Medicortex Finland Oy:lle ELY-rahoitusta

Turku, 28.05.2020. Medicortex Finland Oy on saanut ELY-keskuksen myöntämää kehittämisavustusta aivovammatestin kehittämiseen. Saatu rahoitus mahdollistaa pikatestin kehitystyön jatkamisen ja viemisen seuraavaan vaiheeseen.

Medicortex Finland Oy has received a project funding from the Finnish Centre for Economic Development, Transport and the Environment (ELY-keskus). The project of 100.000 euro will be supported with 50.000 euros for continuation of the brain injury diagnostic kit development.

ELY-keskuksen myöntämä avustus on suuruudeltaan 50.000 euroa, ja se kattaa puolet koko hankkeen kuluista. Kymmenen kuukautta kestävässä projektissa on tarkoitus toteuttaa varsinaisen pikatestin alustava prototyyppi, ja osoittaa sen toimivuus laboratoriossa aidoilla näytteillä. Medicortexin tavoitteena on kaupallistaa testi, jolla voidaan helposti havaita aivotärähdyksen ja lievän aivovamman biomerkkiaineita virtsasta ja syljestä. Myönnetty rahoitus on merkittävä askel testin kaupallistamisen tiellä.

Syljen tai virtsan biomerkkiaineisiin perustuvalla aivovammatestillä on valtava markkinapotentiaali, sillä aivovammaan johtavia onnettomuuksia raportoidaan vuosittain yli 60 miljoonaa. Aivovammojen ensivaiheen diagnostiikka perustuu nykyisin potilaan oireiden ja vasteiden arviointiin, tai pään kuvaukseen tietokonetomografialla. Mainitut menetelmät ovat tunnetusti epävarmoja varsinkin lievien aivovammojen ja aivotärähdyksen havaitsemiseen. Tunnistamaton aivovamma, lieväkin, voi johtaa vakavampaan vaurioon tai kroonisiin neurosairauksiin. Biomerkkiaineisiin perustuva testi täydentäisi nykyisiä menetelmiä merkittävästi. Testiä voivat käyttää muun muassa ensivasteen toimijat, sairaaloiden päivystykset, urheiluseurat ja sotilaslääkintähenkilöstö.

FI-20520 Turku

Medicortex Finland Oy kehittää uusiin biomerkkiaineisiin perustuvaa testiä tapaturmaisen aivovamman ja aivotärähdyksen diagnosointiin. Pidemmän ajan tavoitteena on kehittää yrityksen patentoimiin kemiallisiin yhdisteisiin perustuvia lääkkeitä aivovamman etenevien sekundaarivaurioiden hoitamiseen. Yhtiö toimii Turussa, ja sen on perustanut neurobiologian tohtori Adrian Harel vuonna 2014.

Medicortex Finland Plc appointing a new advisor1.12.2022 09:30:00 EET | Press release

Medicortex Finland Plc, a biotechnology company located in Turku, Finland, with a proprietary biomarker technology for detection of traumatic brain injury (TBI) and numerous other pipeline product candidates, announced today appointment of Professor Mika Hannula (DSc Tech) as a new member in company’s Scientific and Clinical Advisory Board (SAB). Professor Hannula supplements the team of scientists and clinicians with his diverse expertise in academic research management.

Medicortex Finland Oyj sopimukseen 2 miljoonan dollarin tutkimusrahoituksesta Yhdysvaltain puolustusministeriön kanssa25.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Medicortex Finland Oyj, tapaturmaisten aivovammojen diagnostiikkaa ja hoitoa kehittävä turkulainen bioteknologiayhtiö, tiedottaa, että Yhdysvaltain puolustusministeriö (US Department of Defense, ”DoD”) on myöntänyt yhtiölle noin 2 miljoonan dollarin tutkimusrahoituksen lievän tapaturmaisen aivovamman ja aivotärähdyksen havaitsevan pikatestin kehittämiseen.

Medicortex Finland Plc signed a 2 million dollars research grant contract with the US Department of Defense25.10.2022 09:00:00 EEST | Press release

Medicortex Finland Plc, a biotechnology company dedicated to improving the diagnostics and treatment of Traumatic Brain Injury (TBI), announces that the US Department of Defense (“DoD”) has awarded the company a research grant of about 2 million dollars for its project plan to develop a rapid test for detection of mild traumatic brain injury (TBI) and concussion.