Kreate Group Oyj

Metron historian ensimmäinen ratasillan uusiminen siirtomenetelmällä onnistui aikataulussa – hyvä ennakkosuunnittelu takasi onnistuneen lopputuloksen

Jaa
Kreate uusi Kipparlahden metrosillan siirtomenetelmällä viikon mittaisessa siirtokatkossa heinäkuussa. Vanha huonokuntoinen silta korvattiin uudella 69 metriä pitkällä jännitetyllä betonisillalla.
Työmaapäällikkö Juuso Siuko
Työmaapäällikkö Juuso Siuko

Ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä tehtiin kuitenkin koko kevään ja kesän ajan.

– Kipparlahden metrosillan onnistunut uusiminen siirtomenetelmällä vaati huolellista ennakkosuunnittelua ja monia työvaiheita ennen varsinaista sillan siirtoa. Työt myös jatkuvat alueella, vaikka silta on paikoillaan, kertoo kohteen työmaapäällikkö Juuso Siuko Kreatesta.

Minuuttiaikataulu piti – työt sujuivat suunnitellusti

Siirtokatkon aikana vanhan sillan kannelta purettiin rata ja poistettiin sepelit, minkä jälkeen koko silta purettiin. Kevään aikana rakennettuja siirtoratoja jatkettiin ja 2 400 tonnia painava silta siirrettiin paikoilleen. Kun silta oli laskettu laakereilleen, se hitsattiin kiinni, purettiin siirtoradat ja rakennettiin rata takaisin.

– Itse sillan siirto uudelle paikalle kesti vain tunnin verran, kun raiteiden ja sepelin poistoon kului 12 työtuntia ja sillan purkuun 32 työtuntia. Siirtoratoja rakensimme noin vuorokauden ja katkon loppupuolella radan rakentamiseen kului noin 11 tuntia, luettelee Siuko antaen samalla käsitystä eri työvaiheiden kestosta.

Vaikka Kipparlahden siirtokatko oli totuttua pidempi, tehtiin tässäkin siirtokatkossa töitä vuoroissa kellon ympäri. Ihmisten jaksaminen ja töiden sujuvuus varmistettiin paitsi osaavan henkilöstön myös riittävän levon voimin. Kun toiset huhkivat, keräsivät toiset voimia – ja sitten taas vaihdettiin.

– Ennakkosuunnitteluun kuuluu myös henkilöstön ja kulloiseenkin työvaiheeseen soveltuvan osaamisen suunnittelu. Tiukassa aikataulussa työskennellessä tulee jokaisen tietää oma tehtävänsä ja aikaikkunansa työn suorittamiselle. Onneksi meillä on osaavista omista tekijöistä ja alihankkijoista koostuva porukka, jolla on aikaisempaa kokemusta siirtomenetelmällä rakentamisesta, Siuko kertoo.

Rakentaminen siirtokatkossa sujui suunnitelmien mukaisesti eikä isoja yllätyksiä tullut. Metroliikenne käynnistyi suunnitellusti maanantaina 26.7.2021. Kipparlahden siltatyömaa valmistuu kokonaisuudessaan lokakuussa 2021.

Lyhyt video siirtourakasta: https://www.youtube.com/watch?v=obK5WEBgTcA

Time lapse -video: https://www.youtube.com/watch?v=MToqQFGSgDo

Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
viestintäpäällikkö

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot: Juuso Siuko, Kreate Oy, työmaapäällikkö, 040 7019 653

Kuvat

Työmaapäällikkö Juuso Siuko
Työmaapäällikkö Juuso Siuko
Lataa
Silta on siirretty paikoilleen ja siirtoratojen purku on käynnissä
Silta on siirretty paikoilleen ja siirtoratojen purku on käynnissä
Lataa
Siirtoradat lähempää kuvattuna
Siirtoradat lähempää kuvattuna
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group Oyj
Kreate Group Oyj
Haarakaari 42
04360 Tuusula

https://kreate.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate Sverigelle merkittävä tunnelin sisustusurakka – yhtiön asema vaativien kallio- ja betonirakenteiden toteuttajana Ruotsissa vahvistuu12.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Kreate Sverige AB on allekirjoittanut norjalaisen AF Anläggning AB:n kanssa reilun 6 miljoonan euron arvoisen sopimuksen, johon kuuluu Tukholman ohitustien Lovön urakan kahden ramppitunnelin sisäverhousrakenteiden toteuttaminen. Lisäksi sopimukseen sisältyy noin 7 miljoonan euron optio kahden muun ramppitunnelin rakentamisesta.

Satamalaitoksen alue muuttuu vähäpäästöisesti Helsingin uudeksi asuinalueeksi – Kreate rakentaa hiilineutraalisti maalla ja meressä4.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Kreate toteuttaa Nihdin urakassa maa- ja vesirakentamisen töitä osana Helsingin uuden asuinalueen rakentamista. Hanke etenee infrarakentamisen ympäristörasituksia keventäen: urakassa hyödynnetään sekä vähähiilistä betonia että työmaalla syntyvää purkubetonia, käytetään uusiutuvaa energiaa ja jätteistä valmistettua dieseliä sekä vähennetään pakokaasupäästöjä. Pelkästään vähähiilibetonin ansiosta puolitoista vuotta kestävällä hankkeella syntyy päästösäästöä jopa 200 000 CO₂-kiloa.

Kreate asentaa salaojamatot Korsvägenin rautatieasemalle Göteborgissa – yhtiön Ruotsin liiketoiminta kehittyy suotuisasti1.3.2024 09:30:31 EET | Tiedote

Kreate Sverige AB on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta West Link Contractors -työyhteenliittymän kanssa. Urakassa Kreate asentaa 20 000 neliömetriä salaojamattoa Korsvägenin rakenteilla olevalle rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa ruotsin kruunua eli noin 1,8 miljoonaa euroa. Inframarkkina on Ruotsissa hyvässä nosteessa, vaikka kokonaisuudessaan rakentamisen trendi on laskeva.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye