Metsästä pöytään ja nokasta häntään - Sastan 50-vuotisjuhlat jatkuvat ravintola Nokassa

Luonnonystäviä jo puolen vuosisadan ajan pukenut suomalainen Sasta juhlistaa merkkipäiviään tekemällä yhteistyötä muiden, samat kestävät arvot jakavien kotimaisia laatumerkkien kanssa. Sastan juhlavuosijulkistusten tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja osaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Vuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima.

"Keittiömestari Ari Ruoho on eräänlainen Sasta-ajattelun ruumiillistuma, jonka tekemisissä yhdistyy vastuullisuus, asiantuntemus ja korkea laatu. Hän osallistuu itse aktiivisesti raaka-aineiden hankintaan näyttäen konkreettisesti, mitä perinteinen metsästä pöytään -ideologia tarkoittaa”, perustelee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala yhteistyötä vahvan luontosuhteen omaavan ravintolan kanssa. Nokkaan on ommeltu erikoiserä esiliinoja, joita asiakkaat voivat ostaa mukaansa 89 euron hintaan. Esiliinoissa on hyötykäytetty Sastan ulkoiluvaatteiden ylijäämäkankaita.

Sastan juhlavuoden julkistukset kuvastavat nurmeslaisen perheyrityksen tarinan kiteyttäviä teemoja ja niiden toteutuksessa mukana olevat toimijat edustavat vahvaa suomalaista oman alansa osaamista. Sastan 50. juhlavuoden kollaboraatioiden teemat ovat vastuullisuus (Costo-sarkahattu), eränkäynti (Marttiini-erikoispuukko), metsästys (Ravintola Nokka), tekninen osaaminen ja perinteiset materiaalit. Suomalaisyritysten kanssa yhteistyössä suunnitellut tuotteet esitellään vuoden 2019 aikana yksi kerrallaan.

Kolmas yhteistyö on suomalaisen ravintolakeittiön terävintä kärkeä edustava villi Nokka menu

”Ravintola Nokka on suomalaisen ravintolakentän villi suunnannäyttäjä. Katajanokalla on jo 17 vuoden ajan näytetty, että ekologiselta ja luonnon kannalta kestävältä pohjalta voi toteuttaa myös kannattavaa ravintolatoimintaa. Keittiöpäällikkö Ari Ruoho on eräänlainen Sasta-ajattelun ruumiillistuma, jonka tekemisissä yhdistyy vastuullisuus, asiantuntemus ja korkea laatu. Hän on nostanut kotimaisen riistaruoan kansainväliselle tasolle ja osallistuu myös itse aktiivisesti raaka-aineiden hankintaan näyttäen konkreettisesti, mitä perinteinen metsästä pöytään -ideologia tarkoittaa”, perustelee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala yhteistyötä vahvan luontosuhteen omaavan ravintolan kanssa.

Vastuullisuus ollut molemmille itsestäänselvyys jo ennen kuin siitä tuli muotia.

”Sasta on meille luonnollisin mahdollinen kumppani myös keittiön näkökulmasta. Koska osallistumme itse aktiivisesti ravintolamme raaka-aineiden pyyntiin, on Sasta ollut jo pitkään ruoankeruussamme luottokumppani. Varusteiden laatu ja toimivuus on metsällä, sienessä, marjassa ja kalassa tärkeää. Hienoa on myös se, että Nokkaan tehtiin erikoiserä Sasta-esiliinoja, joita myös asiakkaamme voivat ostaa mukaansa”, kertoo Nokan ravintoloitsija ja keittiöpäällikkö Ari Ruoho. Ympäristöystävälliset esiliinat on ommeltu Sastan ulkoiluvaatteissa käytettävien kankaiden ylijäämäpaloista ja kangaspakkojen lopuista.

Sasta

Kotimainen perheyhtiö Sasta on varustanut ihmisiä Pohjois-Karjalan erämaista Etelämantereelle jo 50 vuoden kokemuksella. Vuonna 1969 Nurmeksessa syntyneen Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta suunnitella ja ommella itselleen sarkainen metsästyspuku, jolle ilmeni pian kysyntää myös muiden metsästäjien keskuudessa. Sasta kehittää nyt 50 vuoden kokemuksella edelleen parhaita mahdollisia tuotteita haastaviin oloihin, joissa käyttäjän on voitava luottaa vaatteisiinsa sataprosenttisesti.

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

"Keittiömestari Ari Ruoho on eräänlainen Sasta-ajattelun ruumiillistuma, jonka tekemisissä yhdistyy vastuullisuus, asiantuntemus ja korkea laatu. Hän on nostanut kotimaisen riistaruoan kansainväliselle tasolle ja osallistuu myös itse aktiivisesti raaka-aineiden hankintaan näyttäen konkreettisesti, mitä perinteinen metsästä pöytään -ideologia tarkoittaa”, perustelee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala yhteistyötä vahvan luontosuhteen omaavan ravintolan kanssa. Nokkaan on tehty erikoiserä Sasta-esiliinoja, joita asiakkaat voivat ostaa mukaansa 89 euron hintaan. Kuva: Rasmus Tikkanen
Sastan juhlavuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima. Kuva: Rasmus Tikkanen
Syksyn Menu Nokka sisältää sorsaa,  jonka reseptissä on hyödynnetty Sastan perustajan Urpo Saastamoisen riistaruokavinkkiä siitä, että riistan makua ei saa peittää. Kuva: Rasmus Tikkanen
Syksyn Menu Nokka sisältää sorsaa, jonka reseptissä on hyödynnetty Sastan perustajan Urpo Saastamoisen riistaruokavinkkiä siitä, että riistan makua ei saa peittää. Kuva: Rasmus Tikkanen
Suomen parhaimpien ravintoloiden joukkoon avaamisestaan lähtien kuulunut Nokka on vastuullisen suomalaisen gastronomian ja sesonkiajatteluun pohjautuvan lähiruoan edelläkävijä. 17-vuotias Nokka on avauksestaan saakka erikoistunut kotimaisen pientuottajaverkostonsa antimien jalostamiseen huippuravintolalle sopivaan muotoon ja korostanut vastuullisuutta ennen kuin siitä tuli trendi.
Juha Latvala ja Ari Ruoho. Kuva: Rasmus Tikkanen

Sasta ja LYNX Rifles yhteistyöhön10.12.2019 11:21:01 EETTiedote

Suomalainen ulkoiluvaatettaja Sasta jatkaa 50-vuotismerkkipäivänsä juhlistamista uudella kotimaisella yhteistyöllä. Vuoden neljäs kumppanijulkistus korostaa suomalaista teknistä osaamista, kun Lynx Rifles tuo myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia Lynx TD15 Sasta50 Special Edition -metsästyskivääreitä. Lynx-kiväärit jatkavat Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Coston kanssa tehty sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko sekä ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat.

Olo Groupin ravintoloihin suomalaista huipputeknologiaa4.12.2019 13:02:52 EETTiedote

Olo Group on valinnut kotimaisen Fredman Groupin toimittamat digitaaliset omavalvonta- ja johtamispalvelut varmistamaan ravintolatoimintojensa ruokaturvallisuutta ja vähentämään hävikkiä. Fredmanin älykkäät keittiönjohtamispalvelut automatisoivat huippuravintoloiden arkirutiineja ja helpottavat keittiöhenkilökunnan työtä minimoimalla ruoanlaittoon ja asiakaspalveluun kuulumattomia toimenpiteitä.

Jäämies Kimi Räikkönen huippukylmään yhteistyöhön15.11.2019 10:08:34 EETTiedote

F1-kuski Kimi Räikkönen on aloittanut markkinointiyhteistyön huippukylmähoitoon erikoistuneita laitteita Suomessa valmistavan CTN Groupin kanssa. Cryotech Finlandin kehittämät kylmähoitolaitteet tarjoavat lääkkeetöntä apua palautumiseen, stressitason laskemiseen sekä unen laadun ja vastustuskyvyn parantamiseen. Yhtiön uusin innovaatio, vain sähköllä toimiva CTN XCryo mahdollistaa paikallisten huippukylmähoitojen suorittamisen myös ilman nesteytettyjä kaasuja. Uutuuden odotetaan tuovan huippukylmähoidon yhä useampien hoitoa tarvitsevien iholle.

Puolet suomalaisista pk-yrityksistä sisäistänyt tietosuojalain ja sen vaatimukset7.11.2019 09:54:44 EETTiedote

EU:n yleisen GDPR tietosuoja-asetuksen tuomat velvoitteet ovat puolessatoista vuodessa sisäistetty Suomessa kohtuullisesti. Tietoturva- ja tietosuojaratkaisuihin erikoistuneen D-Fence Oy:n teettämän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista PK-yrityksistä (80 %) kertoo kartoittaneensa käytössään ja hallussaan olevat henkilörekisterit ja yhteystietolistat. Kuitenkin vain noin puolet (54 %) kyselyyn osallistuneista yrityksistä kertoo osaavansa huolehtia rekistereistään ja valtaosa (88 %) vastanneista myös tiedostaa, että heillä on tietosuojassaan joitain puutteita.

Maailmalla tunnettu, Suomessa leivottu Finn Crisp loi uutuuden31.10.2019 13:39:41 EETTiedote

Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 esitelty Finn Crisp -hapankorppu on lajissaan maailman myydyin. Yli 30 maassa myytävä Finn Crisp on useilla markkinoilla yleisnimi hapankorpuille. Olympiavieraiden kanssa Suomesta maailmalle lähtenyt merkki ottaa nyt haltuunsa uuden tuotekategorian, ohuet Suomessa leivotut täysjyväruislastut. Finn Crisp tekee uutuuksien myötä paluun uudistuvalle Helsingin Olympiastadionille ja kannustaa kuluttajia parempaan valintaan myös porrasviikolla 4.-10.11.