Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Mhy Pohjois-Karjalan erityisasiantuntija Sakari Tikka on Vuoden Kymppi

Metsänhoitoyhdistys Pohjois-Karjalan erityisasiantuntija Sakari Tikka on valittu metsänhoitoyhdistysten Vuoden Kympiksi. Vuoden Kymppi on MTK:n metsäjohtokunnan myöntämä tunnustus ansiokkaasta metsänomistajien etujen ajamisesta sekä metsänomistajaorganisaation jäsenten ja muiden metsänomistajien palvelusta.

Sakari Tikka on toiminut esimerkillisesti metsänomistajien edunvalvojana, metsäviestijänä ja toiminnan kehittäjänä. Tikka on erittäin aktiivinen keskustelunavaaja ja yksi aktiivisimmista ja sitkeimmistä some-keskustelijoista metsäalalla. Hän perustelee faktoilla omaa metsäalan näkökulmaansa, joka on tinkimättömästi suomalaisen perhemetsänomistajan ja hyvän metsänhoidon puolella.

Tikalla on ollut aktiivinen rooli mm. OmaMetsä -palvelun kehittämisessä. Hän on tuonut esiin omat ideansa palvelun kehittämiseksi, eikä ole arkaillut kyseenalaistaa tehtyjä ratkaisuja.

- Metsänomistajan tavoitteet on sieluun kirjoitettu, sillä veljelle ”mittamieheksi” omaan metsään läksin jo alle kouluikäisenä. Tulot tulivat silloin ja nyt puun myynnistä, vaikka muut ekosysteemipalvelut ja luonnonarvot ovat tulleet meille entistä tärkeämmiksi, kertoo Sakari Tikka.

Vuoden Kymppi valittiin tänä vuonna kuudetta kertaa. Vuoden Kymppi on tunnustus, jonka MTK myöntää vuosittain joko metsänhoitoyhdistykselle tai yhdistyksen toimihenkilölle. Vuoden Kymppi julkistettiin MTK:n metsävaltuuskunnan kokouksessa Espoossa 10.11. ja palkittiin visakoivuisella Aarni -rannekellolla ja lahjakortilla kotimaiseen MatkaMaalle.fi -lomakohteeseen.

Mhy Pohjois-Karjala, erityisasiantuntija Sakari Tikka, puh. 040 170 4898
MTK, Valintaraadin koordinaattori, kenttäpäällikkö Juho Ikonen, puh. 050 567 4103

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.