Metron asetinlaitteen vaihtotyö alkanut aikataulussaan

Metron uuden asetinlaitteen vaihtotyö on alkanut metron itäisillä haaroilla Itäkeskuksesta Vuosaareen ja Itäkeskuksesta Mellunmäkeen. Liikenne metron näillä osuuksilla keskeytettiin ja korvaavien bussien liikennöinti alkoi n. klo 17.30.

Kytkentämuutokset tapahtuvat metron  asetinlaitetiloissa.
Kytkentämuutokset tapahtuvat metron asetinlaitetiloissa.

- Asetinlaitteen vaihto aloitetaan itäisiltä haaroilta, ja sitä jatketaan Itäkeskuksen ja Ruoholahden välisellä osuudella yöllä kun liikennöinti on päättynyt, kertoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Metro ei vaihtotyön ja sen vaatimien testauksien vuoksi liikennöi lainkaan Lauttasaaresta itään lauantaina eikä sunnuntaina. HSL on järjestänyt katkon ajaksi korvaavaa liikennettä: www.hsl.fi. Lauttasaaresta länteen liikennöidään viiden minuutin vuorovälein.

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän perusta: se esimerkiksi ohjaa opastimia ja vaihteita sekä antaa ajantasaisen tiedon junien sijainnista radalla. Asetinlaite varmistaa, että junalle on vapaa kulkutie ja junien välillä säilyy turvallinen etäisyys. Tähän asti metrolinjalla on ollut käytössä kaksi asetinlaitetta.

Metron asetinlaitteen on toimittanut suomalainen turvallisuuden ja ympäristötekniikan yritys Mipro Oy. Metron uudella osuudella Ruoholahdesta Matinkylään Mipron tekniikka on jo käytössä. Viikonlopun aikana työtä tekee noin 150 Mipron ja HKL:n asiantuntijaa.

Asetinlaitteen vaihtoa on valmisteltu jo pitkään; sen vaatimat tietokoneet sekä radan varren laitteet kuten opastimet, kääntölaitteet ja nopeusvalvontapisteet on valmisteltu vaihtoa varten ja tehty yhteiskäyttökokeita. Viikonlopun liikennöintikatkon aikana laitteet kytketään uuteen järjestelmään ja ne testataan koeajamalla junia, jotta voidaan varmistua järjestelmän häiriöttömästä toiminnasta. Muutokset koskevat koko vanhaa Helsingin metrorataverkkoa, eikä muutosta testauksineen voida siksi toteuttaa ilman liikennekatkoa.

Kantametron osuuden asetinlaitteen vaihdon jälkeen koko metroradalla Mellunmäestä ja Vuosaaresta Matinkylään on käytössä sama asetinlaite.

Asetinlaitteen vaihto:
HKL, infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602

Metron liikennöinti ja korvaava liikenne:
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Eeva Vesaoja, puh. 050 364 3287 (metron liikennöinti)
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, puh. 040 537 0518 (korvaavien bussien liikennöinti)
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, puh. 040 161 2197 (korvaavien bussien liikennöinti)

Kytkentämuutokset tapahtuvat metron  asetinlaitetiloissa.
Kytkentämuutokset tapahtuvat metron asetinlaitetiloissa.

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen14.6.2019 16:06:37 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen alkoi 13 kohteessa kesäkuun alussa. Rakentamisella on merkittäviä vaikutuksia pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.

Kutsu medialle: Raide-Jokerin rakentamisen aloitusta juhlistetaan kaupunkien rajalla28.5.2019 11:05:56 EESTTiedote

Tervetuloa kanssamme juhlistamaan Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentamisen aloitusta tiistaina 4.6. klo 10.30–11.30 kaupunkien rajan tuntumaan, Pajamäen kentän parkkipaikalle (Takkatie 40, Helsinki). Tilaisuudessa kuullaan puheenvuorot Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäeltä, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalolta sekä Raide-Jokeri-allianssin Harri Kailasalolta. Puheiden lisäksi tilaisuudessa tehdään seremoniallinen ensimmäinen lapionkaivuu. Paikalla on kaupunkien kutsuvieraiden lisäksi Raide-Jokeri-allianssin asiantuntijoita vastaamassa median edustajien kysymyksiin. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennalta.