Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsälaki on hyvä mutta muutokset metsissä tapahtuvat hitaasti

Tänään julkistettu metsälain arviointi osoittaa, että laki toimii hyvin. MTK:n mielestä metsälakia ja metsätuholakia ei ole syytä lähteä muuttamaan. Metsätalouden kannalta lainsäädännön ennakoitavuus ja vakaus on erittäin tärkeää.

Nykyinen metsälaki on ollut voimassa vuoden 2014 alusta, ja kuten lain arvioinnissakin todetaan, viiden vuoden tarkastelujakso on lyhyt vaikutusten arvioimiseksi.

Metsänomistajat ovat tyytyväisiä metsälain muutoksen tuomaan valinnanvapauteen metsien käsittelyssä. MTK:n Metsätutka-kyselyn mukaan 82% metsänomistajista katsoo, että metsälaki vastaa hyvin tai melko hyvin hänen metsänomistukselleen asettamiaan tavoitteita. Noin kolmannes metsänomistajista kertoi metsälain muutosten vaikuttaneen tai vaikuttavan jatkossa metsiensä käsittelyyn (Metsätutka kevät 2017).

Käytännössä metsien käsittelyssä tai hakkuiden ajoittumisessa ei kuitenkaan ole vielä tapahtunut suuria muutoksia. Jatkuva kasvatus on lisääntynyt pikkuhiljaa. Myös mahdollisuutta jättää vähätuottoisia soita ennallistumaan on käytetty jonkin verran.

Evaluoinnin tulosten perusteella metsälakiin ei ole tarpeen tehdä muutoksia. Lain toimivuutta on kuitenkin syytä arvioida uudelleen esim. viiden vuoden kuluttua, kun lain soveltamisesta ja vaikutuksista on enemmän kokemusta.

Samassa yhteydessä arvioitiin myös metsätuholakia. Ilmastoseuranta osoittaa selkeästi, että lakiin tarvitaan tarkennusta kirjanpainajatuhojen estämiseksi ilmaston lämmetessä. Keskisessä Suomessa kuorellinen puutavara tulisi poistaa tienvarresta aiemmin kuin metsätuholaki nykyisin edellyttää.

metsäasiantuntija Lea Jylhä, MTK, puh. 040 848 8081

MTK:n johtokunta: Vihreä talouskasvu ei synny puita halailemalla ja viemällä rahat tuottajan pussista - Tarvitaan Rural Deal11.2.2020 10:42:14 EETTiedote

EU:n komission esittelemä vihreä sopimus (Green Deal) tuo mukanaan uusia vaatimuksia maa- ja metsätalouden ilmastopolitiikkaan ja ympäristönsuojeluun samalla kun sekä EU:n monivuotisen rahoituskehyksen kokonaistaso että maatalouden rahoitusosuus uhkaavat laskea. MTK:n johtokunta edellyttää, että EU:n on varmistettava vahva maatalousbudjetti. Tämän lisäksi EU:n tulisi valmistella uusi maaseutusopimus (Rural Deal) osaksi vihreää sopimusta. Uuden sopimuksen tulisi tarjota ratkaisuja ja lisärahoitusta maa- ja metsätalouteen sekä niihin pohjautuvan bio- ja kiertotalouden ilmasto- ja ympäristötoimiin sekä uusien innovaatioiden käyttöönottoon. Rural Dealissä luotaisiin uutta rahoitusinstrumenttia käyttäen eri toimialat kattava polku kehittyvälle ja uudistuvalle, ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävälle maaseudulle, joka tarjoaa myös nuorille hyvän elämän mahdollisuuksia monipuolisissa elinkeinoissa. Rural Dealin osaksi tulee liittää kunnianhimoinen puurakentamisohjelma.

Kohti hiilineutraalia Suomea -tiekartta saa kiitosta maankäyttösektorilta4.2.2020 10:13:24 EETTiedote

Hallituksen Reilulla siirtymällä kohti hiilineutraalia Suomea -tiekartta esittää päästöjen vähentämisen etusijalle. Samalla metsien ja peltojen kasvua ja hiilensidontaa on vahvistettava, jotta hiilineutraaliustavoite toteutuu eli päästöt ja sidonta saadaan tasapainoon. Epävarmuutta hiilensidonnassa on vähennettävä panostamalla tutkimukseen, mikä on linjassa MTK:n ilmasto-ohjelman kanssa.

Nurmitutkimukseen lisää paukkuja / Kansallinen nurmiohjelma – Nurmenvihreä tulevaisuus vuoteen 203028.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Nurmi kasvaa Suomessa hyvin ja se jalostetaan ihmisten ravinnoksi märehtijöiden avulla. Nurmen laajamittainen käyttö on yksi merkittävimmistä eroista suomalaisen kotieläintuotannon ja globaalin tuotantotavan välillä. Paitsi että nurmella on keskeinen merkitys märehtijöiden rehuna, tuottaa se myös suuren määrän ympäristöhyötyjä. Ympärivuotisen kasvipeitteisyyden ja maaperän kasvukunnon näkökulmasta nurmen merkitys esimerkiksi hiilen sidonnassa on ehdottoman tärkeä. Emme kuitenkaan tunne kaikkia vaikutusmekanismeja ja varmasti myös viljelykäytännöissä ja tuotannon organisoimisessa on paljon tehtävää.