Metro mahdollistaa entistä paremmat palvelut ja lisää Espoon elinvoimaa

Metro palvelee asukkaita parantamalla liikenneyhteyksiä ja houkuttelee raiteiden varsille asuntoja, palveluja, työpaikkoja ja innovaatiokeskuksia.
"Emme rakenna pelkästään metroa vaan kaikkea, mitä se mahdollistaa”, toteaa Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Yhtenä esimerkkinä metron tuomista mahdollisuuksista Mäkelä mainitsee Euroopan innovaatiopääkaupunkikilpailun (iCapital), jossa Espoon kaupunki on kisan finaalissa yhdessä Marseillen ja Valencian kanssa. Kilpailun tulos ratkeaa 7.12.
“Metro on mahdollistanut Otaniemen tiedeyhteisön ja Aalto-yliopiston kampusalueen kehittymisen, mihin Aallon, VTT:n, yritysten ja kaupungin yhteinen innovaatiotarina perustuu”, Mäkelä jatkaa.
Kun liikennöinti Kivenlahteen saakka alkaa, metrolla pääsee entistä paremmin muun muassa Espoon monipuolisiin kulttuuri- ja liikuntapalveluihin. Metro ei kuljeta vain Espoosta Helsinkiin, vaan tuo myös Helsingistä Espooseen.
Metro muuttaa myös Espoon sisäistä liikennettä. Raiteet yhdistävät Suur-Espoonlahden alueen muun muassa Keilaniemen ja Otaniemen suureen työpaikka- ja opiskelukeskittymään.
Metron uusi osuus Matinkylästä Kivenlahteen tuo Espooseen viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Espoonlahden alueen palvelut tulevat entistä paremmin käyttäjien ulottuville. Uusi kauppakeskus Lippulaiva avautui Espoonlahdessa maaliskuussa. Cityconin rakennuttama Lippulaiva on kaksi kertaa suurempi kuin edeltäjänsä, joka purettiin vuonna 2017. Espoonlahden metroasema ja uusi bussiterminaali sijaitsevat Lippulaivan yhteydessä. Metrolla pääsee kätevästi myös Espoonlahden urheilupuistoon.
Espoonlahden keskusta on yksi Espoon merkittävimmistä kehityskohteista. Pitkän tähtäimen tavoitteena on tiivis ja elävä kaupunkikeskus, jossa on kaupunkimaista asumista ja runsaat palvelut.
Jo aiemmin valmistuneella metron osuudella Ruoholahdesta Matinkylään on ollut valtava merkitys Espoolle. Raiteet houkuttelevat yrityksiä ja innovaatiokeskittymiä. Metrolla on suuri merkitys myös Otaniemen kansainvälisen kampusalueen kehittymisessä.
Rakentaminen metron varrella jatkuu vuosia
Väestöennusteen mukaan asukasmäärä Espoon metrojatkeen alueella kasvaa noin
22 000 hengellä vuoteen 2031 mennessä. Metron myötä Espooseen syntyy kokonaan uusi Finnoon asuinalue.
Jo rakennetut asuinalueet tiivistyvät metroasemien ympäristöissä. Länsiväylän pohjoispuolella sijaitsevasta Kiviruukin vanhasta teollisuusalueesta tulee keskeinen osa Kivenlahtea. Kiviruukista kehkeytyy kaupunkimainen asuin-, opiskelu- ja työpaikka-alue, johon tulee sekä kansallisesti että kansainvälisesti ainutlaatuinen bio- ja kiertotalouden innovaatiokeskittymä Cleantech Garden.
“Rakentaminen ei lopu metron jatkeen valmistumiseen vaan se tulee jatkumaan vielä vuosia. Osa hankkeista on jo toteutusvaiheessa ja osa vasta kaavavaiheessa”, sanoo Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja Olli Isotalo.
Metro mahdollistaa sekä taloudellisesti että ympäristön kannalta kestävän kaupungistumisen pitkälle tulevaisuuteen. Tiiviit asemanseudut ja niitä ympäröivät pientaloalueet tarjoavat erilaisia asumisvaihtoehtoja kaikenikäisille asukkaille. Maan alle rakennettu metro mahdollistaa tehokkaan maankäytön maan päällä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka MäkeläKaupunginjohtaja - stadsdirektör - Mayor
Puh:+358 46 877 3953jukka.makela@espoo.fiwww.espoo.fi/fi-FI/Espoon_kaupunki/Organisaatio_ja_yhteystiedot/Kaupunginjohtaja/Kaupunginjohtajan_blogiOlli Isotalokaupunkiympäristön toimialajohtaja
Puh:+358 50 593 3359olli.isotalo@espoo.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Espoon kaupunki - Esbo stadPL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Info från nämnden Svenska rum 11.12.202511.12.2025 20:14:04 EET | Pressmeddelande
På årets sista möte beviljade nämnden statsunderstöd för grundläggande konstundervisning och beslutade att höja kommuntillägget för stöd av privat vård av barn.
Västbanan: Statens och de deltagande kommunernas ekonomiska insatser förblir oförändrade11.12.2025 10:00:05 EET | Pressmeddelande
Kyrkslätts beslut på måndagen att förkasta Västbanan Ab:s aktieägaravtal föranleder inte nya beslut av Esbo och Åbo fullmäktige.
Länsirata: Valtion ja mukana olevien kuntien maksujen euromäärät pysyvät ennallaan11.12.2025 10:00:05 EET | Tiedote
Kirkkonummen maanantainen päätös hylätä Länsiradan osakassopimus ei aiheuta tarvetta uuteen päätöksentekoon Espoon ja Turun valtuustoissa.
Tiedote kasvun ja oppimisen lautakunnan kokouksesta 10.12.202510.12.2025 22:02:00 EET | Tiedote
Kasvun ja oppimisen lautakunta käsitteli kokouksessaan kaksikielisen (suomi-englanti) opetuksen oppilasvalintaperusteita. Lisäksi lautakunta käsitteli kokouksessaan taiteen perusopetusta varhaiskasvatuksessa ja yksityisen hoidon tuen kunnallislisien korotusta.
Ändringar i den avgiftsbelagda parkeringen från 1.1.20269.12.2025 09:26:34 EET | Pressmeddelande
Parkeringsavgifterna för bilplatserna vid gatorna i Esbo ändras från 1.1.2026. Parkeringen i zon 1 kostar i fortsättningen 3,50 euro per timme. I zon 2 kostar parkeringen 2,50 euro per timme.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme