Mellersta Österbottens första företagsmarknad samlade en större publik än väntat

På Mellersta Österbottens första företagsmarknad, som ordnades av KOSEK och Mellersta Österbottens Företagare i Karleby, samlades cirka 90 personer som planerar att köpa eller sälja ett företag samt ägarskiftesexperter till ett nytt slags evenemang.

Evenemanget lockade rikligt med köp- eller säljintresserade från flera olika branscher. Under evenemanget fick man också höra ett anförande av en expert i ämnet, och ett omfattande nätverk av samarbetspartner erbjöd information om sina tjänster för olika skeden av företagsaffärsprocessen.

-En företagsaffär är vanligtvis en lång process och evenemanget Mellersta Österbottens företagsmarknad är ett utmärkt tillägg i vår verktygslåda när det gäller att öka kännedomen och skapa möjligheter för företag att möta potentiella affärspartner och få igång processen, säger Janne Vähäkangas från KOSEK.

Mellersta Österbottens företagsmarknad kommer att ordnas varje år även framöver. Planeringen och beredningen av följande evenemang börjar redan under den kommande våren.

-Samarbetet med arrangörsorganisationerna och olika samarbetspartner har fungerat fantastiskt. Vi känner varandra och det är ofta samma företag som tar kontakt. Ett sådant här samarbete är ”win-win” för alla. Vi arrangörer och samarbetspartner har alla ett stort gemensamt mål: att underlätta och skapa möjligheter för ägarskiften. Vikten av det här arbetet kan inte betonas tillräckligt. Varje företag genererar skatteintäkter till städerna, kommunerna, landskapen och hela Finland. Nu har vi ett konkret exempel på hur viktigt ett sådant här evenemang upplevs och hur ivriga människor är att delta i dem. Under evenemanget lyckades man inleda många förhandlingar om företagsaffärer, konstaterar Matti Koivisto från Mellersta Österbottens Företagares projekt som erbjuder ägarskiftestjänster för små och medelstora företag.

Tidpunkten för evenemanget i april–maj verkar fungera, och planeringen av följande evenemang 2023 inleds snabbt efter att responsen från evenemanget samlats in. Mer detaljerade planer och tidpunkt för nästa års evenemang meddelas senare på webbplatsen. Webbplatsen för Mellersta Österbottens företagsmarknad hittar du på adressen: https://kpyritysmarkkinat.fi/

Mer information:

Janne Vähäkangas
företagsutvecklare, KOSEK
janne.vahakangas@kosek.fi

Matti Koivisto
projektchef, Mellersta Österbottens företagare
projektet för ägarskiftestjänster för små och medelstora företag
matti.koivisto@yrittajat.fi

Energiatalous on entistäkin nopeammassa murroksessa – miten vetytalous kehittyy juuri nyt?8.3.2022 13:40:57 EET | Tiedote

Tätä käsitellään ensi viikolla Kokkolassa BotH2nia -kokoontumisessa. Ensimmäinen BotH2nia-tapaaminen Kokkolassa 16.3.2022. BotH2nia-nimeä kantava pohjoismainen yhteistyö vetykysymyksissä on kohta vuoden ajan tapah-tunut verkossa. Maaliskuun puolivälissä tämä muuttuu verkoston kokoontuessa Kokkolassa Poh-jois-Euroopan suurimpaan epäorgaanisen kemianteollisuuden ekosysteemiin, Kokkola Industrial Parkiin (KIP) tutustuen. Kokkola kutsuu paikallisia yrityksiä ja muita kiinnostuneita toimijoita kuulemaan ja keskustelemaan niistä mahdollisuuksista, joita vetytalouteen siirtyminen tarjoaa.

Energisektorn genomgår en allt snabbare förändring - hur utvecklas vätgasekonomin idag?8.3.2022 13:38:21 EET | Tiedote

Detta behandlas nästa vecka i Karleby under BotH2nia -träffen. Det första BotH2nia-evenemanget ordnas i Karleby den 16.3.2022. I nästan ett år har ett nordiskt samarbete i vätgasfrågor pågått under namnet BotH2nia på nätet. I mitten av mars ändras detta, när nätverket samlas i Karleby för att bekanta sig med Nordeuropas största industriella ekosystem i oorganisk kemi, Kokkola Industrial Park (KIP). Karleby bjuder in lokala företag och övriga intresserade parter för att både höra och diskutera om de möjligheter som öppnas genom utvecklingen av vätgasekonomin.