Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsälaki on hyvä mutta muutokset metsissä tapahtuvat hitaasti

Tänään julkistettu metsälain arviointi osoittaa, että laki toimii hyvin. MTK:n mielestä metsälakia ja metsätuholakia ei ole syytä lähteä muuttamaan. Metsätalouden kannalta lainsäädännön ennakoitavuus ja vakaus on erittäin tärkeää.

Nykyinen metsälaki on ollut voimassa vuoden 2014 alusta, ja kuten lain arvioinnissakin todetaan, viiden vuoden tarkastelujakso on lyhyt vaikutusten arvioimiseksi.

Metsänomistajat ovat tyytyväisiä metsälain muutoksen tuomaan valinnanvapauteen metsien käsittelyssä. MTK:n Metsätutka-kyselyn mukaan 82% metsänomistajista katsoo, että metsälaki vastaa hyvin tai melko hyvin hänen metsänomistukselleen asettamiaan tavoitteita. Noin kolmannes metsänomistajista kertoi metsälain muutosten vaikuttaneen tai vaikuttavan jatkossa metsiensä käsittelyyn (Metsätutka kevät 2017).

Käytännössä metsien käsittelyssä tai hakkuiden ajoittumisessa ei kuitenkaan ole vielä tapahtunut suuria muutoksia. Jatkuva kasvatus on lisääntynyt pikkuhiljaa. Myös mahdollisuutta jättää vähätuottoisia soita ennallistumaan on käytetty jonkin verran.

Evaluoinnin tulosten perusteella metsälakiin ei ole tarpeen tehdä muutoksia. Lain toimivuutta on kuitenkin syytä arvioida uudelleen esim. viiden vuoden kuluttua, kun lain soveltamisesta ja vaikutuksista on enemmän kokemusta.

Samassa yhteydessä arvioitiin myös metsätuholakia. Ilmastoseuranta osoittaa selkeästi, että lakiin tarvitaan tarkennusta kirjanpainajatuhojen estämiseksi ilmaston lämmetessä. Keskisessä Suomessa kuorellinen puutavara tulisi poistaa tienvarresta aiemmin kuin metsätuholaki nykyisin edellyttää.

metsäasiantuntija Lea Jylhä, MTK, puh. 040 848 8081

Nyt on aika olla #laitumella – luonnon monimuotoisuus, eläinten hyvinvointi ja maalaismaisema kiittävät23.6.2020 13:05:00 EESTTiedote

Laidunnuksella saadaan aikaan paljon hyvää. Laiduntavia eläimiä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, minkä lisäksi ne tarjoavat myös muita ympäristöhyötyjä. Laidunnuksen myönteiset vaikutukset eläinten hyvinvointiin ovat merkittäviä. Erilaiset laitumet erilaisine eläimineen kuuluvat olennaisena osana suomalaiseen maalaismaisemaan. Eläimet maisemanhoitajina ilostuttavat ihmisiä myös taajamissa. Laidunnuksen hyödyt eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan vaativat tilallisilta paljon työtä.

Maaseutumatkailun Kellokas vuonna 2020 on Härkäniemen Tuvat Mikkelistä10.6.2020 12:49:30 EESTTiedote

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas on Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen. Yrittäjät ovat aktiivisesti edistäneet maaseutuyrittäjyyttä ja matkailuyrittäjien yhteistyötä sekä osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin.

Vuoden 2020 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys on Luomajärven Hevoskievari Ikaalisista10.6.2020 12:42:54 EESTTiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry rohkaisevat nuoria ja uusia sukupolvia jatkajiksi maaseutumatkailualalle sekä kannustavat heitä kehittämään toimintaansa. Huomionosoituksena tästä myönnetään yritykselle, henkilölle tai henkilöille valtakunnallinen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus. Tänä vuonna tunnustuksen saa Luomajärven Hevoskievari¸ Satu ja Mika Haagmann, Ikaalisista. Hevoskievari on kehittänyt ja uudistanut toimintaansa raikkain ideoin.