Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsälaki on hyvä mutta muutokset metsissä tapahtuvat hitaasti

Tänään julkistettu metsälain arviointi osoittaa, että laki toimii hyvin. MTK:n mielestä metsälakia ja metsätuholakia ei ole syytä lähteä muuttamaan. Metsätalouden kannalta lainsäädännön ennakoitavuus ja vakaus on erittäin tärkeää.

Nykyinen metsälaki on ollut voimassa vuoden 2014 alusta, ja kuten lain arvioinnissakin todetaan, viiden vuoden tarkastelujakso on lyhyt vaikutusten arvioimiseksi.

Metsänomistajat ovat tyytyväisiä metsälain muutoksen tuomaan valinnanvapauteen metsien käsittelyssä. MTK:n Metsätutka-kyselyn mukaan 82% metsänomistajista katsoo, että metsälaki vastaa hyvin tai melko hyvin hänen metsänomistukselleen asettamiaan tavoitteita. Noin kolmannes metsänomistajista kertoi metsälain muutosten vaikuttaneen tai vaikuttavan jatkossa metsiensä käsittelyyn (Metsätutka kevät 2017).

Käytännössä metsien käsittelyssä tai hakkuiden ajoittumisessa ei kuitenkaan ole vielä tapahtunut suuria muutoksia. Jatkuva kasvatus on lisääntynyt pikkuhiljaa. Myös mahdollisuutta jättää vähätuottoisia soita ennallistumaan on käytetty jonkin verran.

Evaluoinnin tulosten perusteella metsälakiin ei ole tarpeen tehdä muutoksia. Lain toimivuutta on kuitenkin syytä arvioida uudelleen esim. viiden vuoden kuluttua, kun lain soveltamisesta ja vaikutuksista on enemmän kokemusta.

Samassa yhteydessä arvioitiin myös metsätuholakia. Ilmastoseuranta osoittaa selkeästi, että lakiin tarvitaan tarkennusta kirjanpainajatuhojen estämiseksi ilmaston lämmetessä. Keskisessä Suomessa kuorellinen puutavara tulisi poistaa tienvarresta aiemmin kuin metsätuholaki nykyisin edellyttää.

metsäasiantuntija Lea Jylhä, MTK, puh. 040 848 8081

Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun23.1.2020 21:06:46 EETTiedote

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.