Menestyskirjailija Leigh Bardugolle 12 kirjan ja kymmenien miljoonien kustannussopimus

Suomessakin Grishaversumi-kirjasarjastaan suosiota saanut kirjailija Leigh Bardugo on solminut "kahdeksannumeroisen sopimuksen" kustantajansa kanssa. Bardugon Grishaversumi-kirjasarjoja yhdistelevä Varjo ja riipus -sarjan uusi kausi on nyt nähtävissä Netflixissä. Edellinen kausi oli katsotuimpien sarjojen kärjessä viikkojen ajan. Toukokuussa suomeksi ilmestyy aikuisten romaani Salatun tiedon seura.
Leigh Bardugo kuva: Taili Song Roth

Yhdysvaltalainen menestyskirjailija Leigh Bardugo on tehnyt historiallisen kirjasopimuksen alkuperäiskustantajansa Macmillanin kanssa. Sopimus sisältää kaksitoista kirjaa. Palkkion ilmoitetaan olevan kahdeksannumeroinen, joten se on vähintään kymmenen miljoonaa dollaria, todennäköisesti kymmeniä. Sopimus kattaa kustantajan mukaan sekä nuorten että aikuisten romaaneja.

Tähän mennessä Bardugo on julkaissut muun muassa Grishaversumi-sarjan, jonka osat ovat Varjo ja riipus, Saarto ja myrsky sekä Tuho ja roihu, sekä samaan Grishaversumi-maailmaan sijoittuvan Korppien kehän. Toukokuussa ilmestyy hänen ensimmäinen aikuisille suunnattu romaanina Salatun tiedon seura ja syksyllä 2023 nuortenromaani Hämärän valtakunta. Kaikki kirjat on suomentanut Meri Kapari.

Suomessa Bardugon kustantaja on keskisuuri kustantaja Aula & Co.
"Lukiessani jo ensimmäisen kirjan Varjo ja riipus käsikirjoitusta huomasin, että Bardugolla on poikkeuksellinen kyky luoda kokonaisia maailmoja", sanoo kustantaja Niko Aula.
"Vaikka pidin kovasti Bardugon Grishaversumi-fantasiasarjasta, odotan erityisen paljon toukokuussa ilmestyvää aikuisten romaania Salatun tiedon seura, sillä se sijoittuu Yalen yliopistoon ja sen kuuluisiin salaseuroihin."

Leigh Bardugo (s. 1975) on Yhdysvaltain Kaliforniassa varttunut ja siellä edelleen asuva israelilaissyntyinen kirjailija. Bardugo on käynyt Yalen yliopiston, minne myös pian julkaistava uutuusteos sijoittuu. Bargudo oli jäsen Wolf's Head -nimisessä salaisessa seurassa, ja tämä inspiroi häntä kirjoittamaan kirjan, jossa tosielämän salaseurojen lisäksi on olemassa niitä kaikkia yhdistävä salatun tiedon seura.

Salatun tiedon seuran päähenkilö on Galaxy ”Alex” Stern, koulun keskeyttänyt hippiperheen lapsi ja joukkomurhan ainoa selviytyjä. Yllättäen hän saa mahdollisuuden aloittaa opiskelut yhdessä maailman parhaista yliopistoista, Yalessä.

Alexin hyväntekijä antaa hänelle tehtäväksi seurata Yalen salaseurojen toimia. On yleisesti tiedossa, että seuroja on kahdeksan, mutta vain harva on edes kuullut yhdeksännestä, johon Alex kutsutaan. Muissa sueroissa käyvät valtiomiehet, Wall Streetin johtajat ja muut maan rikkaat ja mahtavat, joiden okkultistiset harrastukset ovat oudompia ja häikäilemättömämpiä kuin kukaan voisi kuvitellakaan. He leikkivät mustan magian kanssa. Alexille valkenee pian, mihin hän on ryhtymässä.

Leigh Bardugon esittely Wikipediassa
Salatun tiedon seuran esittely kustantajan sivulla
Leigh Bardugon oma sivusto
Uutinen Varjo ja riipus -tv-sarjan kakkoskauden alkamisesta

Leigh Bardugo kuva: Taili Song Roth
Leigh Bardugo: Salatun tiedon seura. Ilm 05/23
Leigh Bardugo: Korppien kehä
Leigh Bardugo: Varjo ja riipus
Leigh Bardugo: Saarto ja myrsky
Leigh Bardugo: Tuho ja roihu

Kalevankatu 34

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Nuoren kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, ALS:ään kuolleen ex-munkki Björn Natthiko Lindebladin Saatan olla väärässä, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.
Sami Tissarin romaani Krysa oli Finlandia-ehdokas vuonna 2022.

Aula & Co:n omistaa nykyään Storytel Books mutta yhtiö on itsenäinen .

Omakohtaisen perhetragediaromaanin kirjoittanut Kevin Chen Helsinki Litiin12.2.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kevin Chen on taiwanilainen kirjailija. Hänen maaliskuussa ilmestyvä romaaninsa Aavekaupunki kertoo vanhoillisen taiwanilaisperheen ainoasta pojasta, jolta odotetaan paljon, mutta jonka orastava homous saa vanhemmat pettymään. Kevin Chen esiintyy Helsinki Lit -tapahtumassa lauantaina 25.5. Keskustelemassa on mukana Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ville Blåfield. Helsinki Litin ohjelmisto julkistettiin viime viikolla, ja kaksipäiväiset liput ovat jo loppumassa.

Koira opettaa syvää yhteyttä – Sigrid Nunezin palkittu romaani Paras ystävä on ilmestynyt1.2.2024 12:54:58 EET | Tiedote

Sigrid Nunezin Paras ystävä on liikuttava tarina ihmisen ja koiran maagisesta yhteydestä. Se kertoo myös rakkaudesta, ystävyydestä ja parantumisesta. Nunez on muun muassa National Book Awardilla palkittu yhdysvaltalainen kirjailija. Hän ehti julkaista 20 teosta, ennen kuin Paras ystävä räjäytti kirjailijan suosion. Kirjan pohjalta on tekeillä ison budjetin elokuva.