Metsästä pöytään ja nokasta häntään - Sastan 50-vuotisjuhlat jatkuvat ravintola Nokassa

Luonnonystäviä jo puolen vuosisadan ajan pukenut suomalainen Sasta juhlistaa merkkipäiviään tekemällä yhteistyötä muiden, samat kestävät arvot jakavien kotimaisia laatumerkkien kanssa. Sastan juhlavuosijulkistusten tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja osaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Vuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima.

"Keittiömestari Ari Ruoho on eräänlainen Sasta-ajattelun ruumiillistuma, jonka tekemisissä yhdistyy vastuullisuus, asiantuntemus ja korkea laatu. Hän osallistuu itse aktiivisesti raaka-aineiden hankintaan näyttäen konkreettisesti, mitä perinteinen metsästä pöytään -ideologia tarkoittaa”, perustelee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala yhteistyötä vahvan luontosuhteen omaavan ravintolan kanssa. Nokkaan on ommeltu erikoiserä esiliinoja, joita asiakkaat voivat ostaa mukaansa 89 euron hintaan. Esiliinoissa on hyötykäytetty Sastan ulkoiluvaatteiden ylijäämäkankaita.

Sastan juhlavuoden julkistukset kuvastavat nurmeslaisen perheyrityksen tarinan kiteyttäviä teemoja ja niiden toteutuksessa mukana olevat toimijat edustavat vahvaa suomalaista oman alansa osaamista. Sastan 50. juhlavuoden kollaboraatioiden teemat ovat vastuullisuus (Costo-sarkahattu), eränkäynti (Marttiini-erikoispuukko), metsästys (Ravintola Nokka), tekninen osaaminen ja perinteiset materiaalit. Suomalaisyritysten kanssa yhteistyössä suunnitellut tuotteet esitellään vuoden 2019 aikana yksi kerrallaan.

Kolmas yhteistyö on suomalaisen ravintolakeittiön terävintä kärkeä edustava villi Nokka menu

”Ravintola Nokka on suomalaisen ravintolakentän villi suunnannäyttäjä. Katajanokalla on jo 17 vuoden ajan näytetty, että ekologiselta ja luonnon kannalta kestävältä pohjalta voi toteuttaa myös kannattavaa ravintolatoimintaa. Keittiöpäällikkö Ari Ruoho on eräänlainen Sasta-ajattelun ruumiillistuma, jonka tekemisissä yhdistyy vastuullisuus, asiantuntemus ja korkea laatu. Hän on nostanut kotimaisen riistaruoan kansainväliselle tasolle ja osallistuu myös itse aktiivisesti raaka-aineiden hankintaan näyttäen konkreettisesti, mitä perinteinen metsästä pöytään -ideologia tarkoittaa”, perustelee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala yhteistyötä vahvan luontosuhteen omaavan ravintolan kanssa.

Vastuullisuus ollut molemmille itsestäänselvyys jo ennen kuin siitä tuli muotia.

”Sasta on meille luonnollisin mahdollinen kumppani myös keittiön näkökulmasta. Koska osallistumme itse aktiivisesti ravintolamme raaka-aineiden pyyntiin, on Sasta ollut jo pitkään ruoankeruussamme luottokumppani. Varusteiden laatu ja toimivuus on metsällä, sienessä, marjassa ja kalassa tärkeää. Hienoa on myös se, että Nokkaan tehtiin erikoiserä Sasta-esiliinoja, joita myös asiakkaamme voivat ostaa mukaansa”, kertoo Nokan ravintoloitsija ja keittiöpäällikkö Ari Ruoho. Ympäristöystävälliset esiliinat on ommeltu Sastan ulkoiluvaatteissa käytettävien kankaiden ylijäämäpaloista ja kangaspakkojen lopuista.

Sasta

Kotimainen perheyhtiö Sasta on varustanut ihmisiä Pohjois-Karjalan erämaista Etelämantereelle jo 50 vuoden kokemuksella. Vuonna 1969 Nurmeksessa syntyneen Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta suunnitella ja ommella itselleen sarkainen metsästyspuku, jolle ilmeni pian kysyntää myös muiden metsästäjien keskuudessa. Sasta kehittää nyt 50 vuoden kokemuksella edelleen parhaita mahdollisia tuotteita haastaviin oloihin, joissa käyttäjän on voitava luottaa vaatteisiinsa sataprosenttisesti.

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

"Keittiömestari Ari Ruoho on eräänlainen Sasta-ajattelun ruumiillistuma, jonka tekemisissä yhdistyy vastuullisuus, asiantuntemus ja korkea laatu. Hän on nostanut kotimaisen riistaruoan kansainväliselle tasolle ja osallistuu myös itse aktiivisesti raaka-aineiden hankintaan näyttäen konkreettisesti, mitä perinteinen metsästä pöytään -ideologia tarkoittaa”, perustelee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala yhteistyötä vahvan luontosuhteen omaavan ravintolan kanssa. Nokkaan on tehty erikoiserä Sasta-esiliinoja, joita asiakkaat voivat ostaa mukaansa 89 euron hintaan. Kuva: Rasmus Tikkanen
Sastan juhlavuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima. Kuva: Rasmus Tikkanen
Syksyn Menu Nokka sisältää sorsaa,  jonka reseptissä on hyödynnetty Sastan perustajan Urpo Saastamoisen riistaruokavinkkiä siitä, että riistan makua ei saa peittää. Kuva: Rasmus Tikkanen
Syksyn Menu Nokka sisältää sorsaa, jonka reseptissä on hyödynnetty Sastan perustajan Urpo Saastamoisen riistaruokavinkkiä siitä, että riistan makua ei saa peittää. Kuva: Rasmus Tikkanen
Suomen parhaimpien ravintoloiden joukkoon avaamisestaan lähtien kuulunut Nokka on vastuullisen suomalaisen gastronomian ja sesonkiajatteluun pohjautuvan lähiruoan edelläkävijä. 17-vuotias Nokka on avauksestaan saakka erikoistunut kotimaisen pientuottajaverkostonsa antimien jalostamiseen huippuravintolalle sopivaan muotoon ja korostanut vastuullisuutta ennen kuin siitä tuli trendi.
Juha Latvala ja Ari Ruoho. Kuva: Rasmus Tikkanen

Ravintola Alexanderplats luottaa tyyliin ja makuun24.9.2019 14:41:02 EESTTiedote

Helsingin ydinkeskustan uudessa brasserie-pub Alexanderplatsissa korostuu funkis niin ruoassa kuin sisustuksessakin. Alexander Gullichsenin ja Sampo Kanteleen perustama klassikkoravintola on estetiikaltaan 40-lukulainen brasserie ja sen ruokalista koostuu etupäässä klassisista, ranskalaisen keittiön opein valmistetuista annoksista. Laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka.

Heidi Mäkinen on uusi Master of Wine17.9.2019 15:57:01 EESTTiedote

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kyseessä on korkein ja vaikeimmin saavutettava gastronomiaan liittyvä ammattitutkinto, jonka on suorittanut koulutuslinjan aloittamisvuodesta 1953 lähtien kaikkiaan vain 390 ihmistä 30 maasta. Heidi Mäkinen saa MW-todistuksensa marraskuussa järjestettävässä valmistujaistilaisuudessa yhdessä 13 muun vuonna 2019 tutkinnon suorittaneen viinialan huippuammattilaisen kanssa.

Jävla-hävikkitomaattikastike vastustaa ruokahävikkiä ja koulukiusaamista26.8.2019 15:25:54 EESTTiedote

Maustekastikkeita Lappeenrannassa valmistava Jävla Sås Bolag tuo markkinoille erikoiserän Suomen ensimmäistä hävikkitomaateista valmistettua ruoanlaittokastiketta. Yksilöllinen Jävla Tomaattikastike valmistetaan suomalaisista vähittäiskauppaan kelpaamattomista, standardien vastaisista tomaateista. Jävla-hävikkitomaattikastike muistuttaa konkreettisesti paitsi ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä, ottaa yhdenvertaisuutta korostaessaan myös vahvasti kantaa koulukiusaamista vastaan. Kastikkeen tuotto lahjoitetaan Mannerheimin lastensuojeluliitolle koulukiusaamisen vastaiseen työhön.

Helsingin ydinkeskustaan uusi brasserie ja pub Alexanderplats26.8.2019 09:32:14 EESTTiedote

Etelähelsinkiläisen ravintolasuosikin Maxillin ravintoloitsija Alexander Gullichsen avaa syyskuun lopulla Helsingin ydinkeskustaan uuden Alexanderplats-ravintolan. Yksityisessä omistuksessa oleva laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee täysin uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka. Alexanderplatsin myötä ravintola-alalle tekee paluun Gullichsenin 90-luvulla perustamasta legendaarisesta ravintola Safkasta tuttu Sampo Kantele, joka on uutuusravintolan osakas ja keittiöpäällikkö.