Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Mercosur-sopimus uhkaa EU-maatalouden laatustandardeja – Mercosur-elintarvikevalvonnan uskottavuusongelmat ja EU-maatalousmarkkinoiden epävarma tilanne eivät puolla sopimusta maatalouskaupasta

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

EU ja neljä Mercosur-maata (Argentiina, Brasilia, Paraguay ja Uruguay) saattavat lähipäivinä päästä kauppasopimukseen jo parikymmentä vuotta jatkuneissa neuvotteluissa. MTK:n mielestä eurooppalaisten elintarvikkeiden laatustandardien edistäminen jää puolitiehen, jos Mercosur-neuvotteluissa ei ole todellista molemminpuolista halua sopimukseen näistä asioista. Kaupan vapauttaminen loisi laajan kaksien erilaisten tuotantostandardien markkinat EU-alueelle.

Suomessa kotieläintuotannon hygienia- ja laatustandardit ovat EU-tasoakin tiukemmat. Meillä antibiootteja käytetään vain todettujen sairauksien hoitoon. Sikojemme saparoita ei katkaista ja broileriemme nokkia ei typistetä.

Naudan tullikiintiöiden kasvattaminen on vienyt päähuomion maatalouskauppaa koskevissa neuvotteluissa. Naudanlihaa tuodaan jo nytkin Mercosur-maista EU-alueelle suuria määriä, n. 180 – 200 miljoonaa kiloa.

– Ongelma ei ole lisäkiintiö, vaan mitä Mercosur-maat saisivat tuoda, onko se pakastettua vai tuoretta lihaa ja miten tuontikiintiötä hallitaan. Markkinaepävarmuutta lisää kulutuksen taantuminen, afrikkalainen sikarutto (ASF), mahdollinen Brexit ja muut kauppaneuvottelut maatalousviejämaiden kanssa. Markkinakriisin hoitoon EU:n maatalousbudjetissa ei ole joustovaroja, sanoo MTK:n johtaja Juha Ruippo.

Siipikarjanlihan tuontimäärien odotetaan kasvavan mahdollisen sopimuksen mukana. Samoin kuin naudanlihan myös broilerin tuontia varjostavat epäselvyydet tautitilanteessa, lihankäsittelylaitosten hygieniatasossa sekä eläinlääkinnässä. Lihan pintadesinfiointi on näistä yksi. Komission seurannoissa vaihtelevat tulokset luovat uskottavuusongelmia Mercosur-maiden valvontaketjuun.

– Mercosur-maat eivät pysty tarjoamaan samanlaista lihantuotannon jäljitettävyyttä, mitä EU-viljelijöiltä edellytetään, jotta tuotteet pääsisivät markkinoille. Mercosur-maiden tarjoama mielikuva eläinten hyvinvoinnista tuotantoketjussa on vääristynyt, Ruippo sanoo.

Uudet kauppasopimukset lisäisivät tuotantoa Mercosur-maissa. Lihantuotannon kasvun seurauksena Brasilia ja Argentiina ovat valmistautuneet soijan ja maissin viljelyalan kasvattamiseen. Välillisesti tuotantoalan kasvu johtaa metsien laillisiin ja laittomiin hakkuisiin sekä kasvavaan metsäkato-ongelmaan. Myös sokerin tai vaihtoehtoisesti etanolin tuontikiintiöllä on vaikutus niin viljelyalaan Mercosur-maissa kuin hintapaineeseen EU:n sisämarkkinoilla.

Brasiliaa ja Argentiinaa eivät Pariisin ilmastosopimuksen sitoumukset tunnu rajoittavan. Mercosur-neuvottelumandaattikin on niin vanha, ettei silloin pantu painoa ilmasto- eikä ympäristökysymyksille. Mandaattia ei ole päivitetty tälle vuosituhannelle. Vain parlamentin luoma paine voi muuttaa tilannetta, koska neuvottelutulos pitää tuoda aikanaan parlamentin käsittelyyn.

Maatalouden kannalta olisi tärkeää saavuttaa sopimus, joka olisi tasapainoinen maataloustuotteiden sisällä. Maitotaloustuotteiden viennin avaamisessa on nähty olevan paljon mahdollisuuksia samoin kuin eurooppalaisten alkuperäsuojattujen tuotteiden viennissä. Jos autojen ja autonosien viennin edistämiseksi myydään eurooppalaiset ruokaturvallisuusstandardit, on vaihtosuhde huono.
​​​​​​​
Lisätietoja, johtaja Juha Ruippo, MTK, 040 5533 232, juha.ruippo(a)mtk.fi

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.