Mekot tekivät paluun arkipukeutumiseen – mukavuustrendi pitää edelleen pintansa

Arkeen paluu lomien jälkeen merkitsee monille uusien vaatehankintojen tekemistä. Toisaalta myös säällä on vaikutusta siihen, miten kevyissä vaatteissa arki aloitetaan, huomauttaa S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole.
”Työhön ja arkeen pukeudutaan jälleen monipuolisemmin, ja korona-ajan suosikkien eli collegeasujen kysyntä näyttää hiljalleen kääntyvän kohti koronavuosia edeltänyttä tasoa. Mukavuus trendinä jatkaa kuitenkin edelleen, ja saa uusia muotoja myös työpukeutumiseen. Tämä näkyy esimerkiksi syksyn Finlayson Arkismi -mallistossa. Mekot ja hameet ovat palanneet arkeen vahvasti, ja esimerkiksi toukokuussa mekkojen myynti Prismoissa kaksinkertaistui edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Myös niin sanottu sukkahousuindeksi oli korkealla koko kevään ajan”, Hole kertoo.
Neuletrendi jatkuu naisten pukeutumisessa, ja tämän syksyn tärkeimpiä ominaisuuksia ovat muhkeus, näyttävät kuosit ja erilaiset neulokset. Uutuuksien joukosta löytyy esimerkiksi ohuita 100 % merinoneuleita sekä 100 % lampaanvillaneuleita, joihin on haettu inspiraatiota kalastajahenkisistä perinneneuleista. Housut ovat leveälahkeisia, ja niihin yhdistellään alkusyksystä puseroita ja myöhemmin neuleita. Elokuussa myydään myös paljon mekkoja ja tunikoita syksyisissä kuoseissa, jotka toimivat hyvin neuletakin kanssa.
”Kiinnostava uutuus on myös pluskokojen uusi merkki NOW Curvy, joka täydentyy syksyllä helpoilla arkitunikoilla ja mekoilla. Plus-koon vaatteissa on panostettu etenkin istuvuuteen, siten, että käyttömukavuus ja tuotteiden yhdisteltävyys on vaivatonta”, Hole sanoo.
Myös miehet odottavat siistiltä arkipukeutumiselta mukavuutta ja rentoutta. Tähän tarkoitukseen sopivat esimerkiksi pehmeät flanellipaidat ja puuvillaneuleet sekä housut, joissa on mukana joustoa. Materiaalina vakosametti on nyt ajankohtainen, ja sitä tullaan näkemään syksyllä niin housuissa, puvuissa kuin vapaa-ajan paidoissakin. Syksyn väripaletissa korostuvat tänä vuonna tummanvihreä, sinapinkeltainen, oranssi sekä sinisen ja ruskean eri sävyt.
Nuorten pukeutumisessa pehmeät collegepuserot ja -housut pitävät edelleen pintansa.
”Syksyn trendituotteita nuorten pukeutumisessa ovat leveät lahkeet, pörröisen pehmeät puserot, flanellitakit ja reisitaskuhousut. Asusteissa tärkeitä ovat heijastavat elementit”, Hole sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Hole, käyttötavarakaupan myyntijohtaja, S-ryhmän marketkauppa, paivi.hole@sok.fi, puh. 040 743 0536
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme