Metron ja lähijunien tulokset paranivat HSL:n viime syksyn kaluston laatututkimuksessa

Metron tulos parani HSL:n viime syksyn laatututkimuksessa selvästi kevääseen 2020 verrattuna. HSL tutkii kalustoa havainnoimalla ja mitä enemmän laadussa todetaan poikkeamia, sitä enemmän poikkeamapisteitä kertyy. Metrojunat saivat syksyllä keskimäärin 19 poikkeamapistettä, kun keväällä pisteitä kertyi 31.
Varsinkin seinissä ja tukitangoissa oli selvästi vähemmän puutteita kuin aikaisemmin. Kaikkien kolmen vaunusarjan poikkeamapisteet laskivat ja erot sarjojen välillä pysyivät pieninä.
Lähijunille kirjattiin syksyllä keskimäärin 43 poikkeamapistettä, kun keväällä lukema oli 62. HSL tutkii lähijunaliikenteessä Sm5-kalustoa, jota on kahta sarjaa. Molempien junasarjojen poikkeamapisteet laskivat viime keväästä ja ero junasarjojen välillä kaventui.
Bussien tulos pysyi samalla ennätyshyvällä tasolla kuin keväällä. Ainoastaan korin ulkopintojen poikkeamapisteet nousivat hieman eli esimerkiksi lommoja ja maalivaurioita kirjattiin syksyllä jonkun verran kevättä enemmän.
Raitiovaunujen tulos pysyi kutakuinkin samalla tasolla kuin keväällä ja oli edelleen varsin hyvä. Poikkeamapisteitä kirjattiin keskimäärin 12 per vaunu, kun keväällä keskiarvo oli 11 pistettä. Istuimet olivat entistä paremmassa kunnossa, sen sijaan ikkunoista löytyi puutteita aiempaa enemmän. Nivelraitiovaunujen ja Articien poikkeamapisteissä ei juuri ollut eroja.
”Joukkoliikennekalustoa on siivottu tehostetusti koronapandemian aikana, millä on ilmeisesti osuutensa hyviin tuloksiin”, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori HSL:stä sanoo.
”Tehostettu siivous näkyi bussien luvuissa jo keväällä. Syksyllä sen vaikutukset alkoivat näkyä myös kiskokalustossa. Esimerkiksi metron seinien ja tukitankojen entistä pienempi poikkeamien määrä selittynee sillä, että töhryjä ja sotkuja oli koronasiivouksen ansiosta entistä vähemmän.”
Havaintoja tehtiin yli 4 000 kulkuvälineestä
Syksyn 2020 tutkimuksessa havainnoitiin yhteensä 4 150 bussin ja kiskokulkuneuvon laatua. Tutkimus alkoi elokuun puolivälissä ja jatkui marraskuun puoliväliin eli HSL toteutti sen normaalisti koronasta huolimatta.
Tutkimuksen tavoitteena on parantaa matkustajien kokemaa laatua. Tuloksia käytetään liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja niiltä perittävien laatusanktioiden määrittelyyn sekä kaluston laadun kehittämiseen.
Kaluston laatumittauksia täydentävät asiakkaiden antama palaute sekä asiakastyytyväisyystutkimus. Tällä tavalla muodostuu kaluston laadusta kokonaiskuva, jota HSL ja liikennöitsijät käyvät yhdessä säännöllisesti läpi joukkoliikenteen tason parantamiseksi.
HSL aloitti kaluston laatututkimukset vuonna 2012. Sen jälkeen asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikennevälineiden laatuun on jatkuvasti noussut.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puh. 040 681 3025
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL-kortin käyttämisessä ja lippujen ostamisessa poikkeuksia 22.–23.9. – lähimaksulla ostetusta lipusta reilu alennus18.9.2025 10:05:00 EEST | Tiedote
HSL ottaa käyttöön uuden lipunmyynnin taustajärjestelmän 22.–23.9. Tuona aikana HSL-kortin käyttämisessä on poikkeuksia eivätkä myynti- ja palvelupisteet myy HSL:n lippuja. HSL-sovellus, lähimaksu ja pienet kertalippuautomaatit toimivat normaalisti. Lähimaksulla kertalipun saa reilusti alennettuun hintaan.
Lähibussit palaavat Itä-Helsinkiin syksyn aikana16.9.2025 15:06:45 EEST | Tiedote
Itä-Helsingin lähibussiliikenne käynnistyy osalla linoista uudelleen syksyn aikana kahdessa vaiheessa. Pienillä linja-autoilla ajettava lähibussiliikenne keskeytyi elokuussa 2025 Taksikuljetus Oy:n konkurssin takia. Lisäksi HSL:n hallitus päätti lakkauttaa lähibussilinjat 603, 704 ja 802 vähäisten matkustajamäärien takia. Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussiliikenteen kilpailutus käynnistettiin nopeutetulla aikataululla.
HSL:n hallituksen päätöksiä 16.9.202516.9.2025 13:22:26 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 16. syyskuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Ratikkaliikenne Hakaniemeen katkeaa 6.10. neljäksi viikoksi – marraskuussa liikenne kulkee taas Pitkänsillan yli15.9.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Ratikoiden 7B ja 9B reitit muuttuvat ja ratikan 6B liikennöinti loppuu maanantaina 6.10. Ratikat 7B ja 9B eivät kulje Hakaniemeen 6.10.–2.11. Poikkeukset johtuvat kiskotöistä, joissa vanha kiskoyhteys Hämeentieltä ja Siltasaarenkadulta Hakaniemen pysäkkialueelle palautetaan. Töiden jälkeen raitiovaunut pääsevät taas kulkemaan Pitkänsillan yli marraskuussa.
Yli miljoona lauttamatkaa HSL-liikenteessä kesän aikana15.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Lautoilla kuljettiin kesä-elokuussa 2025 yhteensä 1 104 705 matkaa merimaisemien läpi Suomenlinnaan ja Kruunuvuorenrantaan. Suomenlinnan lautalla toteutetussa HSL:n asiakastyytyväisyystutkimuksessa lähes yhdeksän kymmenestä matkustajasta oli tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Suomenlinnan lautta siirtyy syysliikenteen aikatauluihin 15.9. Kruunuvuorenrannan lautta jatkaa samoilla aikatauluilla talveen asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme