Metron ja lähijunien tulokset paranivat HSL:n viime syksyn kaluston laatututkimuksessa

Metron tulos parani HSL:n viime syksyn laatututkimuksessa selvästi kevääseen 2020 verrattuna. HSL tutkii kalustoa havainnoimalla ja mitä enemmän laadussa todetaan poikkeamia, sitä enemmän poikkeamapisteitä kertyy. Metrojunat saivat syksyllä keskimäärin 19 poikkeamapistettä, kun keväällä pisteitä kertyi 31.
Varsinkin seinissä ja tukitangoissa oli selvästi vähemmän puutteita kuin aikaisemmin. Kaikkien kolmen vaunusarjan poikkeamapisteet laskivat ja erot sarjojen välillä pysyivät pieninä.
Lähijunille kirjattiin syksyllä keskimäärin 43 poikkeamapistettä, kun keväällä lukema oli 62. HSL tutkii lähijunaliikenteessä Sm5-kalustoa, jota on kahta sarjaa. Molempien junasarjojen poikkeamapisteet laskivat viime keväästä ja ero junasarjojen välillä kaventui.
Bussien tulos pysyi samalla ennätyshyvällä tasolla kuin keväällä. Ainoastaan korin ulkopintojen poikkeamapisteet nousivat hieman eli esimerkiksi lommoja ja maalivaurioita kirjattiin syksyllä jonkun verran kevättä enemmän.
Raitiovaunujen tulos pysyi kutakuinkin samalla tasolla kuin keväällä ja oli edelleen varsin hyvä. Poikkeamapisteitä kirjattiin keskimäärin 12 per vaunu, kun keväällä keskiarvo oli 11 pistettä. Istuimet olivat entistä paremmassa kunnossa, sen sijaan ikkunoista löytyi puutteita aiempaa enemmän. Nivelraitiovaunujen ja Articien poikkeamapisteissä ei juuri ollut eroja.
”Joukkoliikennekalustoa on siivottu tehostetusti koronapandemian aikana, millä on ilmeisesti osuutensa hyviin tuloksiin”, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori HSL:stä sanoo.
”Tehostettu siivous näkyi bussien luvuissa jo keväällä. Syksyllä sen vaikutukset alkoivat näkyä myös kiskokalustossa. Esimerkiksi metron seinien ja tukitankojen entistä pienempi poikkeamien määrä selittynee sillä, että töhryjä ja sotkuja oli koronasiivouksen ansiosta entistä vähemmän.”
Havaintoja tehtiin yli 4 000 kulkuvälineestä
Syksyn 2020 tutkimuksessa havainnoitiin yhteensä 4 150 bussin ja kiskokulkuneuvon laatua. Tutkimus alkoi elokuun puolivälissä ja jatkui marraskuun puoliväliin eli HSL toteutti sen normaalisti koronasta huolimatta.
Tutkimuksen tavoitteena on parantaa matkustajien kokemaa laatua. Tuloksia käytetään liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja niiltä perittävien laatusanktioiden määrittelyyn sekä kaluston laadun kehittämiseen.
Kaluston laatumittauksia täydentävät asiakkaiden antama palaute sekä asiakastyytyväisyystutkimus. Tällä tavalla muodostuu kaluston laadusta kokonaiskuva, jota HSL ja liikennöitsijät käyvät yhdessä säännöllisesti läpi joukkoliikenteen tason parantamiseksi.
HSL aloitti kaluston laatututkimukset vuonna 2012. Sen jälkeen asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikennevälineiden laatuun on jatkuvasti noussut.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puh. 040 681 3025
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin muutoksia 10.11. alkaen30.10.2025 13:01:00 EET | Tiedote
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin tulee muutoksia maanantaina 10.11. Aikataulumuutoksilla varaudutaan Mäkelänkadun remonttiin, joka vaikuttaa bussiliikenteen sujuvuuteen. Bussipysäkkien sijainnit muuttuvat työmaan edetessä,
Vuoden 2026 HSL:n lippujen hinnat30.10.2025 11:29:56 EET | Tiedote
HSL:n hallitus päätti tiistaina 28.10. korottaa HSL:n lippujen hintoja ensi vuodelle keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti samalla toimitusjohtajan päättämään tarkat hinnat. Hinnat on nyt vahvistettu.
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut toimivat jälleen normaalisti29.10.2025 23:23:11 EET | Tiedote
Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi myös HSL:n digitaalisissa palveluissa oli häiriöitä keskiviikkoiltana. Häiriöt HSL:n palveluissa olivat ohi noin klo 23.
Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.
Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote
HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

