Mediatiedote: Timo K. Mukan runous huokuu sodanvastaista kritiikkiä ja repivää rakkautta

Timo K. Mukan runokokoelma Punaista (Gummerus) esittelee modernin ja hätkähdyttävän omaäänisen runoilijan. Mukka tunnetaan suomalaisen romaanin taiturimaisena uudistajana, ja myös hänen runojensa kieli on ainutlaatuisen herkkävireistä ja voimakasta.

Punaista (kansi: Markus Pyörälä)

Mukan säväyttävät runot kietoutuvat rakkauden, murheen ja kuoleman teemojen ympärille. Tunnelma vaihtelee lyyrisestä raadolliseen, herkästä raivokkaan väkivaltaiseen. Kokoelman runoissa näkyy vahva sodanvastainen kritiikki ja raastavan rakkauden kuva, ja Mukan tuotannolle tyypillinen kiihkeys on teoksessa voimakkaasti esillä.

Punaista julkaistiin alun perin kaksi vuotta Mukan läpimurtoteoksen, Maa on syntinen laulu, ilmestymisen jälkeen. Monet kokoelman tekstit ovat syntyneet pitkän ajan kuluessa, ja niissä näkyy väkevänä se ilmaisun voima, joka nosti Mukan yhdeksi tärkeimmistä suomalaisista kirjailijoista.

Timo K. Mukka (1944–1973) asui lähes koko elämänsä Lapissa, minne hänen teoksensakin sijoittuvat. Hän oli lahjakas lapsi, joka oli kiinnostunut kirjoittamisesta, piirtämisestä ja lukemisesta. Mukka hyväksyttiin Taideakatemiaan Helsinkiin 1961, mutta hän keskeytti opintonsa ja antautui kirjoittamiselle. Vuonna 1964 ilmestyi esikoisteos, romaani Maa on syntinen laulu. Mukka kuoli vain 28-vuotiaana, julkaistuaan yhdeksän teosta.

Timo K. Mukka:
Punaista

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Punaista (kansi: Markus Pyörälä)

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.