Metropolian Myllypuron kampuksen rau-urakka Assemblinille

Metropolia-ammattikorkeakoulu keskittää vuoteen 2020 mennessä opetuksensa neljään toimipisteeseen. Näistä yksi tulee sijaitsemaan Helsingin Myllypurossa aivan metroradan vieressä. Assemblin toteuttaa kampukseen rakennusautomaatiourakan.

Suunnitteluvaiheen havainnekuva: Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy, Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy.

Helsingin kaupunki rakentaa kampuksen Metropolia Ammattikorkeakoulun käyttöön. Kohteen rakentamiskustannukset ovat noin 165 miljoonaa euroa, joten kyseessä on yksi Helsingin kaupungin suurimmista tällä hetkellä meneillään olevista talonrakennushankkeista. Kampusta rakennetaan vuosina 2016-2019 ja se valmistuu kahdessa vaiheessa; heinäkuussa 2018 ja elokuussa 2019.

Assemblin toteuttaa kampuksen rakennusautomaatiojärjestelmät. RAU-urakka aloitettiin 1.11.2017 ja se valmistuu elokuussa 2019. Assemblinin työn tilaajana toimii Quattroservices Oy.

”Kampuksen lämmitys- ja jäähdytyssäteilijöiden säätöventtiilit ovat paineriippumattomia ja toimilaitteet väylällä liitettyjä järjestelmään. Kohteesta tehdään erittäin energiatehokas ja muuntojoustava,” kertoo Assemblinin automaation liiketoimintajohtaja Kari Kumpulainen.

Kohde tulee toimimaan valmistuttuaan noin 6 000 opiskelijan kampuksena. Myllypuroon siirtyvät Metropolian sosiaali- ja terveysalan sekä rakennus- ja kiinteistöalan toiminnot, korkeakoulun johto ja keskitetyt yhteiset palvelut.

" Kiinnostavaa rakennuksen tulevassa käytössä on, että se tulee toimimaan myös talotekniikan opiskelijoiden autenttisena oppimisympäristönä, eli rakennuksen järjestelmiä hyödynnetään ”laboratoriona” tulevien talotekniikan ammattilaisten koulutuksessa," toteaa Metropolia Ammattikorkekouluan projektijohtaja Simo Hoikkala.

Assemblin toteutti myös Metropolian Myyrmäen kampuksen rakennusautomaatiojärjestelmät. Myyrmäen kampuksen laajennus aloitettiin jo vuonna 2016, jonka seurauksena siitä rakentuu teollisten teknologioiden, kestävän kehityksen ja kansainvälisen liiketoiminnan osaamiskeskittymä. Laajennuksen jälkeen Myyrmäen kampuksella tulee olemaan työntekijöitä ja opiskelijoita melkein 4000. Kaikkien uudistuksien ja keskittämisien jälkeen Metropolian toiminta tulee olemaan 20 toimipisteen sijaan neljällä kampuksella: Vantaan Myyrmäessä, Espoon Leppävaarassa, Helsingin Arabianrannassa sekä Helsingin Myllypurossa.

Rakennusautomaatiourakointi
Kari Kumpulainen
kari.kumpulainen@assemblin.fi

2500 kilometriä, 130 päivää ja 2 kaverusta – työntekijän matkassa Japanissa20.9.2018 09:12Tiedote

Assemblinin rakennusautomaatiourakoinnissa projektinhoitajana työskentelevä Tomi Lukkaroinen päätti lähteä pienelle kävelylle yhdessä kaverinsa Pekka Pönkäsen kanssa– 2 500 kilometrin kävelylle Japanin päästä päähän. 130 kävelypäivän jälkeen he saavuttivat tavoitteensa ja samalla ylittivät itsensä. Kuinka jätkien reissu sujui ja miten kaikki asiat saatiin järjestettyä?