Metron asetinlaitteen vaihtotyö alkanut aikataulussaan

Metron uuden asetinlaitteen vaihtotyö on alkanut metron itäisillä haaroilla Itäkeskuksesta Vuosaareen ja Itäkeskuksesta Mellunmäkeen. Liikenne metron näillä osuuksilla keskeytettiin ja korvaavien bussien liikennöinti alkoi n. klo 17.30.

Kytkentämuutokset tapahtuvat metron  asetinlaitetiloissa.
Kytkentämuutokset tapahtuvat metron asetinlaitetiloissa.

- Asetinlaitteen vaihto aloitetaan itäisiltä haaroilta, ja sitä jatketaan Itäkeskuksen ja Ruoholahden välisellä osuudella yöllä kun liikennöinti on päättynyt, kertoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Metro ei vaihtotyön ja sen vaatimien testauksien vuoksi liikennöi lainkaan Lauttasaaresta itään lauantaina eikä sunnuntaina. HSL on järjestänyt katkon ajaksi korvaavaa liikennettä: www.hsl.fi. Lauttasaaresta länteen liikennöidään viiden minuutin vuorovälein.

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän perusta: se esimerkiksi ohjaa opastimia ja vaihteita sekä antaa ajantasaisen tiedon junien sijainnista radalla. Asetinlaite varmistaa, että junalle on vapaa kulkutie ja junien välillä säilyy turvallinen etäisyys. Tähän asti metrolinjalla on ollut käytössä kaksi asetinlaitetta.

Metron asetinlaitteen on toimittanut suomalainen turvallisuuden ja ympäristötekniikan yritys Mipro Oy. Metron uudella osuudella Ruoholahdesta Matinkylään Mipron tekniikka on jo käytössä. Viikonlopun aikana työtä tekee noin 150 Mipron ja HKL:n asiantuntijaa.

Asetinlaitteen vaihtoa on valmisteltu jo pitkään; sen vaatimat tietokoneet sekä radan varren laitteet kuten opastimet, kääntölaitteet ja nopeusvalvontapisteet on valmisteltu vaihtoa varten ja tehty yhteiskäyttökokeita. Viikonlopun liikennöintikatkon aikana laitteet kytketään uuteen järjestelmään ja ne testataan koeajamalla junia, jotta voidaan varmistua järjestelmän häiriöttömästä toiminnasta. Muutokset koskevat koko vanhaa Helsingin metrorataverkkoa, eikä muutosta testauksineen voida siksi toteuttaa ilman liikennekatkoa.

Kantametron osuuden asetinlaitteen vaihdon jälkeen koko metroradalla Mellunmäestä ja Vuosaaresta Matinkylään on käytössä sama asetinlaite.

Asetinlaitteen vaihto:
HKL, infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602

Metron liikennöinti ja korvaava liikenne:
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Eeva Vesaoja, puh. 050 364 3287 (metron liikennöinti)
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, puh. 040 537 0518 (korvaavien bussien liikennöinti)
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, puh. 040 161 2197 (korvaavien bussien liikennöinti)

Kytkentämuutokset tapahtuvat metron  asetinlaitetiloissa.
Kytkentämuutokset tapahtuvat metron asetinlaitetiloissa.

Hämeentien uudistusremontti alkaa maanantaina 4. maaliskuuta – muutoksia Sörnäisten metroaseman sisäänkäynteihin26.2.2019 15:08:58 EETTiedote

Sörnäisten metroaseman sisäänkäynnit D ja F suljetaan maanantaina 4. maaliskuuta. Kyseessä ovat Hämeentien keskellä oleva portaikko ja Hämeentie 27:n kohdalla oleva portaikko. Poistuvien sisäänkäyntien välittömässä läheisyydessä sijaitseva sisäänkäynti E on jatkossa käytössä normaalisti. Remontti ei vaikuta metron liikennöintiin eikä aseman hissien toimintaan. Kaksi sisäänkäyntiä suljetaan lopullisesti, sillä sisäänkäynnin D paikalle rakennetaan remontin aikana raitiotiekiskot ja sisäänkäynnin F paikalle pyörätie. Kartta sisäänkäynneistä on tiedotteen liitteenä. Sörnäisten aseman uudistaminen sulkee Helsinginkadun Kurvin kohdalta Laajaan Hämeentien urakkaan kuuluu Sörnäisten metroaseman lippuhallin vesikaton vesieristyksen ja metroaseman savunpoistojärjestelmän uusiminen tarvittavine sähkötöineen. Lippuhallin betonikannen korjaaminen edellyttää, että betonirakenne kaivetaan kokonaan esille maan alta. Tästä syystä Helsinginkatu Kurvin kohdalta Hämeentien ja Pengerkadun välillä suljetaan