessa lähikaupassa, konbinissa, töissä 18 vuotta. Myymälästä ja sen joka päivä toistuvista askareista hän on löytänyt elämänsä tarkoituksen. Läheisten ja ympäristön luoma paine edetä uralla ja perustaa perhe pakottavat Keikon epätoivoisiin tekoihin.

Viimeisen kahden viikon aikana minulta oli kysytty neljätoista kertaa, miksi en ollut naimisissa. Kaksitoista kertaa oli tiedusteltu, miksi olin yhä osa-aikatyössä. Olin päättänyt joka tapauksessa korjata asiat, joista oli huomautettu lukuisia kertoja. Halusin muutosta. Oli muutos sitten hyvä tai paha, tuntui se paremmalta kuin nykyinen umpikujani.

Sayaka Murata (s. 1979) on palkittu Japanin arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Akutagawalla, sekä Gunzo-, Noma- ja Mishima Yukio -palkinnolla. Lähikaupan nainen on ensimmäinen Muratalta suomennettu romaani. Se on myynyt yksin Japanissa 650 000 kappaletta, ja se on ollut menestys myös Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Murata on itse ollut osa-aikatyössä tokiolaisessa lähikaupassa.

Sayaka Murata, Lähikaupan nainen
alkuteos Konbini ningen
suomentanut Raisa Porrasmaa

Lähikaupan nainen
Sayaka Murata, kuva: Bungeishunju Ltd

Mediatiedote: Persoonallinen uutuuskeittokirja opastaa vietnamilaisen keittiön ja kulttuurin saloihin31.3.2020 10:48:36 EESTTiedote

Vietnamilainen ruoka on paitsi herkullista, myös terveellistä ja usein raaka-aineiltaan edullista. Vietnamilaisen keittiön salat -kirjassa (Gummerus) omaelämäkerrallisista romaaneistaan tunnettu kanadanvietnamilainen kirjailija Kim Thúy paljastaa parhaat reseptinsä. Samalla hän esittelee sukunsa naiset, joilta on keittotaitonsa oppinut. Teos kiteyttää kauniisti ruoanlaiton yhteisöllisen olemuksen ja inspiroi toteuttamaan kaunista ja hyvää jokapäiväisessä elämässä.

Mediatiedote: Opas kaikille synnytykseen osallistuville11.3.2020 09:00:00 EETTiedote

Doula ja fysioterapeutti Susanna Helin opaskirja Peloton synnytys (Gummerus) esittelee neljä tehokasta työkalua, jotka auttavat synnyttäjää välttämään stressiä ja pelkoa. Kirja sopii sekä ensisynnyttäjälle että uudelleensynnyttäjälle, niin kivunlievitystä haluavalle kuin täysin lääkkeetöntä synnytystä toivovallekin. Kirjan vinkeistä hyötyy sekä vaikeasta synnytyspelosta kärsivä että pelottomampi, huolellisesti synnytykseensä valmistautuva lukija. Synnytykseen osallistuvalle tukihenkilölle teos tarjoaa käytännöllisiä ohjeita, jotka auttavat tarjoamaan apua synnyttäjälle ja toimimaan niin, että tukihenkilöstä tulee synnyttäjän tärkein tuki ja turva.

Mediatiedote: Filosofi Frank Martelan vastaus elämän tarkoitukseen24.2.2020 13:12:38 EETTiedote

Suomen, tutkimusten mukaan maailman onnellisimman maan, tunnetuimman nykyfilosofin Frank Martelan ajatukset hyvästä elämästä kiinnostavat kansainvälisesti. Uutuuskirja Elämän tarkoitus – Suuntana merkityksellinen elämä (Gummerus) julkaistaan 24.3. samanaikaisesti sekä Yhdysvalloissa että Suomessa. Filosofiasta, psykologiasta ja historiasta ammentavassa kirjassaan Martela tarjoaa uuden tavan ymmärtää kysymys elämän merkityksestä sekä neljä keskeistä polkua, joita kulkemalla jokainen voi kokea elämänsä merkityksellisemmäksi.