Metsäteollisuus ry sai työmarkkinakierroksen päätökseen − Työmarkkinoiden jäykkyys lataa huomattavia riskejä Suomen tulevalle kehitykselle

Metsäteollisuus ry on viimein saanut sovittua työehdoista kaikilla sopimusaloillaan. Raskas neuvottelukierros kertoo työmarkkinajärjestelmän huonosta toimintakyvystä ja vaikeudesta uudistaa Suomen työmarkkinoita.

Metsäteollisuus ry on saanut aikaan sovun uusista työehdoista Ammattiliitto Pron kanssa. Mekaanisen metsäteollisuuden toimihenkilöiden niin sanotut kiky-tunnit säilyvät ennallaan ja palkat nousevat yleisen linjan mukaisesti 3,3 prosenttia 25 kuukautta kestävän sopimuskauden aikana.

Sahoille ja vaneritehtaille tehty sopimus päättää noin vuoden kestäneen metsäteollisuuden työmarkkinakierroksen. Kaikkiaan Metsäteollisuus ry neuvotteli seitsemän uutta työehtosopimusta.

− Kierros oli pitkä, kallis ja ideologinen ammattiyhdistysliikkeelle. Se kertoo siitä, että työmarkkinajärjestelmän kyky reagoida globaaliin tilanteeseen on huolestuttavan heikko, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén arvioi.

Jäykät työmarkkinat ovat huomattava riski, kun koronavirus on suistanut globaalin talouden ja Suomen taantumaan. Kriisi koettelee myös metsäteollisuutta ja alan näkymät ovat sumuiset.

− Vanhakantaisten työmarkkinoiden takia finanssikriisin toipilasaika pitkittyi Suomessa kymmeneen vuoteen. Samanlaiseen halvaantumiseen meillä ei nyt ole varaa, Hollmén sanoo.

Neuvottelukierros paljasti työmarkkinajärjestelmän valuviat, kun ay-liike otti ideologiseksi tavoitteekseen kumota työehtosopimuksista itse sinne sopimansa kiky-tunnit. Ammattiliitot käyttivät lakkoasettaan ylimitoitetusti ja Suomen kilpailukykyä puolustaneet vientialat joutuivat hakemaan neuvotteluyhteyden valtakunnansovittelijan avulla.

Mekaanisen metsäteollisuuden sahoilla ja vaneritehtailla lakot kestivät yli neljä viikkoa, paperi-, kartonki- ja selluteollisuudessa kaksi viikkoa. Lakkojen takia metsäteollisuuden tuotantomäärät laskivat tammi−maaliskuussa vauhdilla, joka on viimeksi koettu finanssikriisin aikaan.

Metsäteollisuuden keskeiset sopimukset sahoilla ja vaneritehtailla sekä paperi-, kartonki- ja selluteollisuudessa rakennettiin sovittelussa. Kierroksella nähtiin myös työntekijäpuolen työehtoshoppailua, kun Teollisuusliitto teki metsä- ja uittotöissä työskentelevien työehdot määrittävän Metsäalan työehtosopimuksen ilman Metsäteollisuus ry:tä.

− Vaikka Metsäteollisuus ry:n sopimuksissa kiky-tunnit säilyivät tai muutettiin työnantajalle paremmin sopiviin ratkaisuihin, kierroksen kilpailukykyvaikutus jäi vaimeaksi. Jouduimme nyt alkaneeseen uuteen talouskriisiin heikosti varautuneina, Hollmén sanoo.

− Nyt on tärkeää löytää yhteinen tilannekuva taloudestamme ja työllisyysnäkymistä, jotta voimme sopia tarvittavista toimenpiteistä. On oletettavaa, että toimialaliitoille jää paljon tehtävää vielä sen jälkeen, kun työministeri Haataisen vetämä keskusjärjestötyöryhmä saa työnsä päätökseen, Hollmén lisää.

Työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.

Metsäteollisuus edistää parhaiden toimintatapojen käyttöä suometsien hoidossa14.5.2020 12:31:04 EESTTiedote

Puhtaat vesistöt ovat metsäteollisuudelle tärkeä asia, ja koko toimiala on sitoutunut vähentämään metsätalouden aiheuttamia vesistövaikutuksia omassa toiminnassaan. Metsäteollisuus tekee monipuolisesti yhteistyötä vesiensuojelussa, ja edistää parhaita käytäntöjä. Turvemaiden metsillä on merkittävä rooli teollisuuden puuhuollossa, sillä neljäsosa Suomen puuvarannosta sijaitsee suometsissä.

Puukauppa vilkastui hieman − metsäteollisuudella iso rooli koronakriisistä toipumisessa11.5.2020 11:26:08 EESTTiedote

Tammi-huhtikuussa 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritysten puun ostomäärä yksityismetsistä oli 16 prosenttia pienempi kuin viiden edellisen vuoden keskiarvo vastaavana aikana. Maalis-huhtikuussa puukauppa piristyi hieman verrattuna alkuvuoteen. Metsäteollisuudella on merkittävä rooli koronakriisistä elpymisessä, mutta se edellyttää toimintaympäristön kustannuskilpailukyvystä huolehtimista.