Mediatilaisuus: terveystarpeet Ukrainassa

Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön lääkäri Anastasiia Sheiko sairaanhoitaja Maia Blenkinsop ottivat potilasta vastaan Harkovan seudulla, Ukrainassa, lokakuussa 2022. Kuva: Linda Nyholm, Lääkärit Ilman Rajoja.

Lääkärit Ilman Rajoja työskentelee eri puolilla Ukrainaa, mutta pääasiallisesti Ukrainan uudelleen haltuun ottamilla alueilla ja lähellä etulinjoja. Millaisia terveystarpeita järjestö maassa todistaa tällä hetkellä? Millaisia sairauksia järjestön liikkuvilla klinikoilla hoidetaan ja millaisia huolia kuullaan?

Paikalla Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön viestintätehtävistä Ukrainasta vuodenvaihteessa palannut Linda Nyholm. Etäyhteyksin paikalla järjestön Ukrainan mielenterveystyön vastaava, psykologi Camilo García.

Tilaisuus järjestetään hybridinä. Voit tulla paikalle Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön toimistolle tai osallistua Teamsin kautta etänä.

Kummassakin tapauksessa ilmoittaudu tilaisuuteen ma 23.1. mennessä osoitteeseen anna-reetta.korhonen@laakaritilmanrajoja.fi. Tarkenna myös, tuletko paikan päälle vai osallistutko etänä.

Milloin: tiistaina 24.1. klo 11—12.

Missä: Kumpulantie 5, Helsinki (käynti Jämsänkadun puolelta) tai etänä Teamsin kautta.

Lääkärit Ilman Rajoja: Italian uusi lakiasetus haittaa meripelastusta ja aiheuttaa kuolemia5.1.2023 11:35:52 EET | Tiedote

Italian uusi hallitus määritteli etsintä- ja meripelastustyön estämisen prioriteetikseen heti valtaan astuttuaan lokakuussa. Hallituksen tuore lakiasetus vähentää järjestöjen pelastuslaivojen läsnäoloa merellä ja tekee siten keskisestä Välimerestä entistäkin vaarallisemman siirtolaisille. Italian presidentin 2. tammikuuta allekirjoittama asetus edellyttää, että järjestöjen pelastusalusten on suunnattava kohti satamaa välittömästi jokaisen pelastustoimen jälkeen. Yleensä alukset suorittavat useita pelastuksia useamman päivän aikana, ja vievät vasta sitten pelastetut maihin. Italiassa käyminen jokaisen pelastustoimen jälkeen viivästyttää uusia pelastuksia ja aiheuttaa lisää kuolemia. Alusten pitää jatkossa mennä satamaan, vaikka kapteeni olisi tietoinen muista merihädässä olevista. Tämä on ristiriidassa kansainvälisten meripelastussopimusten kanssa, jotka velvoittavat kapteenin pelastamaan merihädässä olevat ihmiset välittömästi. ”Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Italian hallitus yritt

Kutsu mediatilaisuuteen: Aliravitsemus Nigeriassa  10.11.2022 10:29:17 EET | Kutsu

Kuluneen vuoden aikana Lääkärit Ilman Rajoja on nähnyt poikkeuksellisen suuria määriä aliravitsemuspotilaita eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Nigerian luoteisosassa järjestö on hoitanut tämän vuoden aikana 68 prosenttia enemmän aliravitsemuspotilaita kuin vastaavana aikana viime vuonna. Nigerian maavastaava, lääkäri Simba Tirima kertoo tilaisuudessa etäyhteyksin aliravitsemusta aiheuttavista tekijöistä ja aliravitsemuksen hoidosta. Tilaisuuden jälkeen kaksi suomalaista, aliravitsemustyötä tehnyttä avustustyöntekijää, sairaanhoitaja Piia Laitiainen ja lääkäri Laura Granö ovat käytettävissä haastatteluihin puhelimitse. Missä: Teamsissä tai Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön toimistolla, Kumpulantie 5, Helsinki. Milloin: Tiistaina 15.11. klo 13.30—14.30. Kenelle: Toimittajille Ilmoittautuminen: Vahvista osallistumisesi mahdollisimman pian tai 14.11. klo 15 mennessä anna-reetta.korhonen@helsinki.msf.org. Kerrothan myös, tuletko paikan päälle vai osallistutko etänä. Tervetuloa!