Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistajat entistä tyytymättömämpiä puun hintaan

Metsänomistajien valveutuneisuus puun hinnan seurannassa on kasvanut, mutta silti puun hintatiedot tulevat usein suoraan ostajilta. MTK on huolissaan, sillä metsänomistajilla itsellään pitäisi olla myyjänä käsitys puun tavoitehinnasta. Tuoreen Metsätutka-kyselyn mukaan metsänomistajat eivät ole olleet tyytyväisiä puun hintakehitykseen.

Metsänomistajien puunmyyntiaikeet ovat riippuvaisia puun hintakehityksestä. Metsätutka-kyselyn mukaan yli 60 % metsänomistajista vähentäisi tai jättäisi kokonaan puunmyynnit väliin, mikäli puun hinnat laskisivat nykytasosta. Kyselyn mukaan viidenneksellä metsänomistajista olisi puunmyyntiaikeita vielä tämän vuoden aikana ja kolmanneksella ensi vuoden aikana.

Lähes puolet metsänomistajista on tyytymättömiä kuitupuun hintakehitykseen ja erittäin tyytymättömien määrä on kasvanut edellisvuosista huomattavasti. Yli 60 % uskookin kuitupuun hinnan nousevan edelleen. Hintojen noususta huolimatta tukkipuunkin hintaan tyytymättömiä on yli neljäsosa vastanneista ja 40 % metsänomistajista uskoo hinnan edelleen nousevan. Energiapuun hinnan nousua odottaa peräti 80 % metsänomistajista.

- Metsänomistajat ovat syystäkin tyytymättömiä, sillä he tiedostavat, että puun hinta on jäänyt huomattavasti jälkeen suhteessa lopputuotteiden hintoihin ja metsäyhtiöiden tuloksiin, toteaa tutkimuspäällikkö Kalle Karttunen.

-Metsätutkasta kävi ilmi, että metsänomistajat usein saavat puun hintatiedot ostajilta. Tässä kehotan varovaisuuteen: ei ole ostajien edun mukaista maksimoida metsänomistajien puilleen saamaa hintaa. Puumarkkinatilanne kannattaa varmistaa omasta metsänhoitoyhdistyksestä ja samalla kilpailutta puukaupat parhaan ostajan löytämiseksi, muistuttaa metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK:n Metsätutka-kyselyä on uudistettu kattavasti. Otannassa hyödynnettiin jäsenrekisterin sijasta Metsäkeskuksen rekisteriä, jotta mukaan saadaan kattavammin koko metsänomistajakunnan näkemykset. Kysymyksiin on otettu metsänomistajien tavoitteita ja tulevaisuuden odotuksia kuvaavia osioita. Ne antavat aiempien kysymysten oheen mahdollisuuden vertailla metsänomistajakuntaa monipuolisemmin.

Tutkimuksen aineisto kerättiin puhelinkyselyllä syyskuun alussa suomalaisilta metsänomistajilta. Vastaajia oli 550, ja se kuvaa suomalaista metsänomistajakuntaa kattavasti. Vastausten virhemarginaali on +/- 4,2 prosenttia 95 prosentin luottamusvälillä. Suomessa on Luonnonvarakeskuksen metsätilarakennetilaston mukaan 632 000 metsänomistajaa ja 347 000 vähintään kahden hehtaarin metsätilakokonaisuutta. Tutkimuksen teki Kantar TNS Agri Oy

Tutkimuspäällikkö Kalle Karttunen puh. 044 373 9377
Metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola puh. 040 502 6810

Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen 22.9.2022 14:24:25 EEST | Tiedote

Valtioneuvosto päätti tänään torstaina kantansa luonnon ennallistamista koskevaan EU-asetusehdotukseen. Komissio julkisti oman ehdotuksensa kesäkuussa. MTK on alkuvuodesta lähtien vaatinut hallitukselta aktiivisuutta ja Suomen etujen vahvaa puolustamista asiassa. MTK pitää erittäin tärkeänä, että kanta on nyt hallituksessa lopulta muodostettu. Otetta on kuitenkin Ruotsin tapaan edelleen tiukennettava.

KORJATTU TIEDOTE // KORVAA HETKI SITTEN LÄHETETYN TIEDOTTEEN. INGRESSIÄ KORJATTU // MTK:n puheenjohtaja Marttila: EU-parlamentin kanta puuenergiaan on kestämätön ja käsittämätön14.9.2022 15:24:56 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään keskiviikkona kannastaan uusiutuvan energian direktiivin muuttamiseksi. MTK on pettynyt parlamentin tapaan käsitellä Euroopan tärkeintä uusiutuvan energian lähdettä – puuta. Parlamentti esittää puun energiakäytön vähentämistä pitkällä aikavälillä.

KORJATTU TIEDOTE// KORVAA 14.9. klo 14.44 LÄHETETYN TIEDOTTEEN. INGRESSIÄ KORJATTU // MTK:n puheenjohtaja Marttila: EU-parlamentin kanta puuenergiaan on kestämätön ja käsittämätön14.9.2022 14:44:57 EEST | Tiedote