Metron asetinlaitteen vaihtotyö alkanut aikataulussaan

Metron uuden asetinlaitteen vaihtotyö on alkanut metron itäisillä haaroilla Itäkeskuksesta Vuosaareen ja Itäkeskuksesta Mellunmäkeen. Liikenne metron näillä osuuksilla keskeytettiin ja korvaavien bussien liikennöinti alkoi n. klo 17.30.

Kytkentämuutokset tapahtuvat metron  asetinlaitetiloissa.
Kytkentämuutokset tapahtuvat metron asetinlaitetiloissa.

- Asetinlaitteen vaihto aloitetaan itäisiltä haaroilta, ja sitä jatketaan Itäkeskuksen ja Ruoholahden välisellä osuudella yöllä kun liikennöinti on päättynyt, kertoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Metro ei vaihtotyön ja sen vaatimien testauksien vuoksi liikennöi lainkaan Lauttasaaresta itään lauantaina eikä sunnuntaina. HSL on järjestänyt katkon ajaksi korvaavaa liikennettä: www.hsl.fi. Lauttasaaresta länteen liikennöidään viiden minuutin vuorovälein.

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän perusta: se esimerkiksi ohjaa opastimia ja vaihteita sekä antaa ajantasaisen tiedon junien sijainnista radalla. Asetinlaite varmistaa, että junalle on vapaa kulkutie ja junien välillä säilyy turvallinen etäisyys. Tähän asti metrolinjalla on ollut käytössä kaksi asetinlaitetta.

Metron asetinlaitteen on toimittanut suomalainen turvallisuuden ja ympäristötekniikan yritys Mipro Oy. Metron uudella osuudella Ruoholahdesta Matinkylään Mipron tekniikka on jo käytössä. Viikonlopun aikana työtä tekee noin 150 Mipron ja HKL:n asiantuntijaa.

Asetinlaitteen vaihtoa on valmisteltu jo pitkään; sen vaatimat tietokoneet sekä radan varren laitteet kuten opastimet, kääntölaitteet ja nopeusvalvontapisteet on valmisteltu vaihtoa varten ja tehty yhteiskäyttökokeita. Viikonlopun liikennöintikatkon aikana laitteet kytketään uuteen järjestelmään ja ne testataan koeajamalla junia, jotta voidaan varmistua järjestelmän häiriöttömästä toiminnasta. Muutokset koskevat koko vanhaa Helsingin metrorataverkkoa, eikä muutosta testauksineen voida siksi toteuttaa ilman liikennekatkoa.

Kantametron osuuden asetinlaitteen vaihdon jälkeen koko metroradalla Mellunmäestä ja Vuosaaresta Matinkylään on käytössä sama asetinlaite.

Asetinlaitteen vaihto:
HKL, infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602

Metron liikennöinti ja korvaava liikenne:
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Eeva Vesaoja, puh. 050 364 3287 (metron liikennöinti)
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, puh. 040 537 0518 (korvaavien bussien liikennöinti)
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, puh. 040 161 2197 (korvaavien bussien liikennöinti)

Kytkentämuutokset tapahtuvat metron  asetinlaitetiloissa.
Kytkentämuutokset tapahtuvat metron asetinlaitetiloissa.

Kutsu medialle: Raide-Jokerin toteutus etenee kaupunkien päätöksentekoon16.1.2019 15:15Kutsu

Raide-Jokeri-pikaraitiotien lopullinen kustannusarvio on valmistunut. Kustannusarvio perustuu allianssin kehitysvaiheessa tarkentuneisiin suunnitelmiin ja laskelmiin. Kustannusarvio etenee Helsingin ja Espoon kaupunkien hyväksyttäväksi kevään 2019 aikana. Päätöksenteko alkaa Helsingissä HKL:n johtokunnasta ja Espoossa kaupunginhallituksesta. Tämän jälkeen päätöksenteko etenee Helsingissä kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuustoon, Espoossa kaupunginvaltuustoon. Raide-Jokeri-projekti kutsuu median edustajat tutustumaan uuteen kustannusarvioon sekä tarkentuneisiin rakentamisen ja päätöksenteon aikatauluihin. Tilaisuudessa ovat paikalla: HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska Raide-Jokerin tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski Raide-Jokerin allianssin projektipäällikkö Ari Bergström Mediatilaisuus järjestetään maanantaina 21.1.2019 klo 11–12 Raide-Jokerin Big Roomissa (Valimotie 1 B, 2. krs.). Ilmoittauduthan tilaisuuteen viestintäsuunn