MEP Heinäluoma: Puhtaampaa rahaa reiluilla säännöillä – EU rahanpesulainsäädäntöä uudistamassa

Tervetuloa seuraamaan MEP Eero Heinäluoman järjestämää webinaaria livenä Facebookissa keskiviikkona 17.2. klo 9:30 alkaen!

Rahanpesu on koko Euroopan laajuinen ongelma. Torjunnassa haasteena on ollut sääntelyn ja siihen kohdistettavien resurssien puute. Samaan aikaan menetämme kuitenkin joidenkin arvioiden mukaan vuosittain jopa 427 miljardin dollarin edestä verotuloja, joista osa valuu suoraan rikollisten käsiin. Rahanpesun torjuntaan tähtäävän lainsäädännön kehittäminen on siis ehdottoman tärkeää ja ainut keino saavuttaa kansantalouden kehitystä edistävä rahavirtojen kestävä hallinta.

Tilaisuudessa kuulemme kansanedustaja, talousvaliokunnan puheenjohtaja Juhana Vartiaisen, Finanssivalvonnan rahanpesun estämisen toimiston päällikön Pekka Vasaran, Keskusrikospoliisin rahanpesun selvittelykeskuksen päällikön Jaakko Christensenin sekä Nordean rahanpesun estämisen asiantuntijan Anu Torkkelin näkemyksiä siitä, miten rahanpesua voitaisiin tehokkaammin torjua ja miten sääntelyä tulisi kehittää niin Euroopan tasolla kuin meillä Suomessa.

Taustana keskustelulle toimii MEP Heinäluoman puheenjohtaman ajatushautomo CEPS:n asiantuntijatyöryhmän valmistelema rahanpesun torjunnan raportti, joka julkaistiin torstaina 28.1. avoimessa online-tilaisuudessa. Raporttiin voi tutustua täällä: https://www.ceps.eu/ceps.../anti-money-laundering-in-the-eu/

Tervetuloa seuraamaan webinaaria!

Lisätietoja tilaisuudesta voit kysyä:

Emmi Mäkelä
Poliittinen avustaja - Political Advisor