Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsälaki on hyvä mutta muutokset metsissä tapahtuvat hitaasti

Tänään julkistettu metsälain arviointi osoittaa, että laki toimii hyvin. MTK:n mielestä metsälakia ja metsätuholakia ei ole syytä lähteä muuttamaan. Metsätalouden kannalta lainsäädännön ennakoitavuus ja vakaus on erittäin tärkeää.

Nykyinen metsälaki on ollut voimassa vuoden 2014 alusta, ja kuten lain arvioinnissakin todetaan, viiden vuoden tarkastelujakso on lyhyt vaikutusten arvioimiseksi.

Metsänomistajat ovat tyytyväisiä metsälain muutoksen tuomaan valinnanvapauteen metsien käsittelyssä. MTK:n Metsätutka-kyselyn mukaan 82% metsänomistajista katsoo, että metsälaki vastaa hyvin tai melko hyvin hänen metsänomistukselleen asettamiaan tavoitteita. Noin kolmannes metsänomistajista kertoi metsälain muutosten vaikuttaneen tai vaikuttavan jatkossa metsiensä käsittelyyn (Metsätutka kevät 2017).

Käytännössä metsien käsittelyssä tai hakkuiden ajoittumisessa ei kuitenkaan ole vielä tapahtunut suuria muutoksia. Jatkuva kasvatus on lisääntynyt pikkuhiljaa. Myös mahdollisuutta jättää vähätuottoisia soita ennallistumaan on käytetty jonkin verran.

Evaluoinnin tulosten perusteella metsälakiin ei ole tarpeen tehdä muutoksia. Lain toimivuutta on kuitenkin syytä arvioida uudelleen esim. viiden vuoden kuluttua, kun lain soveltamisesta ja vaikutuksista on enemmän kokemusta.

Samassa yhteydessä arvioitiin myös metsätuholakia. Ilmastoseuranta osoittaa selkeästi, että lakiin tarvitaan tarkennusta kirjanpainajatuhojen estämiseksi ilmaston lämmetessä. Keskisessä Suomessa kuorellinen puutavara tulisi poistaa tienvarresta aiemmin kuin metsätuholaki nykyisin edellyttää.

metsäasiantuntija Lea Jylhä, MTK, puh. 040 848 8081

MTK-Vähäkyrö on Vuoden Helmi24.4.2024 12:06:17 EEST | Tiedote

MTK-Vähäkyrö on valittu Vuoden 2023 Helmeksi. Palkinto luovutettiin MTK-Vähäkyrölle MTK:n valtuuskunnan kokouksessa 24.4. Espoossa. Vuoden Helmi on MTK-yhdistysten ja metsänhoitoyhdistysten arvostettu tunnustus, joka myönnetään vuosittain yhdistykselle, joka on osoittanut erityistä ansioitumista maaseudun kehittämisessä ja yhteisöllisyyden edistämisessä. MTK-Vähäkyrö ansaitsi tunnustuksen erityisesti ideoimalla ja järjestämällä maaseutuaiheisen valokuvanäyttelyn keväällä 2023. Näyttely koottiin Viljelijä välittää -valokuvakilpailun kuvista.

Mediakutsu: MTK:n valtuuskunnan kevätkokous 24.4. – pääministeri Orpo vierailee kokouksessa klo 1022.4.2024 14:33:21 EEST | Kutsu

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan MTK:n valtuuskunnan kevätkokousta keskiviikkona 24.4.2023 klo 9.00 – n. 18.00. Pääministeri Petteri Orpo vierailee kokouksessa klo 10. Kokousta voi seurata paikan päällä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa, Hanasaarenranta 5, Espoo. Median edustajat ovat tervetulleita myös valtuuskunnan tulevaisuusseminaariin 23.4. "Kestävä ja turvallinen Suomi 2030".