Mediatiedote: Timo K. Mukan runous huokuu sodanvastaista kritiikkiä ja repivää rakkautta

Timo K. Mukan runokokoelma Punaista (Gummerus) esittelee modernin ja hätkähdyttävän omaäänisen runoilijan. Mukka tunnetaan suomalaisen romaanin taiturimaisena uudistajana, ja myös hänen runojensa kieli on ainutlaatuisen herkkävireistä ja voimakasta.

Punaista (kansi: Markus Pyörälä)

Mukan säväyttävät runot kietoutuvat rakkauden, murheen ja kuoleman teemojen ympärille. Tunnelma vaihtelee lyyrisestä raadolliseen, herkästä raivokkaan väkivaltaiseen. Kokoelman runoissa näkyy vahva sodanvastainen kritiikki ja raastavan rakkauden kuva, ja Mukan tuotannolle tyypillinen kiihkeys on teoksessa voimakkaasti esillä.

Punaista julkaistiin alun perin kaksi vuotta Mukan läpimurtoteoksen, Maa on syntinen laulu, ilmestymisen jälkeen. Monet kokoelman tekstit ovat syntyneet pitkän ajan kuluessa, ja niissä näkyy väkevänä se ilmaisun voima, joka nosti Mukan yhdeksi tärkeimmistä suomalaisista kirjailijoista.

Timo K. Mukka (1944–1973) asui lähes koko elämänsä Lapissa, minne hänen teoksensakin sijoittuvat. Hän oli lahjakas lapsi, joka oli kiinnostunut kirjoittamisesta, piirtämisestä ja lukemisesta. Mukka hyväksyttiin Taideakatemiaan Helsinkiin 1961, mutta hän keskeytti opintonsa ja antautui kirjoittamiselle. Vuonna 1964 ilmestyi esikoisteos, romaani Maa on syntinen laulu. Mukka kuoli vain 28-vuotiaana, julkaistuaan yhdeksän teosta.

Timo K. Mukka:
Punaista

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Punaista (kansi: Markus Pyörälä)

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.