Miapetra Kumpula-Natri: Selkeiden tavoitteiden asettaminen luo pitkäjänteisyyttä ja päämäärätietoisuutta teknologiapolitiikkaan

Valtioneuvosto julkaisi eilen periaatepäätöksen teknologiapolitiikasta. Päätöksessä määritellään yhteiset tavoitteet, joihin Suomi sitoudutaan poikkihallinnollisesti sekä myös yli hallituskausien. Neljä keskeisintä tavoitetta ovat kansainvälisen houkuttelevuuden vahvistaminen, osaamisen kehittäminen, innovaatiomyönteinen julkinen sektori sekä edelläkävijyys uusien teknologioiden soveltamisessa.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) on seurannut vuosien ajan läheltä teknologiapolitiikan muotoutumista Euroopan tasolla. Tästä näkökulmasta Suomen uusi aloite on osa laajempaa, eurooppalaista digitaalista siirtymää

”Suomella on pitkä historia teknologiaosaajana. Kuitenkin, menneet voitot eivät riitä varmistamaan johtoasemaa myös tulevaisuudessa. Selkeiden tavoitteiden asettaminen luo pitkäjänteisyyttä ja päämäärätietoisuutta teknologiapolitiikkaan. Tässä uusi periaatepäätös on linjassa koko Euroopan unionin tulevaisuutta määrittävän digitaalisen siirtymän kanssa”, Kumpula-Natri toteaa.

Kumpula-Natri kuitenkin alleviivaa teknologiapolitiikan ankkuroimista laajempiin poliittisiin tavoitteisiin. Periaatepäätöksessä todetaan, että Suomalaisen ”teknologiapolitiikan perimmäisenä päämääränä on, että Suomi on vuonna 2030 maailman menestyksellisin ja tunnetuin teknologian tutkimuksesta, kehittämisestä ja hyödyntämisestä hyvinvointia ammentava maa.” Tätä tulee Kumpula-Natrin mukaan täydentää myös keskusteluilla arvoista.

”Teknologinen kehitys on vain väline, ei päämäärä sinänsä. Teknologista kehitystä tuleekin ohjata suuntaan, joka suojelee perusoikeuksia ja tukee yhteiskunnallisten tavoitteiden saavuttamisesta. Tämä jää päätöksessä hieman paitsioon”, Kumpula-Natri toteaa.

”Teknologiakehityksen selkeämpi kytkeminen arvoihin auttaa suuntaamaan teknologiapolitiikkaa kohti sosiaalisesti kestävää huomista. Keskustelua tämän suunnan valinnasta käydään Euroopassa nyt aktiivisesti. On tärkeää, että tämä keskustelu alkaa toden teolla myös Suomessa”, Kumpula-Natri päättää.

Miapetra Kumpula-Natri on digitaalisiin kysymyksiin erikoistunut europarlamentaarikko S&D ryhmästä. Viime aikoina hän on toiminut aktiivisesti data-ja tekoälykysymysten Euroopan parlamentin tekoälystä vastaavassa erityisvaliokunnassa (AIDA) sekä teollisuudesta, tutkimuksesta ja energiasta vastaavassa valiokunnassa (ITRE). Tällä hetkellä lainsäädäntötyössä hän toimii ITRE-valiokunnassa ryhmänsä edustajana maailman ensimmäisen tekoälyasetuksen (AI Act) sekä datatalouden pelisääntöjä määrittävän  data-asetuksen (Data Act) käsittelyssä.