Metron historian ensimmäinen ratasillan uusiminen siirtomenetelmällä onnistui aikataulussa – hyvä ennakkosuunnittelu takasi onnistuneen lopputuloksen

Kreate uusi Kipparlahden metrosillan siirtomenetelmällä viikon mittaisessa siirtokatkossa heinäkuussa. Vanha huonokuntoinen silta korvattiin uudella 69 metriä pitkällä jännitetyllä betonisillalla.

Työmaapäällikkö Juuso Siuko

Ennakkosuunnittelua ja valmistelevia töitä tehtiin kuitenkin koko kevään ja kesän ajan.

– Kipparlahden metrosillan onnistunut uusiminen siirtomenetelmällä vaati huolellista ennakkosuunnittelua ja monia työvaiheita ennen varsinaista sillan siirtoa. Työt myös jatkuvat alueella, vaikka silta on paikoillaan, kertoo kohteen työmaapäällikkö Juuso Siuko Kreatesta.

Minuuttiaikataulu piti – työt sujuivat suunnitellusti

Siirtokatkon aikana vanhan sillan kannelta purettiin rata ja poistettiin sepelit, minkä jälkeen koko silta purettiin. Kevään aikana rakennettuja siirtoratoja jatkettiin ja 2 400 tonnia painava silta siirrettiin paikoilleen. Kun silta oli laskettu laakereilleen, se hitsattiin kiinni, purettiin siirtoradat ja rakennettiin rata takaisin.

– Itse sillan siirto uudelle paikalle kesti vain tunnin verran, kun raiteiden ja sepelin poistoon kului 12 työtuntia ja sillan purkuun 32 työtuntia. Siirtoratoja rakensimme noin vuorokauden ja katkon loppupuolella radan rakentamiseen kului noin 11 tuntia, luettelee Siuko antaen samalla käsitystä eri työvaiheiden kestosta.

Vaikka Kipparlahden siirtokatko oli totuttua pidempi, tehtiin tässäkin siirtokatkossa töitä vuoroissa kellon ympäri. Ihmisten jaksaminen ja töiden sujuvuus varmistettiin paitsi osaavan henkilöstön myös riittävän levon voimin. Kun toiset huhkivat, keräsivät toiset voimia – ja sitten taas vaihdettiin.

– Ennakkosuunnitteluun kuuluu myös henkilöstön ja kulloiseenkin työvaiheeseen soveltuvan osaamisen suunnittelu. Tiukassa aikataulussa työskennellessä tulee jokaisen tietää oma tehtävänsä ja aikaikkunansa työn suorittamiselle. Onneksi meillä on osaavista omista tekijöistä ja alihankkijoista koostuva porukka, jolla on aikaisempaa kokemusta siirtomenetelmällä rakentamisesta, Siuko kertoo.

Rakentaminen siirtokatkossa sujui suunnitelmien mukaisesti eikä isoja yllätyksiä tullut. Metroliikenne käynnistyi suunnitellusti maanantaina 26.7.2021. Kipparlahden siltatyömaa valmistuu kokonaisuudessaan lokakuussa 2021.

Lyhyt video siirtourakasta: https://www.youtube.com/watch?v=obK5WEBgTcA

Time lapse -video: https://www.youtube.com/watch?v=MToqQFGSgDo

Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
viestintäpäällikkö

Lisätiedot: Juuso Siuko, Kreate Oy, työmaapäällikkö, 040 7019 653

Työmaapäällikkö Juuso Siuko
Silta on siirretty paikoilleen ja siirtoratojen purku on käynnissä
Siirtoradat lähempää kuvattuna

The Crown Bridges joint venture has signed the contract: the construction of Kruunuvuorensilta, the longest bridge in Finland, will begin in October23.9.2021 12:55:20 EEST | Press release

The Crown Bridges joint venture formed by Kreate and YIT has signed a contract with the City of Helsinki regarding the Crown Bridges project. The contract comprises the construction of Kruunuvuorensilta bridge between Kruunuvuorenranta and Korkeasaari, the Finkensilta bridge between Korkeasaari and Nihti as well as some preliminary construction work at Korkeasaari. The total value of the project, which will be executed over the course of several years, is approximately EUR 126 million. Of this, Kreate’s share of approximately EUR 63 million will be recorded in the Q3 order backlog.

TYL Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen: Suomen pisimmän sillan, Kruunuvuorensillan rakentaminen alkaa lokakuussa23.9.2021 12:55:19 EEST | Tiedote

Kreaten ja YIT:n työyhteenliittymä Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen Kruunuvuorensillat-hankkeesta Helsingin kaupungin kanssa. Urakkaan kuuluu Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren yhdistävän Kruunuvuorensillan ja Korkeasaaren ja Nihdin yhdistävän Finkensillan rakentaminen sekä Korkeasaaren esirakentamistöitä. Monivuotisen hankkeen arvo on noin 126 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus, noin 63 miljoonaa euroa kirjataan kolmannen vuosineljänneksen tilauskantaan.

On 21 September 2021, the Finnish Transport Infrastructure Agency issued a procurement decision to choose Kreate Oy as an alliance partner in the project for renovating the Kirjalansalmi and Hessundinsalmi bridges along highway 180. All four parties selected for tendering submitted a tender on executing the project.

Tyhjässä Tammerkoskessa syntyi vesivoimalaitokseen uusi eroosiolaatta 54 tunnin työrupeamassa22.9.2021 12:16:07 EEST | Tiedote

Tampereen Tammerkosken pohjassa tehtiin töitä maanantaiaamusta keskiviikkoiltapäivään, kun Kreate uusi Tampereen Sähkölaitoksen Keskiputouksen vesivoimalaitoksen eroosiolaatan ja teki paikallispinnoituksia teräksisiin imuputkiin. Yllätyksistä huolimatta tiukka aikataulu piti ja vesi saatiin virtaamaan Tammerkoskeen suunnitellusti keskiviikkona 22.9. puoliltapäivin.