Mer vindkraft: Vasa Elektriska strävar efter att vara kolneutralt under detta årtionde

Energibolaget Vasa Elektriska satsar målmedvetet på utsläppsfri energi för att under det pågående årtiondet uppnå en koldioxidneutral produktion. Den senaste satsningen på vindkraft i Norrskogen, Närpes, uppgår till nästan 20 miljoner euro och ger bolagets kunder cirka 140 gigawattimmar ren energi.
Bild: EPV Energi Ab

- Vi har beslutat att alla betydande investeringar vi gör ska stöda vårt mål om en kolneutral produktion, berättar Olli Arola, direktör för Elhandeln på Vasa Elektriska.

För bolaget står det klart att energibranschen måste ta ansvar för att minska på utsläppet.

- Att minska på vårt eget och våra kunders koldioxidavtryck sporrar oss i vår verksamhet.

- Klimatarbete är något som man måste göra en bit åt gången. Det kräver helhetsplanering och långsiktighet, men också stora investeringar, fortsätter Arola.

Vasa Elektriskas vägkarta mot en koldioxidneutral produktion är fylld med åtgärder av olika storlek.

- Med dem ska vi kunna nå våra mål. Under de senaste tio åren har vi lyckats halvera utsläppen i vår produktion, och med de kommande årens gärningar strävar vi efter att närma oss en nollnivå.

En hel del grön el från Norrskogen

I Norrskogen, Närpes, bygger EPV Vindkraft en vindpark som årligen ska producera mer än 300 gigawattimmar utsläppsfri el när den står klar år 2023. Vasa Elektriskas andel i parken uppgår till nästan hälften, vilket motsvarar förbrukningen i cirka 7 500 eluppvärmda egnahemshus.

Vasa Elektriska äger cirka 40 % av EPV Energi. EPV Vindkraft är EPV Energis dotterbolag. För tillfället får Vasa Elektriska sin vindkraft från parker i Vasa, Kristinestad, Ilmola och Torneå. Nästa år färdigställs även parken i Östermark. När vindparken i Närpes är i bruk motsvarar bolagets vindkraftanskaffning elbehovet i så gott som 30 000 eluppvärmda egnahemshus.

Bild: EPV Energi Ab

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2023 utgjorde ca 200 milj. euro.