Mer än 10 000 euro i stipendier för att främja intresset för energibranschen

Också i år delar Vasa Elektriska ut stipendier för sammanlagt mer än 10 000 euro. Pengarna går till elever och studerande i Vasaregionen som inspireras av energibranschen. Sammanlagt betalas stipendier till nästan 30 grundskolor (årskurs 7–9), gymnasier, högskolor och andra läroanstalter.

Bild: Christoffer Björklund

Vasa Elektriska vill med hjälp av utdelningsgrunderna hitta de elever och studerande som har visat stort intresse för energibranschen eller klarat sig bra i sina studier inom teknik eller elteknik. Eftersom god samarbetsförmåga är en viktig egenskap hos framtidens yrkesmänniskor har bolaget valt att också poängtera det. Med ett ekonomiskt incitament vill bolaget uppmuntra unga till att söka sig till energibranschen.

Följande läroverk får pengar till stipendier:

Borgaregatans skola

Gymnasiet i Petalax

Hanken Svenska handelshögskolan i Vasa

Helsingfors universitet (juridiska utbildningen i Vasa)

Högstadiet i Petalax

Korsholms gymnasium

Korsholms högstadium

Laihian keskuskoulu

Laihian lukio

Merenkurkun koulu

Mustasaaren keskuskoulu

Onkilahden yhtenäiskoulu

Savilahden yhtenäiskoulu

Tegengrenskolan

Vaasan lyseon lukio

Vamia (teknik)

Variskan koulu

Vasa gymnasium

Vasa svenska aftonläroverk

Vasa universitet (Smart Energy)

Vasa yrkeshögskola VAMK (teknik och kommunikation)

Vasa övningsskola, grundskolan (årskurs 7–9)

Vasa övningsskolas gymnasium

Vörå samgymnasium

Yrkesakademin i Österbotten (teknik och kommunikation)

Yrkeshögskolan Novia (teknik)

Åbo Akademi (energiteknik, Vasa)

Läroanstalterna väljer på basen av Vasa Elektriskas utdelningsgrunder de personer som får stipendier.

Bild: Christoffer Björklund

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 120 personer och omsättningen år 2019 utgjorde ca 153 milj. euro.

Vasa Elektriska har Finlands – och Nordens – nöjdaste kunder22.12.2020 08:32:56 EETTiedote

En undersökning gjord av EPSI Rating i slutet av hösten avslöjar: Vasa Elektriska har landets nöjdaste kunder. Bolaget placerade sig på första plats i undersökningen Eldetaljhandeln 2020 (Sähkön vähittäismyynti 2020) både vad gäller konsumentkunder och företagskunder. Samtidigt kom Vasa Elektriska etta i den nordiska branschjämförelsen, och spurtade således förbi de bästa också i Norge, Sverige och Danmark.

Svagare energiår gnager på resultatet – Undersökning visar på förtroende hos konsumenterna22.10.2020 11:55:00 EESTTiedote

År 2020 har varit utmanande för energibolaget. En mild vinter ledde till nedgång i energiförbrukningen, vilket tillsammans med en regnig och blåsig inledning på året pressade ner elens marknadspris. Också coronavåren och -sommaren hade en negativ inverkan på energiförbrukningen. En färsk undersökning visar dock på att konsumenternas förtroende för bolaget är på god nivå.

Sjökabel hjälper bevara skärgårdslandskap i Sundom8.9.2020 08:12:00 EESTTiedote

Under sommaren har det varit liv och rörelse i Sundom skärgård, Vasa. Sammanlagt har cirka en och en halv kilometer sjökabel lagts på havsbotten med hjälp av grävmaskin från en flotte. Det krävande projektet är en fortsättning på förbättringen av elnätet i Solf, som startade i fjol. Målsättningen är att förbättra leveranssäkerheten i elnätet för kring 1 300 av Vasa Elnäts kunder. Tack vare att den nödvändiga linjen byggs som sjökabel förblir skärgårdslandskapet oförändrat.