Menestymisen taito

Mikä merkitys lahjakkuudella ja kovalla työllä on onnistumiselle? Entä epäonnistumisella? Matti Hakanen näyttää uutuuskirjassaan Menestymisen taito suunnan menestyksen tielle. Toisin kuin usein kuvitellaan, menestymisen taito ei vaadi satumaista tuuria tai poikkeuksellista bisnesvainua, vaan ennen kaikkea ajattelutavan muutosta.
Kuva: Hämeenlinna Raatikuva Oy

”Tavoitteen saavuttaminen ei välttämättä takaa onnellisuutta, mutta onnellisuuden voi saavuttaa tavoitetta kohti ponnistellessa.”

Matti Hakanen on suodattanut erilaisista teorioista, oppaista ja kokemuksistaan parhaat ohjeet ja oivallukset uusimpaan kirjaansa Menestymisen taito (Viisas Elämä). Kirja on timanttisen ammattilaisen luoma teos, jossa Hakanen käy läpi kaikkiaan 22 menestymisen osa-aluetta lukuisten käytännön menetelmien ja esimerkkien kera. Samalla hän luo kattavan läpileikkauksen alan uusimpaan kirjallisuuteen.

Jokainen voi menestyä halutessaan. Jos haluaa menestyä, tärkeintä on ensimmäisenä selvittää, mitä elämältään haluaa ja mitä menestys itselle tarkoittaa. Menestymiseen liitetään usein ulkoisia merkkejä, kuten valtaa, kuuluisuutta ja rikkautta. Menestyminen voi kuitenkin olla myös sisäinen tunne itselle tärkeän tavoitteen saavuttamisesta. Se voi tarkoittaa vaikkapa mahdollisuutta itsensä toteuttamiseen tai onnellista perhettä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa menestyä.

”Kun olet päättänyt minkälaista tarkoitusta, haavetta tai unelmaa haluat tavoitella, voit lähteä toteuttamaan sitä. Kirjan ensimmäinen neuvo on: Älä yritä menestyä. Tavoitteena ei kannata pitää sitä, että menestyt. ... Yritä vain tulla vähän paremmaksi”

Matti Hakanen, DI, KTM, on konsultti, kouluttaja ja verkostostrategioiden kehittäjä, jolla on mittava kokemus yritysten asiantuntijatehtävistä. Hän on aikaisemmin julkaissut useita tietokirjoja, viimeisimpänä Onnistumisen taito. Tietokirjojen kirjoittamisen lisäksi hän pitää suosittua Onnistumisen taito -blogia, jossa käsitellään laajasti onnistumiseen ja menestymiseen liittyviä aiheita.

Kuva: Hämeenlinna Raatikuva Oy
Kansi: Jussi Jääskeläinen