Miapetra Kumpula-Natri: EU:n tulevaisuutta suunniteltava avoimin ovin, ei suljettujen ovien takana – kansalaiset mukaan!

EU on käynnistämässä Euroopan parlamentin johdolla tulevaisuuskonferenssin toukokuussa ja kutsuu eurooppalaisia mukaan EU:n tulevaisuustyöhön. Europarlamentaarikko Kumpula-Natri on ollut mukana valmistelemassa konferenssia parlamentin perussopimus- ja tulevaisuusvaliokunnassa.

– Eurooppalaiset osoittivat viime keväänä kasvavaa mielenkiintoa EU-asioihin eurovaaleissa. Yli 200 miljoonaa kansalaista äänesti maailman suurimmissa demokraattisissa vaaleissa. Äänestysprosentti nousi vaaleissa etenkin nuorten roimasti kasvaneen äänestysinnon myötä.

– On tärkeää, ettei Euroopan tulevaisuutta suunnitella suljettujen ovien takana, vaan yhteisistä päämääristä keskustellaan ja sovitaan avoimin ovin ja virallisen kaavan mukaan, Kumpula-Natri sanoi parlamentin täysistunnossa Strasbourgissa tänään.

Kumpula-Natri totesi uskovansa, että moni haluaisi Euroopan olevan vahvempi toimija turvallisuuden ja ulkopolitiikan saralla.

– Monia kiinnostaa vahva sitoutuminen ilmastonmuutokseen ja moni rakastaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja inhoaa veronkiertoa. Aiheita ei rajoiteta etukäteen, mutta eurovaalien yhteydessä käyty kärkiehdokasmenettely tulee selkiyttää hyvissä ajoin ennen seuraavia vaaleja, linjasi hän edelleen.

– Ihmisiä on hyvä kuulla eri tavoin vaalien välilläkin. Kansalaiset voisivat nostaa myös käytännöllisiä asioita esiin, jotka helpottaisivat heidän arkeaan. Nykyisin liian usein esim yhteisen eurooppalaisen lainsäädännön puuttuminen estää sen.

Europarlamentti äänesti tänään kannastaan esitykseen Euroopan tulevaisuuskonferenssin toteuttamisesta parlamentin perussopimus- ja tulevaisuusvaliokunnan esityksen pohjalta. Parlamentti esittää, että eri puolilla EU:ta järjestettäisiin aihekohtaisia kansalaisfoorumeita. Kussakin keskustelufoorumissa olisi 200-300 eri ikäisiä ja eri taustaisia osallistujaa, ja vähintään kolme kansalaista jokaisesta jäsenmaasta. Lisäksi nuorille järjestetään erikseen omat fooruminsa.

– Ensin kuullaan kansalaisia. Kansalaisten foorumissa tekemiä esityksiä ja ajatuksia otetaan konferenssin täysistuntoon. Täysistuntoon nimetään meppejä, kansanedustajia ja ministereitä jäsenmaista, vastaavat komissaarit sekä alueidenkomitean ja talous- ja sosiaalikomitean edustajat, Kumpula-Natri kertaa.

Seuraavaksi parlamentti neuvottelee kannastaan Euroopan komission ja jäsenmaiden hallitusten kanssa. Konferenssin on tarkoitus käynnistyä Eurooppa-päivänä 9.5.2020 ja sen on tarkoitus kaksi vuotta.

Europarlamentaarikko Kumpula-Natri kannustaa hakemaan UPM:n Kaipolan tehtaalta irtisanotuille tukea Euroopan globalisaatiorahastosta28.8.2020 16:38:47 EESTTiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) haluaa Suomen selvittävän mahdollisuutta hakea tukea Euroopan globalisaatiorahastosta UPM:n Kaipolan tehtaalta irtisanottavien työntekijöiden tukemiseen. Euroopan globalisaatiorahastosta jäsenmaat voivat hakea tukea tilanteissa, joissa suuri määrä työntekijöitä menettää työnsä maailmankaupan shokkien ja rakennemuutosten johdosta.

Miapetra Kumpula-Natrille europarlamentissa tärkeitä digivastuita19.5.2020 15:16:56 EESTTiedote

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) on nimitetty keskeisiin digivastuisiin europarlamentissa. Parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnan S&D-ryhmä on valinnut Kumpula-Natrin johtamaan europarlamentin kannan valmistelua EU:n datastrategiaan. Kansainvälisen kaupan valiokunnassa Kumpula-Natri sai puolestaan vastuulleen edustaa parlamenttia WTO:n e-commerce -neuvotteluprosessissa, jonka tavoitteena on luoda toimivat maailmanlaajuiset pelisäännöt verkkokaupalle ja digitaloudelle.