Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistaja 2020 -tutkimuksesta arvokasta tietoa palveluiden kehittämiseen ja edunvalvontaan

Luonnonvarakeskuksen tänään julkistama Suomalainen metsänomistaja 2020 -tutkimus antaa metsänomistajien edunvalvonnalle ja palveluiden kehitykselle tukea ja suuntaa. – On tärkeä saada päivitetty kokonaiskuva metsänomistajakunnasta, jotta voimme palvella heitä paremmin, sanoo MTK:n metsäjohtaja Juha Hakkarainen.

Metsänomistajien keski-ikä on 62 vuotta. Se on noussut edelleen, mutta näyttää siltä, että ikääntymiskehitys olisi taittumassa lähitulevaisuudessa. Metsänomistajista yli kolmasosa asuu tilallaan vakinaisesti. Muualla tilan sijaintikunnassa asui hieman yli neljäsosa metsänomistajista ja tilan sijaintikunnan ulkopuolella 37 prosenttia metsänomistajista.

- Metsänomistajien neuvonnan ja palvelujen kannalta tämä tarkoittaa ikääntyneiden ja etämetsänomistajien huomiointia kaikessa palveluntarjonnassa. Myös kunta- ja yhdistysrajat ylittävä palvelu on entistä tärkeämpää. Näitä metsänhoitoyhdistyskenttä on rakentanut ja niiden merkitys tulee edelleen korostumaan, Hakkarainen toteaa.

Kuolinpesien osuus metsätiloista on kuluneen kymmenen vuoden aikana vähentynyt; enää joka kymmenes tila on kuolinpesän hallinnassa. – Tämä on toivottava kehityssuunta ja näyttää siltä, että ahkera neuvontatyö ja erilaiset hankkeet kuolinpesien purkamiseksi ovat tuottaneet tulosta, iloitsee Hakkarainen.

Metsänomistajat ovat myös entistä koulutetumpia. Koulutustason nousu on ollut erityisen nopeaa kuluneen kymmenen vuoden aikana.

Metsänomistajien tavoitteet ovat muuttuneet yllättävään suuntaan 2000-luvulla: aineettomat tavoitteet eivät näyttäisi vahvistuneen. Sekä monitavoitteisten että virkistyskäyttäjien osuudet metsänomistajista ovat vähentyneet ja turvaa ja tuloja korostavien osuus noussut selvästi. Metsä nähdään siis entistä vahvemmin elinkeinona ja tulonlähteenä. Taloudellisesti epävarmoina aikoina tämä näkemys vahvistunee.

Toisaalta puumarkkinoilla on yhä harvempi joukko metsänomistajia. Yksittäisen puukaupan koko on kuitenkin selvästi aiempaa suurempi.

- Metsänomistajajärjestön ja metsänhoitoyhdistysten tehtävä on toimia metsänomistajien tavoitteiden toteutumisen mahdollistajana, auttaa heitä menestymään omassa elinkeinossaan ja hoitamaan metsiään omien tavoitteidensa mukaisesti.

Luonnonvarakeskuksen uutinen tutkimuksesta: https://www.luke.fi/uutinen/puolet-metsatiloista-on-elakeikaisten-hallinnassa-yhtymien-osuus-kasvanut/

Tutkimusjulkaisu verkossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-961-3

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867

Nyt on aika olla #laitumella – luonnon monimuotoisuus, eläinten hyvinvointi ja maalaismaisema kiittävät23.6.2020 13:05:00 EESTTiedote

Laidunnuksella saadaan aikaan paljon hyvää. Laiduntavia eläimiä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, minkä lisäksi ne tarjoavat myös muita ympäristöhyötyjä. Laidunnuksen myönteiset vaikutukset eläinten hyvinvointiin ovat merkittäviä. Erilaiset laitumet erilaisine eläimineen kuuluvat olennaisena osana suomalaiseen maalaismaisemaan. Eläimet maisemanhoitajina ilostuttavat ihmisiä myös taajamissa. Laidunnuksen hyödyt eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan vaativat tilallisilta paljon työtä.

Maaseutumatkailun Kellokas vuonna 2020 on Härkäniemen Tuvat Mikkelistä10.6.2020 12:49:30 EESTTiedote

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas on Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen. Yrittäjät ovat aktiivisesti edistäneet maaseutuyrittäjyyttä ja matkailuyrittäjien yhteistyötä sekä osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin.

Vuoden 2020 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys on Luomajärven Hevoskievari Ikaalisista10.6.2020 12:42:54 EESTTiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry rohkaisevat nuoria ja uusia sukupolvia jatkajiksi maaseutumatkailualalle sekä kannustavat heitä kehittämään toimintaansa. Huomionosoituksena tästä myönnetään yritykselle, henkilölle tai henkilöille valtakunnallinen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus. Tänä vuonna tunnustuksen saa Luomajärven Hevoskievari¸ Satu ja Mika Haagmann, Ikaalisista. Hevoskievari on kehittänyt ja uudistanut toimintaansa raikkain ideoin.