Menestysresepti synnytti hurlumhein ruokakauppaan – Boltsia myydään tuplamääriä

Siemenkaurapyörykkä Boltsin napakka maku tuntuu vetoavan sekä kasvis- että lihansyöjiin. Somefiilistelyn perusteella näyttää siltä, että Leivon Leipomon kehittämä Boltsi iskee kipinää eritoten lapsiperheissä ja nuorten kaupunkilaisten keskuudessa.
– Myynti on ylittänyt odotuksemme. Teemme kaikkemme, jotta saamme tuotetta ulos riittävään tahtiin niin, että laatu pysyy huipputasolla ja tuotteita riittää, hehkuttaa Boltsin tuotekehityksestä vastaava Anssi Räntilä.
Boltsi onkin kiilannut pyörykkäkategorian kärkikastiin:
– Boltsista tuli parissa päivässä S-ryhmän kolmanneksi myydyin pyörykkä heti kahden myydyimmän lihapyörykän jälkeen. Myynnit ovat moninkertaisia muihin kasvipohjaisiin pyöryköihin verrattuna, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa.
Myös Juureva oli ensipäivien Suomalainen Menestysresepti -hittejä. Esimerkiksi tuorejuustojen myynteihin verrattuna Juureva jäi Prismojen myyntitilastoissa kakkoseksi vain yhdelle tuorejuustolle.
Kalajauheliha vauhdittaa kalabuumia
S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä löytyvät Boltsin lisäksi muutkin kisan finalistituotteet eli Härtelö, Särvin, Juureva, Mo´zumo ja Knehtilän Tattarisnäksit ja -murot. Näitä tuotteita ei kuitenkaan vielä riitä kaikille halukkaille, koska laajamittaista tuotantoa vasta käynnistetään.
– Tuotteet viedään paikoin käsistä. Tilanne kyllä korjaantuu lähiviikkoina, kun valmistusprosessit saadaan rullaamaan täysillä. Tuotteet ovat niin erinomaisia, että niitä kannattaa odottaa, Antti Oksa kertoo.
Somessa ovat puhuttaneet myös kalajauheliha Särvin ja härkäpapujäätelö Härtelö.
– Kotimaisten kalatuotteiden kysyntä on ollut meillä jättiläismäisessä kasvussa läpi kesän ja Särvin vain vauhdittaa tätä ilmiötä. Härtelö puolestaan vahvistaa vegebuumia, Oksa maalailee.
Taustaa:
Suomalainen Menestysresepti on syksyllä 2018 käynnistynyt innovaatiokilpailu pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille. Kilpailun järjestivät S-ryhmän ruokakaupat kumppaninaan Foodwest Oy. Tavoitteena oli löytää Suomen kuuluisin elintarvike.
Kilpailun finalistien matkaa tuoteidean kehittämisestä kohti menestystuotetta seurattiin Suomalainen Menestysresepti -tv-sarjassa kesän ajan. Kilpailun voittaja selvisi finaalijaksossa 11.8. Voiton vei Leivon Leipomon kaurasta ja siemenistä paistettu vegepyörykkä Boltsi.
Voittajan ja finalistien tarinat: https://yhteishyva.fi/menestysresepti
Suomalainen Menestysresepti -tv-sarja on katsottavissa Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anssi Räntilä, tuotantopäällikkö, Leivon Leipomo Oy, p. 0500 237 316, anssi.rantila@leivonleipomo.fi
Antti Oksa, valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, p. 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 9-17
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

