Metsäteollisuus vähentää näkymätöntä jätettä toteuttamalla kattavaa kiertotaloutta

Kuluvalla viikolla vietetään Euroopan jätteen vähentämisen viikkoa. Tänä vuonna teemana on näkymätön jäte, jota syntyy tuotteiden tuotantoprosesseissa. Näkymätöntä jätettä voidaan vähentää esimerkiksi parantamalla prosessien ja tuotteiden materiaalitehokkuutta sekä hyödyntämällä teollisia sivuvirtoja ja kierrätysmateriaaleja. Tämä on metsäteollisuudelle arkipäivää.

- Metsäteollisuuden toteuttamassa kiertotaloudessa huomioidaan koko ketju uusiutuvasta raaka-aineesta ja resurssitehokkaasta tuotantoprosessista aina tuotteiden käyttöön, kierrätykseen ja energiahyödyntämiseen saakka, toteaa Metsäteollisuus ry:n ympäristöasiantuntija Maija Rantamäki.

Metsäteollisuuden kaatopaikkajätteiden määrä vähenee vauhdilla

Metsäteollisuus ry on kerännyt 90-luvun alusta lähtien vuosittain massa- ja paperiteollisuuden ympäristötilastoja.

Metsäteollisuuden tuotantoon suhteutetun kaatopaikkajätteen määrä on vähentynyt peräti 95 prosenttia 90-luvun alusta lähtien. Vuonna 2018 määrä väheni jopa 17 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. Nykyään kaatopaikalle joudutaan sijoittamaan enää murto-osa syntyvästä jätteestä. Positiivinen kehitys on seurausta jatkuvasti lisääntyvästä sivuvirtojen hyödyntämisestä sekä materiaalina että uusiutuvan energian tuotannossa.

Metsäteollisuudessa syntyviä jätteitä ja sivuvirtoja hyödynnetään muun muassa maarakentamiseen sekä maanparannusaine- ja lannoitekäyttöön. Maarakentamisessa sivuvirtoja käytetään esimerkiksi teiden ja väylien rakentamisessa. Maanparannuksessa hyödyksi taas ovat kuitupohjaiset jakeet, joilla lisätään maan eloperäisen aineksen määrää sekä biotuhkat, joita käytetään lannoitteena.

Materiaalitehokkuutta sekä sivuvirtojen hyödyntämistä kehitetään jatkuvasti

- Tuotannon sivuvirtojen tehokkaan hyödyntämisen eteen on tehty paljon työtä. Metsäteollisuus hakee jatkuvasti kohteita, joissa tuotannon sivuvirtoja voisi käyttää aiempaa enemmän. Lisäksi prosessien materiaalitehokkuuden parantaminen vähentää syntyvien sivuvirtojen määrää, kuvailee Maija Rantamäki.

Suomessa ympäristöstä pidetään hyvin huolta sekä sääntelyn että teollisuuden omaehtoisen vastuullisuuden avulla. Metsäteollisuuden vastuullisuussitoumukset vuoteen 2025 uudistettiin vuonna 2018 ja ne on liitetty osaksi kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumusta.

Lisätietoja: Maija Rantamäki, ympäristöasiantuntija, p. 040 828 3012, maija.rantamaki@forestindustries.fi

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Metsäteollisuuden tehdaspäästöt voivat olla lähellä nollaa vuonna 203528.1.2020 11:34:38 EETTiedote

Suomessa toimiva metsäteollisuus voi olla lähellä nollapäästöjä vuonna 2035 ja siitä eteenpäin jopa hiilinegatiivinen. Siirtyminen lähes päästöttömiin tehtaisiin on mahdollista, mutta onnistuminen edellyttää investointeja tukevaa toimintaympäristöä. Metsäteollisuus ry esitteli tänään järjestetyssä TEM:in vaikuttajaseminaarissa alustavia skenaarioita ilmastotiekartastaan.

Teollisuusliitto viittaa kintaalla sahojen ja vaneritehtaiden kilpailukyvylle26.1.2020 20:37:06 EETTiedote

Metsäteollisuus ry pitää Teollisuusliiton sunnuntaina antamaa ilmoitusta kaksiviikkoisen lakon pidentämisestä viikolla vastuuttomana. Teollisuusliitto on jo pitempään osoittanut toimillaan, että sitä ei kiinnosta sopiminen vaan pelkästään lakkoilu. – Metsäteollisuus ry on valmis hakemaan ratkaisua myös Teollisuusliiton kanssa mahdollisimman nopealla aikataululla. Neuvottelutulos syntyy vasta, kun saamme sovittua kustannuskilpailukykyä parantavista työehdoista, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen sanoo. Teollisuusliito ei ole ryhtynyt aitoihin neuvotteluihin ja yhdessä sopimiseen, vaan se alkujaankin katkaisi mekaanisen metsäteollisuuden neuvottelut kesken yhdessä sovittua neuvotteluprosessia. Teollisuusliitto on levittänyt virheellisiä tietoja työnantajien esityksistä, ja yrittänyt rajata tes-kierroksen koskemaan pelkästään kiky-tuntien kohtaloa. Sahojen ja vaneritehtaiden kilpailukykyä pitää parantaa työajan lisäksi muita työehtoja kehittämällä. Suomalaiset sahat

Työsululla haetaan pitkän ajan kilpailukykyä tukevaa ratkaisua; Metsäteollisuuden työvoima ei ole kustannuksiltaan kilpailukykyistä26.1.2020 15:26:11 EETTiedote

Metsäteollisuus haluaa turvata suomalaisen kilpailukyvyn ja pitää työpaikat Suomessa. Neuvottelut ammattiliittojen kanssa polkevat kuitenkin paikoillaan ja lakot lamauttavat metsäteollisuuden tuotannon eri puolella Suomea. Tilanteen vakavuuden korostamiseksi Metsäteollisuus ry on päättänyt kolmen vuorokauden työsulusta paperi-, kartonki- ja selluteollisuudessa. Työsululla pyritään vauhdittamaan neuvotteluja kohti sopimusratkaisua, joka parantaa kustannuskilpailukykyä. Takamatkaa on vähintään 30%.