Kustannusosakeyhtiö Parvs

Metallin makua ja vaaran tunnetta – myyttisen nykyveistäjän, Markus Copperin elämä ja teot kirjana

Jaa
Kulttimaineen saavuttanut Markus Copper (1968–2019) oli yksi aikamme merkittävimmistä suomalaisista ja pohjoismaisista kuvanveistäjistä. Hänen veistostensa aiheet viittaavat lähihistorian traumaattisiin tapahtumiin, kuten matkustaja-alus Estonian uppoamiseen. Copper tunnetaan erityisesti suurista, tilaa hallitsevista teoksista, jotka hyödyntävät ääntä, mekaanista liikettä ja valoa.

Markus Copper – Metallin maku | The Taste of Metal -kirja tarjoaa tuoreita näkökulmia yhden aikamme merkittävimmän suomalaisen ja pohjoismaisen kuvanveistäjän tuotantoon 1990-luvulta 2010-luvulle.

Varsinkin uransa alkuvaiheessa Copper etsi taiteessaan vaaran tunnetta, ja hänen varhaiset teoksensa saattoivat olla oikeastikin vaarallisia, kuten vuonna 1995 valmistunut Sixpack of Instant Death. Taiteilija jakoi ystävilleen kuusiosaisen veistoksen osat, jotka yhdistämällä teoksen oli tarkoitus räjähtää. Poliisi etsi vuonna 2020 teoksen osia, jotka on sittemmin tehty vaarattomaksi.

Monet Copperin teoksista on purettu, tai ne ovat kadonneet. Veistosten lisäksi runsaasti kuvitetussa kirjassa esitellään Copperin kiehtovia piirustuksia, esimerkiksi viimeiseksi jäänyt laaja sarja Huviretki tienpientareelle. Kirjassa julkaistava dokumenttiaineisto valottaa kuvien kautta taiteilijan työskentelyä, veistostuotantoa sekä toimintaa performanssitaiteilijana.

FT, museonjohtaja Leevi Haapala käsittelee artikkelissaan Copperin teosten vastavoimien dynamiikkaa erityisesti Khyber Pass -teoksen (2014) kerrostuneiden merkitysten valossa. Taidehistorioitsija Saara Karhunen analysoi 1990-luvun alun performansseistaan tunnetun Copperin veistosten esityksellistä puolta ja katsojan roolia. Copper työskenteli Ruotsissa ja Tanskassa 15 vuoden ajan. Tuota vaihetta ja taiteilijan ajatusmaailmaa pohtii artikkelissaan ruotsalainen taidehistorioitsija ja kriitikko Carolina Söderholm. Copperin oma ääni pääsee kuuluviin FM Päivi Nikkilän uudelleen julkaistavassa taiteilijan Berliinin aikaan sijoittuvassa haastatteluartikkelissa vuodelta 2006.

Markus Copper – Metallin maku | The Taste of Metal
Toim. Leevi Haapala ja Patrik Nyberg
Kirjoittajat: Leevi Haapala, Saara Karhunen, Carolina Söderholm, Päivi Nikkilä
148 sivua, kielet suomi ja englanti
Parvs ja Nykytaiteen museo Kiasma, 2022

Markus Copper -näyttely
Nykytaiteen museo Kiasma, 11.11.2022–26.2.2023

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle: Hanna Karppanen, kustantaja, Kustannusosakeyhtiö Parvs, hanna.karppanen@parvs.fi

Lisätietoa näyttelystä: Nykytaiteen museo Kiasma, kiasmaviestinta@kiasma.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Markus Copper – Metallin maku | The Taste of Metal. Parvs 2022
Markus Copper – Metallin maku | The Taste of Metal. Parvs 2022
Lataa
Markus Copper ja lemmikkirotta Berliinin Weißenseessä 2006. Kuva: Päivi Nikkilä
Markus Copper ja lemmikkirotta Berliinin Weißenseessä 2006. Kuva: Päivi Nikkilä
Lataa
Markus Copper: Mayhem, 1994. Kuva: Pekka Turunen
Markus Copper: Mayhem, 1994. Kuva: Pekka Turunen
Lataa
Markus Copper: Archangel of Seven Seas | Seitsemän meren arkkienkeli, 1998. Näyttelynäkymä: Kiasma Hits, Kiasma 2013–2014. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Markus Copper: Archangel of Seven Seas | Seitsemän meren arkkienkeli, 1998. Näyttelynäkymä: Kiasma Hits, Kiasma 2013–2014. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Lataa
Markus Copper: Archangel of Seven Seas | Seitsemän meren arkkienkeli, 1998. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Markus Copper: Archangel of Seven Seas | Seitsemän meren arkkienkeli, 1998. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Lataa
Markus Copper: Piknik na obotŝine | Huviretki tienpientareelle #11, 2018. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Markus Copper: Piknik na obotŝine | Huviretki tienpientareelle #11, 2018. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Lataa
Markus Copper: Khyber Pass, 2014. Näyttelynäkymä: Viimeinen Taiteilijat -näyttely, Helsingin taidehalli, 2014–2015. Kuva: Kari Lavikka
Markus Copper: Khyber Pass, 2014. Näyttelynäkymä: Viimeinen Taiteilijat -näyttely, Helsingin taidehalli, 2014–2015. Kuva: Kari Lavikka
Lataa
Markus Copper: Circle of Brothers, 2011. Näyttelynäkymä: Arnstedt Östra Karup, 2011. Kuva: Courtesy Galleri Arnstedt
Markus Copper: Circle of Brothers, 2011. Näyttelynäkymä: Arnstedt Östra Karup, 2011. Kuva: Courtesy Galleri Arnstedt
Lataa
Markus Copper: Juggernaut, 1992–1995. Kuva: Ove Holmqvist
Markus Copper: Juggernaut, 1992–1995. Kuva: Ove Holmqvist
Lataa
Markus Copper: Sixpack of Instant Death, 1995. Kuva: Ove Holmqvist
Markus Copper: Sixpack of Instant Death, 1995. Kuva: Ove Holmqvist
Lataa
Markus Copper: Bourgeois Door | Porvariovi, 1996. Kuva: HAM / Kirsi Halkola
Markus Copper: Bourgeois Door | Porvariovi, 1996. Kuva: HAM / Kirsi Halkola
Lataa
Markus Copper: Iron Maiden | Rautaneito, 1996. Kuva: HAM / Kirsi Halkola
Markus Copper: Iron Maiden | Rautaneito, 1996. Kuva: HAM / Kirsi Halkola
Lataa
Markus Copper Ruotsin Sigtunassa 2009. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Markus Copper Ruotsin Sigtunassa 2009. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Lataa
Markus Copper: Kursk, 2004. Näyttelynäkymä: Horror Vacui, Kiasma, 2009. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Markus Copper: Kursk, 2004. Näyttelynäkymä: Horror Vacui, Kiasma, 2009. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Lataa
Pohjoismaiselta performanssikiertueelta, Charlottenborgin taidehalli, Kööpenhamina, 1992. Kuvassa Markus Copper. Kuva: Suvi Sillanpää
Pohjoismaiselta performanssikiertueelta, Charlottenborgin taidehalli, Kööpenhamina, 1992. Kuvassa Markus Copper. Kuva: Suvi Sillanpää
Lataa
Markus Copper: Järjestyksen ja kaaoksen häät, performanssi: Markus Copper & Klaus Martikainen, Muu ry:n galleria, Helsinki, 1991. Kuvassa Markus Copper. Kuva: Harri Larjosto
Markus Copper: Järjestyksen ja kaaoksen häät, performanssi: Markus Copper & Klaus Martikainen, Muu ry:n galleria, Helsinki, 1991. Kuvassa Markus Copper. Kuva: Harri Larjosto
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs
Kustannusosakeyhtiö Parvs
Uudenmaankatu 26 A 3a
00120 HELSINKI

https://parvs.fi/

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja Devan Shimoyaman taiteesta27.3.2024 11:23:39 EET | Tiedote

Yhdysvaltalainen Devan Shimoyama (s. 1989) tutkii karnevalistisissa teoksissaan seksuaalisuuteen, rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja. Hänen taiteessaan sulautuvat yhteen niin taiteilijan lapsuuden kokemukset, queer-identiteetti, mytologiat kuin taidehistoriakin. Tekniikoiltaan teokset ovat leikitteleviä: taiteilija yhdistelee maalauksiinsa ennakkoluulottomasti erilaisia materiaaleja, kuten kimalletta, kangasta ja strassikiviä, ja työstää myös isoja installaatioita.

Uutuuskirja Helene Schjerfbeckistä ja muodista6.2.2024 10:35:00 EET | Tiedote

Uusi taidekirja ja Villa Gyllenbergissä avautuva näyttely avaavat rakastetun taiteilijan Helene Schjerfbeckin (1862–1946) vähemmän tunnettua puolta: kiinnostusta muotiin ja vaatteisiin. Schjerfbeck rakasti paitsi maalaustaidetta myös muotia ja muodikkaita vaatteita. Asut ja tekstiilit olivatkin usein keskeisessä osassa hänen maalauksissaan. Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana syvälliselle ja kestävälle taiteelle, eikä taiteen ja muodin yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Moderni taide ja muoti kietoutuivat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin lisäksi monet muutkin aikakauden taiteilijat – esimerkiksi Albert Edelfelt, Jalmari Ruokokoski ja Olga Gummerus-Ehrström – kuvasivat muotia teoksissaan. Etenkin ranskalaista muotia seurattiin tuon ajan Suomessa.

Teemu Mäki pohtii esseekirjassaan taiteen tehtävää19.12.2023 17:45:35 EET | Tiedote

Miksi taidetta tehdään? Miten sitä nautitaan? Mikä on taiteen yhteiskunnallinen tehtävä? Mikä on taiteen julkisen rahoituksen oikeutus ja päämäärä? Mitä on avantgarde ja mitä on kriittinen taide? Onko taiteella todellista yhteiskunnallista merkitystä ja pitääkö sellaista vaikuttavuutta taiteelta vaatia? Mitä on viime vuosina yliopistoissa omaksi oppiaineekseen noussut taiteellinen tutkimus? Entä mikä on taiteen suhde tietoon, filosofiaan, politiikkaan, kuolemaan, ilmastonmuutokseen ja posthumanismiin?

Parvs-kustantamolta uusi esseekirjasarja ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista”19.12.2023 17:08:46 EET | Tiedote

Parvs-taidekirjakustantamon uudessa kirjasarjassa ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista” julkaistaan ansioituneiden taiteen ja arkkitehtuurin tutkijoiden esseitä ja muita valikoituja kirjoituksia. Joukossa on sekä uusia tekstejä että arkistojen helmiä. Kolmen ensimmäisen osan kirjoittajina ovat taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta, taidehistorian professori emerita Riitta Nikula sekä tietokirjailija ja taiteilija Harri Kalha.

Helena Hännisen teos ”Nimeään kantava” käy läpi Gösta Serlachiuksen taidesäätiön 90-vuotisen historian 1910-luvulta nykypäivään13.12.2023 13:40:42 EET | Tiedote

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö perustettiin vuonna 1933 hoitamaan, ylläpitämään ja kartuttamaan vuorineuvos Gösta Serlachiuksen (1876–1942) keräämää taidekokoelmaa. Säätiön tehtäviksi määriteltiin myös museon rakentaminen ja ylläpito sekä Mäntän kaunistaminen taiteella. Säätiö syntyi teollisuusmiehenä uransa tehneen Gösta Serlachiuksen taideharrastuksen vuoksi ja on vähitellen kasvanut arvostetuksi toimijaksi suomalaisessa taidemaailmassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye