Mer än 90 Rondpaus-diskussioner om klimatförändringen på kommande runt om i Finland

Nu får det vara nog med bråk, anonyma påhopp och passivitet! Finland fylls av dialog på Rondpaus-dagen den 29 januari, när man genom mer än 90 konstruktiva diskussioner tar reda på vad som egentligen hindrar oss från att agera klimatvänligt med detsamma.

Syftet med Rondpaus-dagen som koordineras av Sitra är att stanna upp inför ett viktigt ämne för en dag. Målet är att lyfta upp bekämpningen av klimatförändringen till nationell diskussion och att också få med dem som i vanliga fall inte hörs i samhällsdebatten.

”Det enorma antalet diskussioner vittnar om att folk vill hejda klimatförändringen. Vi har hundratals fungerande lösningar som vi kunde utnyttja. Därför är det viktigt att förstå vad som hindrar oss från att börja använda dem direkt, här och nu",betonar Tuuli Hietaniemi som är expert på klimatlösningar vid Sitra.

Vem som helst kan ordna en konstruktiv diskussion om klimatförändringen. Väldigt många olika typer av aktörer från olika nivåer i samhället och från ett tjugotal olika orter från Nådendal till Rovaniemi har redan anmält sig. Diskussioner kommer att ordnas av bland annat CMI, Solita, Nakertaja-Hetteenmäki byaförening, städerna Lahtis, Villmanstrand och Björneborg samt stadsbiblioteken i Esbo.

”Ett så omfattande intresse från alla samhällsskikt för att en dialog ordnas inger hopp om att den offentliga debattkulturen håller på att förbättras”, säger Janne Kareinen som ansvarar för projektet Rondpaus.

De viktigaste konkreta idéerna plockas ut från diskussionerna om bekämpningen av klimatförändringen och sammanställs på Rondpaus webbplats så att alla kan dra nytta av dem. Samtidigt synliggör man hur mycket dialogkompetens som redan finns i Finland.

Det går att anmäla sig som arrangör fram till den 28 januari. Det är lätt för vem som helst att ordna en diskussion, eftersom Sitra erbjuder arrangörerna ett omfattande materialpaket, en inbjudan, ett manus för diskussionen och en video till inledningen.

Rondpaus är ett sätt att inleda och föra en konstruktiv samhällsdebatt. Målet med Rondpaus är att göra dialog till en medborgarkompetens och göra den offentliga debatten konstruktiv och mindre aggressiv.

Mer information:

Janne Kareinen, expert, Rondpaus, Sitra, +358 (294) 618 235, janne.kareinen@sitra.fi

Tuuli Hietaniemi, expert, klimatlösningar, Sitra, +358 (294) 618 411, tuuli.hietaniemi@sitra.fi

Anna Solovjew-Wartiovaara, expert, kommunikation, Sitra, +358 (294) 618 344, anna.solovjew-wartiovaara@sitra.fi

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.