Miapetra Kumpula-Natri: EU:n tulevaisuutta suunniteltava avoimin ovin, ei suljettujen ovien takana – kansalaiset mukaan!

EU on käynnistämässä Euroopan parlamentin johdolla tulevaisuuskonferenssin toukokuussa ja kutsuu eurooppalaisia mukaan EU:n tulevaisuustyöhön. Europarlamentaarikko Kumpula-Natri on ollut mukana valmistelemassa konferenssia parlamentin perussopimus- ja tulevaisuusvaliokunnassa.

– Eurooppalaiset osoittivat viime keväänä kasvavaa mielenkiintoa EU-asioihin eurovaaleissa. Yli 200 miljoonaa kansalaista äänesti maailman suurimmissa demokraattisissa vaaleissa. Äänestysprosentti nousi vaaleissa etenkin nuorten roimasti kasvaneen äänestysinnon myötä.

– On tärkeää, ettei Euroopan tulevaisuutta suunnitella suljettujen ovien takana, vaan yhteisistä päämääristä keskustellaan ja sovitaan avoimin ovin ja virallisen kaavan mukaan, Kumpula-Natri sanoi parlamentin täysistunnossa Strasbourgissa tänään.

Kumpula-Natri totesi uskovansa, että moni haluaisi Euroopan olevan vahvempi toimija turvallisuuden ja ulkopolitiikan saralla.

– Monia kiinnostaa vahva sitoutuminen ilmastonmuutokseen ja moni rakastaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja inhoaa veronkiertoa. Aiheita ei rajoiteta etukäteen, mutta eurovaalien yhteydessä käyty kärkiehdokasmenettely tulee selkiyttää hyvissä ajoin ennen seuraavia vaaleja, linjasi hän edelleen.

– Ihmisiä on hyvä kuulla eri tavoin vaalien välilläkin. Kansalaiset voisivat nostaa myös käytännöllisiä asioita esiin, jotka helpottaisivat heidän arkeaan. Nykyisin liian usein esim yhteisen eurooppalaisen lainsäädännön puuttuminen estää sen.

Europarlamentti äänesti tänään kannastaan esitykseen Euroopan tulevaisuuskonferenssin toteuttamisesta parlamentin perussopimus- ja tulevaisuusvaliokunnan esityksen pohjalta. Parlamentti esittää, että eri puolilla EU:ta järjestettäisiin aihekohtaisia kansalaisfoorumeita. Kussakin keskustelufoorumissa olisi 200-300 eri ikäisiä ja eri taustaisia osallistujaa, ja vähintään kolme kansalaista jokaisesta jäsenmaasta. Lisäksi nuorille järjestetään erikseen omat fooruminsa.

– Ensin kuullaan kansalaisia. Kansalaisten foorumissa tekemiä esityksiä ja ajatuksia otetaan konferenssin täysistuntoon. Täysistuntoon nimetään meppejä, kansanedustajia ja ministereitä jäsenmaista, vastaavat komissaarit sekä alueidenkomitean ja talous- ja sosiaalikomitean edustajat, Kumpula-Natri kertaa.

Seuraavaksi parlamentti neuvottelee kannastaan Euroopan komission ja jäsenmaiden hallitusten kanssa. Konferenssin on tarkoitus käynnistyä Eurooppa-päivänä 9.5.2020 ja sen on tarkoitus kaksi vuotta.

Kutsu medialle: Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natrin ”State of European Union” -seminaari torstaina 26.09.2019 klo 17 Helsingissä23.9.2019 11:13:55 EESTKutsu

EU:ssa eletään mielenkiintoisia aikoja, kun uusi parlamentti on valittu ja komissaarikandidaattien kuulemiset lähestyvät europarlamentissa. Vahvistuuko vai mureneeko Euroopan Unioni? Olette lämpimästi tervetulleita europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri järjestämään perinteiseen ”State of European Union” -seminaariin torstaina 26.09.2019 klo 17 alkaen Helsingissä Allas Sea Poolilla.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri: "Tämä on tärkeää kuulla, ennen kuin päätän, mitä nappia EU-komission kohtalosta painan"17.9.2019 14:45:00 EESTTiedote

Europarlamentti hyväksyy tai hylkää lokakuussa Ursula von der Leyenin komission ja sen ohjelman. Ennen lopullista äänestystä europarlamentti ja mepit tenttaavat tiukasti komissaarikandidaatteja. Europarlamentaarikko, Suomen S&D delegaation puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri peräänkuuluttaa nimitettyjä komissaariehdokkaita esittelemään konkreettiset askeleet Ursula von der Leyenin kesällä esittelemistä lupauksista.