Microsoftin lahjoitus Kansallisgallerialle vahvistaa Suomen kulttuurin tulevaisuutta

27.6.2017 10:02 | Kansallisgalleria - Finlands Nationalgalleri

Kansainvälinen ohjelmistoalan suuryritys Microsoft on tehnyt merkittävän lahjoituksen Kansallisgallerialle. 50 000 euron lahjoitus, joka valtion vastinrahan myötä kasvaa 175000 euroksi, tuo kaivattua joustoa Kansallisgallerian kolmen museon, Ateneumin, Kiasman ja Sinebrychoffin taidemuseon sekä kokoelmahallintaosaston tulevaisuuden toimintaan.

”Tämä lahjoitus on osa Microsoftin panosta Suomi 100 -juhlavuoteen. Tänä vuonna olemme muun muassa tehneet lahjoituksia suomalaiselle tieteelle, ja nyt haluamme osoittaa lahjoituksen myös taiteelle ja kulttuurille,” kertoo Microsoftin tietoyhteiskuntasuhteiden johtaja Max Mickelsson.

Globaalina toimijana Microsoftin lahjoitus kansalliselle kulttuuriorganisaatiolle on erityisen huomionarvoinen. ”Lahjoitus osoittaa kulttuurin olevan tärkeä arvo yritysmaailmassa. Se on panostus Suomen kulttuuriin ja sen kansainväliseen tulevaisuuteen”, kertoo Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen.

Kansallisgallerian säätiöpääomaa on kesäkuun loppuun mennessä kerätty 3,2 miljoonaa euroa yrityksiltä, yhteisöiltä ja yksityishenkilöiltä. Valtio tukee jokaista lahjoitettua euroa 2,5 eurolla. Microsoftin lahjoittama summa kerryttää Kansallisgallerian säätiön pääomaa 175000 eurolla.

Kansallisgallerian toimintakulut katetaan myös tulevaisuudessa rahapelitoiminnan voittovaroista, mutta niin kansallisen kuin kansainvälisen vaikuttavuuden rakentaminen vaatii joustavampia rahoituskeinoja. ”Museokävijät osaavat jo nyt odottaa korkean tason näyttely- ja tapahtumaohjelmaa. Esimerkiksi digitaalisuus luo uusia mahdollisuuksia tulevaisuuden projekteille,” kertoo varainhankintajohtaja Jyri Tawast. ”Lahjoitusvarojen sijoituksesta saatu korkotuotto mahdollistaa sellaisia projekteja, joita olemassa olevilla resursseilla ei välttämättä voida tehdä.” Kansallisgallerian hallitus päättää säätiöpääoman sijoitusten korkotuottojen käyttökohteet.

Kansalaiset voivat osallistua Kansallisgallerian pääomakeräykseen lahjoittamalla rahaa lipun oston yhteydessä, laittamalla rahaa museoissa oleviin lippaisiin, tekemällä mobiililahjoituksen tai lahjoittamalla kansallisgalleria.fi -sivuston kautta. Keräys jatkuu 30.6.2017 saakka.

Varainhankinnan verkkosivusto:
www.kansallisgalleria.fi

pääjohtaja, Kansallisgalleria

Max Mickelsson,
Tietoyhteiskuntasuhteiden johtaja, Microsoft

Jyri Tawast
varainhankintajohtaja, Kansallisgalleria

Kaikukortti käyttöön kaikissa Kansallisgallerian museoissa21.4.2017 12:47Tiedote

Kulttuuri kuuluu kaikille varallisuudesta riippumatta. Kaikukortin tavoitteena on parantaa taloudellisesti tiukassa tilanteessa olevien nuorten, aikuisten ja perheiden mahdollisuuksia osallistua kulttuurielämään ja harrastaa taiteen tekemistä. Kansallisgalleria on päättänyt toimia Kaikukortti-pop up -kohteena Suomi100-juhlavuoden kunniaksi ja tarjoaa kaikukorttilaisille erikoisetuna koko vuoden ajaksi maksuttoman sisäänpääsyn kaikkiin museoihinsa. Huhtikuusta alkaen kaikukorttilaiset pääsevät korttia näyttämällä Ateneumin taidemuseoon, nykytaiteen museoon Kiasmaan sekä Sinebrychoffin taidemuseoon. "Haluamme olla mukana rakentamassa Suomea, jossa jokainen tuntee itsensä tervetulleeksi sellaisena kuin on," toteaa Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen korttipäätöksen taustoista. Kaikukortti on toistaiseksi Espoossa ja Kainuussa käytössä oleva kortti, jolla voi hankkia maksuttomia pääsylippuja ja kurssipaikkoja Espoon ja Kainuun Kaikukortti-verkoston kulttuurikohteisiin. K

Quattro Mikenti Group donerade 50 000 euro till Nationalgalleriets stiftelse7.3.2017 11:19Tiedote

Husteknikkoncernen Quattro Mikenti Group har donerat 50 000 euro till Nationalgalleriets stiftelse. I och med motfinansieringen från staten blir donationen värd 175 000 euro. Donationen stärker det arbete som Ateneum, Kiasmas och Sinebrychoffs konstmuseum samt avdelningen för samlingsförvaltning gör för att stärka den finländska konsten och kulturen och bidra till dess tillväxt och internationalitet.