Metsästä pöytään ja nokasta häntään - Sastan 50-vuotisjuhlat jatkuvat ravintola Nokassa

Luonnonystäviä jo puolen vuosisadan ajan pukenut suomalainen Sasta juhlistaa merkkipäiviään tekemällä yhteistyötä muiden, samat kestävät arvot jakavien kotimaisia laatumerkkien kanssa. Sastan juhlavuosijulkistusten tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja osaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Vuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima.

"Keittiömestari Ari Ruoho on eräänlainen Sasta-ajattelun ruumiillistuma, jonka tekemisissä yhdistyy vastuullisuus, asiantuntemus ja korkea laatu. Hän osallistuu itse aktiivisesti raaka-aineiden hankintaan näyttäen konkreettisesti, mitä perinteinen metsästä pöytään -ideologia tarkoittaa”, perustelee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala yhteistyötä vahvan luontosuhteen omaavan ravintolan kanssa. Nokkaan on ommeltu erikoiserä esiliinoja, joita asiakkaat voivat ostaa mukaansa 89 euron hintaan. Esiliinoissa on hyötykäytetty Sastan ulkoiluvaatteiden ylijäämäkankaita.

Sastan juhlavuoden julkistukset kuvastavat nurmeslaisen perheyrityksen tarinan kiteyttäviä teemoja ja niiden toteutuksessa mukana olevat toimijat edustavat vahvaa suomalaista oman alansa osaamista. Sastan 50. juhlavuoden kollaboraatioiden teemat ovat vastuullisuus (Costo-sarkahattu), eränkäynti (Marttiini-erikoispuukko), metsästys (Ravintola Nokka), tekninen osaaminen ja perinteiset materiaalit. Suomalaisyritysten kanssa yhteistyössä suunnitellut tuotteet esitellään vuoden 2019 aikana yksi kerrallaan.

Kolmas yhteistyö on suomalaisen ravintolakeittiön terävintä kärkeä edustava villi Nokka menu

”Ravintola Nokka on suomalaisen ravintolakentän villi suunnannäyttäjä. Katajanokalla on jo 17 vuoden ajan näytetty, että ekologiselta ja luonnon kannalta kestävältä pohjalta voi toteuttaa myös kannattavaa ravintolatoimintaa. Keittiöpäällikkö Ari Ruoho on eräänlainen Sasta-ajattelun ruumiillistuma, jonka tekemisissä yhdistyy vastuullisuus, asiantuntemus ja korkea laatu. Hän on nostanut kotimaisen riistaruoan kansainväliselle tasolle ja osallistuu myös itse aktiivisesti raaka-aineiden hankintaan näyttäen konkreettisesti, mitä perinteinen metsästä pöytään -ideologia tarkoittaa”, perustelee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala yhteistyötä vahvan luontosuhteen omaavan ravintolan kanssa.

Vastuullisuus ollut molemmille itsestäänselvyys jo ennen kuin siitä tuli muotia.

”Sasta on meille luonnollisin mahdollinen kumppani myös keittiön näkökulmasta. Koska osallistumme itse aktiivisesti ravintolamme raaka-aineiden pyyntiin, on Sasta ollut jo pitkään ruoankeruussamme luottokumppani. Varusteiden laatu ja toimivuus on metsällä, sienessä, marjassa ja kalassa tärkeää. Hienoa on myös se, että Nokkaan tehtiin erikoiserä Sasta-esiliinoja, joita myös asiakkaamme voivat ostaa mukaansa”, kertoo Nokan ravintoloitsija ja keittiöpäällikkö Ari Ruoho. Ympäristöystävälliset esiliinat on ommeltu Sastan ulkoiluvaatteissa käytettävien kankaiden ylijäämäpaloista ja kangaspakkojen lopuista.

Sasta

Kotimainen perheyhtiö Sasta on varustanut ihmisiä Pohjois-Karjalan erämaista Etelämantereelle jo 50 vuoden kokemuksella. Vuonna 1969 Nurmeksessa syntyneen Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta suunnitella ja ommella itselleen sarkainen metsästyspuku, jolle ilmeni pian kysyntää myös muiden metsästäjien keskuudessa. Sasta kehittää nyt 50 vuoden kokemuksella edelleen parhaita mahdollisia tuotteita haastaviin oloihin, joissa käyttäjän on voitava luottaa vaatteisiinsa sataprosenttisesti.

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

"Keittiömestari Ari Ruoho on eräänlainen Sasta-ajattelun ruumiillistuma, jonka tekemisissä yhdistyy vastuullisuus, asiantuntemus ja korkea laatu. Hän on nostanut kotimaisen riistaruoan kansainväliselle tasolle ja osallistuu myös itse aktiivisesti raaka-aineiden hankintaan näyttäen konkreettisesti, mitä perinteinen metsästä pöytään -ideologia tarkoittaa”, perustelee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala yhteistyötä vahvan luontosuhteen omaavan ravintolan kanssa. Nokkaan on tehty erikoiserä Sasta-esiliinoja, joita asiakkaat voivat ostaa mukaansa 89 euron hintaan. Kuva: Rasmus Tikkanen
Sastan juhlavuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima. Kuva: Rasmus Tikkanen
Syksyn Menu Nokka sisältää sorsaa,  jonka reseptissä on hyödynnetty Sastan perustajan Urpo Saastamoisen riistaruokavinkkiä siitä, että riistan makua ei saa peittää. Kuva: Rasmus Tikkanen
Syksyn Menu Nokka sisältää sorsaa, jonka reseptissä on hyödynnetty Sastan perustajan Urpo Saastamoisen riistaruokavinkkiä siitä, että riistan makua ei saa peittää. Kuva: Rasmus Tikkanen
Suomen parhaimpien ravintoloiden joukkoon avaamisestaan lähtien kuulunut Nokka on vastuullisen suomalaisen gastronomian ja sesonkiajatteluun pohjautuvan lähiruoan edelläkävijä. 17-vuotias Nokka on avauksestaan saakka erikoistunut kotimaisen pientuottajaverkostonsa antimien jalostamiseen huippuravintolalle sopivaan muotoon ja korostanut vastuullisuutta ennen kuin siitä tuli trendi.
Juha Latvala ja Ari Ruoho. Kuva: Rasmus Tikkanen

Helsinkiläinen ruisviski palkittiin Saksassa parhaana kansainvälisenä viskinä9.7.2020 15:00:29 EESTTiedote

Suomalainen The Helsinki Distilling Company on voittanut Helsingissä tislatulle ruisviskilleen kultaa arvostetussa Meininger's International Spirits -kilpailussa Saksassa. Kansainväliset viskit -kategorian voitto on helsinkiläistislaamolle tärkeä apu Saksan kilpaillulla alkoholimarkkinalla menestymiseen. Toinenkin suomalainen käsityötislaamo saavutti kilpailussa menestystä, kun Pyynikin Distilling Company voitti kategoriansa ginillään. Myös Altian Koskenkorva Vodka palkittiin.

Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen18.6.2020 09:11:13 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.