Mediatiedote: Tomussa ja tuhkassa on Anne Holtin suositun Hanne Wilhelmsen -dekkarisarjan päätösosa

Norjalainen Anne Holt on rikoskirjailija, jolle Jo Nesbø on tunnustanut olevansa paljon velkaa. Taidokkaasti kudottu Tomussa ja tuhkassa (Gummerus) tarkastelee holtmaisella varmuudella yhteiskunnan sokeita pisteitä.

Kolmevuotias Dina kuolee traagisessa onnettomuudessa vuonna 2001. Myöhemmin myös tytön äiti menehtyy. Olosuhteet ovat epäselvät, ja isä Jonas tuomitaan teosta. Kun tapaus vuosien päästä päätyy ratkaisemattomia rikoksia tutkivan Henrik Holmen työpöydälle, hän yrittää vakuuttaa mentorinsa Hanne Wilhelmsenin siitä, että Jonas tuomittiin todennäköisesti syyttömänä.

“Hanne ja Henrik ovat molemmat vakuuttavan monitahoisia hahmoja, ja heille kaiken kärsimyksen lähde on ’vanhat tutut synnit’: raha, seksi ja kosto. Niistä jälkimmäisen kohtaaminen on lukijan suru.”
–Publishers Weekly tähtiarviossaan

Anne Holt (s. 1958) on pohjoismaiden luetuimpia rikoskirjailijoita. Asianajajaksi kouluttautunut Holt on toiminut lyhyen ajan Norjan oikeusministerinä sekä työskennellyt poliisissa ja toimittajana. Palkittu norjalaiskirjailija on myös vaikutusvaltainen yhteiskunnallinen keskustelija.

Anne Holt, Tomussa ja tuhkassa
alkuteos I støv og aske
suomentanut Outi Menna

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Tomussa ja tuhkassa
Anne Holt, kuva: Jouni Harala

Mediatiedote: Rakastettu ranskalaiskomisario Adamsberg selvittää myrkyllisiä salaisuuksia21.6.2018 10:46Tiedote

Ranskan suosituimman dekkaristin Fred Vargasin Kalmankuoriaiset (Gummerus) jatkaa Pariisin rikospoliisin murharyhmän omaperäisestä johtohahmosta komisario Adamsbergistä kertovaa sarjaa. Vargasin kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli 10 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 45 kielelle. Hän on voittanut neljästi CWA International Dagger -rikoskirjallisuuspalkinnon.

Mediatiedote: Dekkaristi Vera Vala inspiroitui Seychelleillä viettämästään vuodesta13.6.2018 09:00Tiedote

20 vuotta Italiassa asunut Vera Vala muutti perheineen vuodeksi Seychelleille. Uusi asuinympäristö paratiisisaarilla näkyy Valan kuudennessa dekkarissa Suden hetki (Gummerus), joka kuvaa myös palmurantojen varjoisia puolia. Aurinkoinen veroparatiisi houkuttelee lomailijoiden lisäksi rikollisia ja tropiikissa vaanii myös näkymätön uhka, saarelta toiselle leviävä tautiepidemia.

Mediatiedote: Action, scifi ja mindfulness kohtaavat ensimmäistä kertaa kotimaisessa trillerissä11.6.2018 14:07Tiedote

Jarmo Jonkan esikoisromaani Verhottu voima (Gummerus) on ajatuksennopea jännitystarina. Se pohtii ajankohtaisia ekologiaan, inhimilliseen vastuuseen ja itsetuntemukseen liittyviä kysymyksiä. Kun tapahtumat alkavat vyöryä nopeassa tahdissa mantereelta toiselle ja maailmanpoliittinen tilanne kärjistyy suurvaltojen energiateknologiseksi sodankäynniksi, on Suomi yhtäkkiä yksi solmukohdista.