Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

Puusta jalostetut vientituotteet, vähäpäästöiset tehtaat ja hyvän metsänhoidon ylläpitämät terveet metsät ovat avainasemassa, kun irtaudutaan fossiilitaloudesta ja torjutaan ilmastonmuutosta. Samalla metsäteollisuus vahvistaa kansantaloutta ja suomalaisten hyvinvointia tulevaisuudessa jopa nykyistä enemmän.

Metsäteollisuus julkistaa oman ilmastotiekarttansa 17.6.2020. Tuolloin esitetään ensi kertaa Suomessa arvioitu puupohjaisten tuotteiden substituutiovaikutus: korvaamalla runsaasti fossiilisia päästöjä aiheuttavia tuotteita metsäteollisuuden vientituotteet luovat maailmanlaajuisen ilmastohyödyn, joka vastaa noin 16 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Tämä vastaa yli kolmasosaa kaikista Suomen nykyisistä hiilidioksidipäästöistä ja ylittää noin viisinkertaisesti metsäteollisuuden tehtaiden nykyiset fossiiliset päästöt.

Metsäteollisuuden tehtaiden päästöt ovat jo nyt pienet. Suotuisan toimintaympäristön ja investointien myötä tehtaat voivat päästä kokonaan irti fossiilisista polttoaineista pian vuoden 2035 jälkeen ja 2040-luvulla tehtaat voivat muuttua jopa hiilinegatiivisiksi. Samalla maamme metsävarojen kasvua voidaan edelleen lisätä vaikka puun käyttö kasvaa.

Näkymä on houkutteleva, sillä puusta valmistettavien tuotteiden markkinoiden arvioidaan kasvavan maailmanlaajuisesti lähes 200 miljardilla eurolla vuosina 2017-2030. Suomi voi vahvistaa asemaansa ilmastotekojen ja puunjalostuksen kärkimaana, jonka talous on vakaalla ja kestävällä pohjalla.

Yllä kuvattujen hyötyjen saavuttamiseen ei tarvita ihmettä. Oikeat päätökset ja tahtotila riittävät – tehtaiden kansainvälisestä kustannuskilpailukyvystä ja metsien kasvukunnosta huolehtiminen riittää pitkälle. Metsäteollisuuden ilmastokartta, jossa teollisuuden ilmasto- ja talousvaikutuksia on ensi kertaa arvioitu laajana kokonaisuutena, piirtää näkyviin päätöksiä, joita puunjalostuksen valtavan ilmastopotentiaalin hyödyntäminen päättäjiltä vaatii.

Lisätietoja: Ahti Fagerblom, energia- ja ilmastopäällikkö, 040 820 9763, ahti.fagerblom@forestindustries.fi

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.

Metsäteollisuus edistää parhaiden toimintatapojen käyttöä suometsien hoidossa14.5.2020 12:31:04 EESTTiedote

Puhtaat vesistöt ovat metsäteollisuudelle tärkeä asia, ja koko toimiala on sitoutunut vähentämään metsätalouden aiheuttamia vesistövaikutuksia omassa toiminnassaan. Metsäteollisuus tekee monipuolisesti yhteistyötä vesiensuojelussa, ja edistää parhaita käytäntöjä. Turvemaiden metsillä on merkittävä rooli teollisuuden puuhuollossa, sillä neljäsosa Suomen puuvarannosta sijaitsee suometsissä.