Menestysresepti SaaS-yrityksille: ”Ajattele isosti ja uskalla sijoittaa suomalaiseen osaamiseen” - Tutkimuksesta viesti myös Säätytalolle

Uunituore tutkimus paljastaa yhteiset tekijät nopeimmin kasvavien SaaS-yritysten kesken. ”On oltava rohkeutta kasvaa, koska koko ratkaisee. Enemmän osaajia, enemmän rahoitusta, enemmän myyntiä ja markkinointia, isommat asiakkaat”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Yhteistyössä Vendep Capitalin kanssa toteutettu laaja tutkimus kävi läpi neljänneksen suomalaisista ohjelmistoja palveluna tarjoavista yrityksistä. Samalla lähtee viesti budjettineuvotteluihin: ”Suomalainen insinööriosaaminen on tulevaisuutemme valtti!”

"Isommin ja rohkeammin" on pikaohje SaaS-yritysten menestykseen, Suomelle kyse on miljardipotentiaalista.

Lehdistötiedote 1.9.2020 klo 09.00

Suomalaisissa SaaS-yrityksissä (Software as a Service) muhii Suomen taloudelle miljardipotentiaali. Tämä on koko Suomelle olennainen johtopäätös toistaiseksi laajimmasta tutkimuksesta, jolla on kartoitettu suomalaisten ohjelmistoja palveluna tarjoavien yritysten menestystekijöitä ja kasvunäkymiä.

”SaaS-yritykset tarjoavat Suomelle todella suuren mahdollisuuden. Toki olemme jo pitkään ymmärtäneet, miten valtaviin mittoihin SaaS-liiketoiminta voi parhaimmillaan skaalautua. Tämä tutkimus kuitenkin maalaa toistaiseksi luotettavimman kuvan suomalaisesta SaaS-liiketoiminnasta, ja se kertoo kasvumahdollisuuksista, joihin kannattaa tarttua. Potentiaali lasketaan miljardeissa”, tiivistää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Oleellista on kasvuvauhti. Esimerkiksi älykkään tiedonhallinnan ohjelmistotalon M-Filesin SaaS-liikevaihto kasvoi viime vuonna yli 100%. M-Files onkin kansainvälisellä menestyksellään hyvä esikuva muille kasvuhaluisille SaaS-yrityksille.

”M-Files on alusta asti ymmärtänyt kasvun merkityksen. Tämä tutkimus vahvistaa selvillä numeroilla, että menestyäkseen on oltava rohkeutta kasvaa, koska koko ratkaisee. Enemmän osaajia, enemmän rahoitusta, enemmän myyntiä ja markkinointia, isommat asiakkaat”, avaa Roiha suurimpien kasvajien yhteisiä menestystekijöitä.

”Toisin sanoen, viesti yrityksille kuuluu: Ajattele isosti ja uskalla sijoittaa suomalaiseen osaamiseen. Sisääntuleva kassavirta tulisi rohkeasti ohjata asiakashankintaan, näkymien ollessa suotuisat jopa enemmän kuin 100-prosenttisesti. Ulkopuolinen rahoitus on siksi tarpeen nopeaan kasvuun ja menestykseen ja sitä on uskallettava hakea”, neuvoo Roiha tutkimustuloksiin nojaten.

Tutkimuksen yhteistyössä toteuttanut Vendep Capital on erikoistunut SaaS-yritysten siivittämiseen yli ratkaisevan kasvukynnyksen. Rahoituksen saamiseksi pitää pystyä todistamaan rahoittajille, että esimerkiksi asiakashankinnan kulut ovat kohdillaan. Kasvun ytimessä ovat kovat numerot.

”Tutkimus osoittaa, että kovimmat kasvajat ovat valmiimpia ottamaan suurempaa riskiä kuin heikommin kasvavat. Tämä koskee erityisesti kasvuinvestointeja ulkopuolisella sijoitetulla pääomalla. SaaS-liiketoimintaa kuvaavien lukujen laskeminen on tarkkaa työtä, mutta kun luvut ovat kohdallaan, kannattaisi toimia. Meillä on Suomessa merkittävä joukko lupaavia SaaS-yrityksiä, jotka voisivat panostaa kasvuun enemmän, mutta eivät vielä niin tee. Hyvä puoli on toki vastaavasti suuri potentiaali”, analysoi Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felin.

Suomalaisinsinöörit paras tae koronalaskun maksamiseen – viesti budjettivääntöön

Tutkimus alleviivaa monin tavoin osaamisen ja henkilöstöön panostamisen merkitystä.

”Nopeissa kasvajissa on huomattavasti enemmän henkilöstöä kuin hitaammissa. On hyvin loogista, että isompi määrä osaajia voi luoda enemmän kasvua. Osaajia tarvitaan yhtä lailla tuotekehitykseen kuin myyntiin ja markkinointiin, mihin menestyjät panostavat paljon enemmän kuin hitaat kasvajat. On kuvaavaa, että kun osa yrityksistä on panostanut myyntiin ja markkinointiin yli 70% liikevaihdosta, tulokseksi on saatu liikevaihdon kolminkertaistuminen”, kertoo Vendepin Felin.

Rasmus Roiha painottaa erityisesti suomalaisen insinööritaidon korkeaa laatua.

”Suomalainen insinööriosaaminen on tulevaisuutemme valtti! Tutkimus osoittaa, että suomalaisen insinöörin panos aikaansaa huomattavasti suuremman tuottavuuden nousun kuin kansainvälisesti keskimäärin”, iloitsee Roiha.

Kun suomalaisinsinöörit tuottavat kasvua suurella hyötysuhteella ja usein sitä paremmin, mitä enemmän heitä yrityksessä on, niin johtopäätös kansallisesti on selvä.

”Teknologia-alojen osaajapula Suomessa on ollut jo pitkään tiedossa, se on meille paha kasvun jarru. Tämä tutkimus kuitenkin alleviivaa aivan erityisesti, miten suuri kansallinen hyöty saataisiin nykyistä laajemmalla insinöörien koulutuksella. Loisimme parasta mahdollista kasvupotentiaalia yrityksille ja sitä kautta todellista kasvua ja hyvinvointia Suomeen. Toivon hartaasti, että tämä valttimme näkyy ja muistetaan myös hallituksen budjettiriihessä. Näin rahamme riittäisivät tulevaisuudessa myös koronan aiheuttamaan kansalliseen jättilaskuun”, viestittää Roiha.

State of Saas -tutkimuksen tulokset löytyvät uudelta www.saasfinland.fi -sivustolta ja ne esitellään tarkemmin tänään klo 15.00 alkavassa webinaarissa. Webinaari on avoin niin medialle, sijoittajille kuin muille kiinnostuneillekin. Sivustolta löytyy myös listaus kaikista Suomen yli 400:stä SaaS-yrityksestä, joita tutkimuksessa oli mukana peräti 123. Tutkitut yritykset työllistävät lähes 3200 suomalaista.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Timo Felin, Vendep Capital, sijoitusjohtaja, 050 542 8058, timo.felin@vendep.com

Ohjelmisto- ja e-business ry on vuonna 1993 perustettu toimialan edustaja ja yritysjohdon yhteisö. Edistämme jäsenyritystemme menestymisen mahdollisuuksia kansainvälisesti kovenevassa kilpailussa. Mukana toimialaa koskevaan päätöksentekoon vaikuttamassa, alan tutkimusta ja koulutusta tukemassa sekä liiketoimintaansa kehittämässä on 700 ohjelmisto- ja ohjelmistovetoista yritystä. www.ohjelmistoebusiness.fi

Vendep Capital

Vendep Capital sijoittaa varhaisen kasvuvaiheen ohjelmistoyrityksiin, jotka tavoittelevat voimakasta kansainvälistä kasvua. Vendep Capital hallinnoi noin 40 miljoonaa euron pääomia, jotka on kerätty kotimaisilta yksityisiltä sijoittajilta ja julkisilta tahoilta, kuten Tesiltä (Suomen Teollisuussijoitus Oy) ja Sitralta. Rahasto on sijoittanut muun muassa SaaS-yrityksiin AlphaSense, Leadfeeder ja Happeo. www.vendep.com

Menestysresepti SaaS-yrityksille: ”Ajattele isosti ja uskalla sijoittaa suomalaiseen osaamiseen” – Tutkimuksesta viesti myös Säätytalolle1.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

”Onhan tämä ihan mieletöntä”: #mimmitkoodaa-ohjelmasta EU:n tasa-arvotyön benchmark – EU myös rahoittamaan #mimmitkoodaa-työtä28.8.2020 08:30:00 EESTTiedote

Jo tuhannet naiset ohjelmistoalalle tuonut #mimmitkoodaa-ohjelma on saanut merkittävän roolin EU:n rahoittamalta Erasmus-ohjelmalta. ”Olemme todella tyytyväisiä, että EU auttaa meitä saamaan yhä uudet naiset mukaan”, kiittää #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi. Ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan herättelee koko Suomea: ”Miljoonien arvosta EU-tukia on tänä vuonna vielä saatavilla vaikkapa paikallisiin #mimmitkoodaa-projekteihin ja muihin innovatiivisiin hankkeisiin.”

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.