Mediatiedote: Tomussa ja tuhkassa on Anne Holtin suositun Hanne Wilhelmsen -dekkarisarjan päätösosa

Norjalainen Anne Holt on rikoskirjailija, jolle Jo Nesbø on tunnustanut olevansa paljon velkaa. Taidokkaasti kudottu Tomussa ja tuhkassa (Gummerus) tarkastelee holtmaisella varmuudella yhteiskunnan sokeita pisteitä.

Kolmevuotias Dina kuolee traagisessa onnettomuudessa vuonna 2001. Myöhemmin myös tytön äiti menehtyy. Olosuhteet ovat epäselvät, ja isä Jonas tuomitaan teosta. Kun tapaus vuosien päästä päätyy ratkaisemattomia rikoksia tutkivan Henrik Holmen työpöydälle, hän yrittää vakuuttaa mentorinsa Hanne Wilhelmsenin siitä, että Jonas tuomittiin todennäköisesti syyttömänä.

“Hanne ja Henrik ovat molemmat vakuuttavan monitahoisia hahmoja, ja heille kaiken kärsimyksen lähde on ’vanhat tutut synnit’: raha, seksi ja kosto. Niistä jälkimmäisen kohtaaminen on lukijan suru.”
–Publishers Weekly tähtiarviossaan

Anne Holt (s. 1958) on pohjoismaiden luetuimpia rikoskirjailijoita. Asianajajaksi kouluttautunut Holt on toiminut lyhyen ajan Norjan oikeusministerinä sekä työskennellyt poliisissa ja toimittajana. Palkittu norjalaiskirjailija on myös vaikutusvaltainen yhteiskunnallinen keskustelija.

Anne Holt, Tomussa ja tuhkassa
alkuteos I støv og aske
suomentanut Outi Menna

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Tomussa ja tuhkassa
Anne Holt, kuva: Jouni Harala

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Esikoiskirjailija Linnea Kuuluvaisen Metsän peiton käännösoikeudet Kroatiaan18.9.2024 08:10:00 EEST | Tiedote

Linnea Kuuluvaisen kiitetyn esikoisromaanin Metsän peiton (Gummerus) käännösoikeudet on myyty Kroatiaan. Helsinki Literary Agency HLA:n tiedotteen mukaan kirjan julkaisee spekulatiiviseen fiktioon keskittynyt kustantamo Hangar 7. Maaliskuussa ilmestynyt Metsän peitto on kiehtova ja kielellisesti vangitseva romaani mielen järkkymisestä, metsästä, joka kärkkyy ihmisiä, ja kahdesta nuoresta naisesta, joiden kohtalot kietoutuvat toisiinsa.

Vakoojia, juonitteluja ja katkeria valtataisteluita – Aslak Noren romaanissa norjalainen mahtisuku kamppailee maailmanpolitiikan ytimessä17.9.2024 08:37:00 EEST | Tiedote

Norjan eliittijoukoissa Bosniassa palvellut palkittu kirjailija Aslak Nore jatkaa sukusaagaa Falckin perheen valtataisteluista. Hänen Succession-tv-sarjaan verrattuja romaaneitaan Meren hautausmaa (Gummerus 2023) ja Pohjoisen perintö (Gummerus 2024) on myyty Norjassa yli 80 000 kappaletta ja kirjojen käännösoikeudet on myyty 17 maahan. Pohjoisen perintö kääntää katseen Jäämeren hyisille vesille, Huippuvuorille ja Kirkkoniemeen, missä Norjan ja Venäjän väliset jännitteet alkavat kiristyä.

Moninkertaisesti palkittu ruotsalaisdekkaristi Camilla Grebe kirjoitti karmivan jännärin tv- ja elokuva-alalla työskentelevän poikansa Carl-David Pärsonin kanssa16.9.2024 10:49:24 EEST | Tiedote

Ruotsin vuoden 2023 parhaaksi rikosromaaniehdokkaaksi noussut Vaihdokkaat (Gummerus) on äiti–poika-kirjoittajaduon ensimmäinen yhteinen teos. Tummasävyinen ja pahaenteinen psykologinen trilleri pitää sisällään jännitteisiä ihmissuhteita, yllätyksellisiä käänteitä ja klassista mökkikauhua.

ENNAKKOTIEDOTE: Mitä tapahtuu, kun lopettaa tottelemisen? Tuija Pehkosen Ei enää kiltti tyttö (Gummerus) ilmestyy 2.10.13.9.2024 10:49:56 EEST | Tiedote

Monet naiset on kasvatettu kilteiksi, ahkeriksi ja tunnollisiksi – ja myöhemmin he ovat havahtuneet siihen, että näistä odotuksista on kasvanut ympärille ahdas lokero. Toimittaja-juontaja Tuija Pehkonen pyrki hänkin vastaamaan tunnollisesti odotuksiin, kunnes havahtui urallaan epäreiluun kohteluun ja kohtuuttomiin vaatimuksiin. Ei enää kiltti tyttö – Oppitunteja tottelemattomuudesta (Gummerus) ilmestyy 2.10.

ENNAKKOTIEDOTE: Raivokas puheenvuoro ammatista, jossa työtehtävistä on mahdoton selviytyä eikä kukaan tunnu haluavan tehdä asialle mitään – Sairaanhoitajan paikka ilmestyy 30.9.12.9.2024 09:55:33 EEST | Tiedote

Kun Lotta Tuohino vaihtoi alaa ja opiskeli sairaanhoitajaksi, hän kuvitteli saavansa mielekkään ammatin, jossa voi olla hyödyksi maailmalle. Todellisuus oli toinen. Sairaanhoitajan paikka (Gummerus) on henkilökohtainen ammatillinen muistelma siitä, millaista sairaanhoitajan työ on ja millainen on sairaanhoitajien yhteiskunnallinen asema. Akuutti ja tärkeä kirja osoittaa, että suomalainen terveydenhuolto on rikki