Merkuriuksen Karnevaalit tuo esille paikallista taidetta

14.6.2017 13:10 | Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Turun alueen liike-elämän elinkeinoelämän yhdistävissä, Turun Kauppakorkeakouluseuran järjestämissä, Merkuriuksen Karnevaaleissa on perinteenä huutokauppa. Sen tuotto on lahjoitettu kauppatieteiden tukemiseen, kuten muukin Karnevaalien tuotto. Nyt Karnevaalit haluaa entistä paremmin tuoda esille paikallisia taiteilijoita ja taidemaailmaa perinteisen huutokaupan lisäksi.

Turun Taiteilijaseura ry on tehnyt yhteistyötä Merkuriuksen Karnevaalien kanssa teoshuutokaupan tiimoilta jo vuonna 2013. Tänä vuonna yhteistyötä laajennetaan huutokaupattavan teoksen lisäksi, kun Taiteilijaseura perustaa gaalan ajaksi Turun Messukeskukseen pop-up-gallerian, jossa esitellään yhdistyksen jäsenten teoksia. Uusi yhteistyökumppani on turkulainen Taiko, joka on uudenlainen taiteen verkkokauppa ja tekee aidon taiteen ostamisen helpoksi sekä tarjoaa taiteilijoille erilaisen tavan tavoittaa uusia asiakkaita.

Merkuriuksen karnevaalit järjestetään lauantaina 23.9. Turun Messukeskuksessa. Karnevaaleissa huutokaupattavat teokset ovat tänä vuonna Sini-Meri HedberginMurros” (2016, Akryyli ja öljy kankaalle, 180 cm x 130 cm) ja Elina RuohosenAll The Things Considered” (2016, öljy akryylilevylle, 150 x 170 cm) . Molemmat taiteilijat ovat kotoisin Turun seudulta. Lisätietoja taiteilijoista kotisivuilta http://www.sinimerihedberg.com ja http://www.elinaruohonen.net

Merkuriuksen Karnevaaleja on järjestetty Turussa vuodesta 1971 alkaen. Alussa juhlittiin joka vuosi, mutta vuoden 1975 jälkeen joka toinen vuosi. Merkuriuksen Karnevaalit tuovat saman katon alle gaala-iltaan liike-elämän ja korkeakoulujen edustajat niin lähiseuduilta kuin kauempaakin. Karnevaalien tuotto käytetään tukemaan Turun yliopiston kauppakorkeakoulun väitöskirjatyötä ja kauppatieteellistä tutkimusta.

Lisätiedot ja teosten kuvat:

Yrjö Kokkonen, puh. 050 516 7400, yrjo.kokkonen (at) doop.fi tai Mirja Junkola, 050 569 8779, mimmi@merkuriuksenkarnevaalit.fi

Vuonna 1924 perustettu Turun Taiteilijaseura ry on Turun alueen suurin ja vanhin ammattikuvataiteilijoiden yhdistys, johon kuuluu yli 200 taiteilijaa. Yhdistys ylläpitää Turun keskustassa Galleria Å:ta, jossa nähdään vuosittain 12–16 nykytaiteen näyttelyä. Lisäksi taiteilijaseura koordinoi kaikille varsinaissuomalaisille avoimia vuosinäyttelyitä, jäsenten kesänäyttelyitä sekä ympäristötaiteen tapahtumia.

Lisätiedot Riina Kotilainen, puh. 045 896 2918, toiminnanjohtaja (at) turuntaiteilijaseura.fi

www.turuntaiteilijaseura.fi

Taiko on taideverkkokauppa, joka myy aitoa suomalaista taidetta. Se on luonteva kohtaamispaikka ammattitaiteilijoille ja taiteen ostajille ympäri Suomen. Taiko haluaa lisätä taiteen saatavuutta Suomessa ja samalla parantaa taiteilijoiden mahdollisuuksia esitellä ja myydä omia teoksiaan. Taiko ei myy niin kutsuttua printti- tai sisustustaidetta vaan aitoja taideteoksia. Taikossa on myynnissä taidetta vain ammattitaiteilijoilta. Laadun varmistamiseksi jokainen taiteilija on arvioitu tiettyjen kriteerien perusteella ennen kuin hänet on hyväksytty Taikoon.

Lisätiedot Pia Edman, puh. 044 273 0827, pia.edman (at) taiko.fi

www.taiko.fi

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Kutsu Suomen suurimmille yleismessuille, Turun Messuille ja messuinfoon17.8.2017 10:18Kutsu

Yhtäjaksoisesti 1960-luvulla lähtien järjestetty Turun Messut – yleismessutapahtuma aukaisee porttinsa jälleen 24.-27.8. Nykyään joka toinen vuosi järjestettävä tapahtuma on valtakunnallisella messukartalla turkulainen harvinaisuus. Teemat sisältävät niin viihdettä kuin hyötyäkin. Yritykset lanseeraavat uusia tuotteita ja palveluita, myyvät tuotteitaan ja etsivät uusia asiakasryhmiä. Tämän vuoden messuisäntinä ovat Puolustusvoimat ja Turun Sanomat. Merkittävää yhteistyötä on tehty myös mm. Turun kaupungin, Turun kauppakamarin ja Varsinais-Suomen liiton kanssa.

Uusi lasten alue ja cosplay-päivä Turun Kirjamessuilla16.8.2017 12:58Tiedote

Suomen vanhin kirjamessutapahtuma, Turun Kirjamessut esittelee 6.- 8.10. satavuotiasta Suomea teemalla Yksi maa - monta ääntä. Tänä vuonna tuttujen esiintymislavojen lisäksi uutena esiintymispaikkana aloittaa Tekstiretriitti, jossa messuyleisö saa kuunnella kirjailijoiden ja runoilijoiden lukevan teoksiaan ääneen. Sunnuntaina messuilla vietetään erityistä cosplay-päivää, jolloin messuille pääsee rooliasussa ilmaiseksi. Asuja arvioi raati ja paras palkitaan.

Sotea, Sotkua ja Suomi 100 - Vanha kunnon yleismessuperinne Turun Messut on voimissaan 24.-27.8.14.8.2017 10:36Tiedote

Suomen suurimmilla yleismessuilla kävijä tulee väistämättä yllätetyksi. Turun Messujen ohjelmavirrassa nähdään nimittäin niin varusmiesten muotinäytökset, koirien muotinäytökset kuin suuret alueen rakennemuutokseen ja soteen liittyvät ajankohtaiskeskustelutkin. Sotilaskodin munkkikahvit, turkulaiset kyläjuhlat ja mm. pankkialan tuotelanseeraukset ovat osa nelipäiväisen, Turun Messukeskuksen järjestämän, tapahtuman laajaa ohjelmistoa.

Turun Messuilla luvassa kunnon kyläjuhlat19.6.2017 11:14Tiedote

Turun Messut puhuttelee kesälomilta palailevaa kansaa 24.-27.8. Turun Messukeskuksessa joka toinen vuosi järjestettävä yleismessutapahtuma on tuolloin juhlatuulella. Reippaassa Suomi 100 -hengessä messuilla vietetään samalla Yhdessä-viikonloppua. Luvassa on mm. turkulaiset kyläjuhlat lauantaina 26.8. Ohjelmassa on mm. kuorokonsertti ja katutanssia. Turun Messuilla on myös puhujakoroke, jossa sana on vapaa. Yleisö voi vapaasti käydä kertomassa mieltään askarruttavista asioista.

Kansainvälistä messupäivää vietetään myös Turussa5.6.2017 08:43Tiedote

Kansainvälinen messupäivä eli Global Exhibitions Day on 7.6. Messujen teemapäivää vietetään nyt toista kertaa, ja mukana ovat myös suomalaisen Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n jäsenet. Turun Messukeskuksessa päivää juhlistetaan mm. tarjoamalla syksyn messuille lippuja puoleen hintaan vuorokauden ajan. Sosiaalisessa mediassa etsitään messukeskuksen henkilökunnan avustuksella ympäri Turun aluetta piilotettuja messulippuja juhlapäivän ajan.