Metsäteollisuus ry tuomitsee Teollisuusliiton toiminnan – ja niin tekee myös kansa

Metsäteollisuus ry pitää Teollisuusliiton toimintaa neuvottelukierroksella poikkeuksellisen riidanhaluisena. Myös 74 prosenttia suomalaisista tuomitsee ay-liikkeen harjoittaman uhkailun. Metsäteollisuus ry on valmis nopealla aikataulla sopimaan kilpailukykyä parantavasta työehtosopimuksesta.

Metsäteollisuus ry paheksuu Teollisuusliiton toimintatapaa työehtoneuvotteluiden aikana. Teollisuusliitto ilmoitti sunnuntaina jatkavansa lakkoilua mekaanisen metsäteollisuuden tuotantolaitoksissa niin, että lakot jatkuisivat kuuden viikon ajan. Samalla se laajensi lakot puusepänteollisuuteen ja biotuoteteollisuuteen.

–Teollisuusliitto ilmoittaa pyrkivänsä lakoilla vauhdittamaan neuvotteluja. Tämä on perusteetonta, sillä Teollisuusliitto on itse ollut täysin haluton neuvottelemaan uusista työehdoista, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén toteaa.

Teollisuusliiton johto on lehtihaastatteluissa ilmoittanut odottavansa sopimuksia muista neuvottelupöydistä ennen kuin se ryhtyy aitoihin neuvotteluihin Metsäteollisuus ry:n kanssa.

Näin sen viikkoja kestäneet lakot ovat olleet vain vahingontekoa yrityksille ja Teollisuusliiton jäsenille täysin turhia. Useat työntekijät ovatkin tehtailla menneet lakoista huolimatta töihin.

– Metsäteollisuus on valmis nopealla aikataulla sopimaan kilpailukykyä parantavasta työehtosopimuksesta, Hollmén toteaa.

Teollisuusliitto on julkisesti ja paikallisesti uhkaillut töissä käyviä muiden muassa ikuisella rikkurileimalla. Lehtitietojen mukaan uhkailuun ovat syyllistyneet sekä Teollisuusliiton johto että luottamusmiehet.

Jopa 74 prosenttia suomalaisista tuomitsee lakon aikana töissä käyviin kohdistetun uhkailun. Tällaisen toiminnan arvioi täysin tuomittavaksi 39 prosenttia kansasta ja jossain määrin tuomittavaksi 35 prosenttia, selviää tuoreesta Taloustutkimuksen kyselystä.

Vain noin 18 prosenttia kyselyyn vastanneista määrittelee ay-liikkeen harjoittaman uhkailun jossain määrin hyväksyttäviksi. Kansasta 8 prosenttia ei osannut ottaa kysymykseen kantaa.

– Pelottelulla ja työpaikkakiusaamisella ei pitäisi olla mitään sijaa työehtoneuvotteluiden aikana, saati laajemmin 2020-luvun työmarkkinoilla, Hollmén korostaa.

Taloustutkimus haastatteli Metsäteollisuus ry:n toimeksiannosta 1 006:ta yli 15-vuotiasta suomalaista 29.1.–4.2. Kysely tehtiin puhelinhaastatteluina, ja tulokset painotettiin väestötilastoja vastaaviksi. Tulosten virhemarginaali on noin 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Lisätietoja

Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, soittopyynnön viestintäpäällikkö Sarianna Toivosen kautta, p. 041 540 5868.

Metsäteollisuus kirii kohti fossiilittomia tehtaita - miten päästään lähes nollaan jo vuonna 2035?4.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Suomessa toimiva metsäteollisuus voi olla lähellä nollapäästöjä vuonna 2035 ja siitä eteenpäin jopa hiilinegatiivinen. Siirtyminen lähes päästöttömiin tehtaisiin on mahdollista, mutta onnistuminen edellyttää investointeja tukevaa toimintaympäristöä. Metsäteollisuus on pystynyt vähentämään CO2-päästöjään muuta Suomea nopeammin. Kokonaan fossiilittomiksi voidaan päästä investointien, ei rajoitusten kautta.

Sopu mekaanisen metsäteollisuuden sekä puusepänteollisuuden työehdoista; Tehtaiden käyntiaika pysyy ennallaan ja tuotannon joustavuus lisääntyy23.2.2020 14:38:15 EETTiedote

Sahoille ja vaneritehtaille on saatu uudet työehdot, kun Metsäteollisuus ry ja Teollisuusliitto ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan lauantaina antaman sovintoehdotuksen. Niin sanotut kiky-tunnit korvataan tuotannon kannalta paremmilla työaikaratkaisuilla. Lisäksi uudet työehdot sisältävät muita yritysten toimintamahdollisuuksia parantavia muutoksia