Microsoftin lahjoitus Kansallisgallerialle vahvistaa Suomen kulttuurin tulevaisuutta

Kansainvälinen ohjelmistoalan suuryritys Microsoft on tehnyt merkittävän lahjoituksen Kansallisgallerialle. 50 000 euron lahjoitus, joka valtion vastinrahan myötä kasvaa 175000 euroksi, tuo kaivattua joustoa Kansallisgallerian kolmen museon, Ateneumin, Kiasman ja Sinebrychoffin taidemuseon sekä kokoelmahallintaosaston tulevaisuuden toimintaan.

”Tämä lahjoitus on osa Microsoftin panosta Suomi 100 -juhlavuoteen. Tänä vuonna olemme muun muassa tehneet lahjoituksia suomalaiselle tieteelle, ja nyt haluamme osoittaa lahjoituksen myös taiteelle ja kulttuurille,” kertoo Microsoftin tietoyhteiskuntasuhteiden johtaja Max Mickelsson.

Globaalina toimijana Microsoftin lahjoitus kansalliselle kulttuuriorganisaatiolle on erityisen huomionarvoinen. ”Lahjoitus osoittaa kulttuurin olevan tärkeä arvo yritysmaailmassa. Se on panostus Suomen kulttuuriin ja sen kansainväliseen tulevaisuuteen”, kertoo Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen.

Kansallisgallerian säätiöpääomaa on kesäkuun loppuun mennessä kerätty 3,2 miljoonaa euroa yrityksiltä, yhteisöiltä ja yksityishenkilöiltä. Valtio tukee jokaista lahjoitettua euroa 2,5 eurolla. Microsoftin lahjoittama summa kerryttää Kansallisgallerian säätiön pääomaa 175000 eurolla.

Kansallisgallerian toimintakulut katetaan myös tulevaisuudessa rahapelitoiminnan voittovaroista, mutta niin kansallisen kuin kansainvälisen vaikuttavuuden rakentaminen vaatii joustavampia rahoituskeinoja. ”Museokävijät osaavat jo nyt odottaa korkean tason näyttely- ja tapahtumaohjelmaa. Esimerkiksi digitaalisuus luo uusia mahdollisuuksia tulevaisuuden projekteille,” kertoo varainhankintajohtaja Jyri Tawast. ”Lahjoitusvarojen sijoituksesta saatu korkotuotto mahdollistaa sellaisia projekteja, joita olemassa olevilla resursseilla ei välttämättä voida tehdä.” Kansallisgallerian hallitus päättää säätiöpääoman sijoitusten korkotuottojen käyttökohteet.

Kansalaiset voivat osallistua Kansallisgallerian pääomakeräykseen lahjoittamalla rahaa lipun oston yhteydessä, laittamalla rahaa museoissa oleviin lippaisiin, tekemällä mobiililahjoituksen tai lahjoittamalla kansallisgalleria.fi -sivuston kautta. Keräys jatkuu 30.6.2017 saakka.

Varainhankinnan verkkosivusto:
www.kansallisgalleria.fi

pääjohtaja, Kansallisgalleria

Max Mickelsson,
Tietoyhteiskuntasuhteiden johtaja, Microsoft

Jyri Tawast
varainhankintajohtaja, Kansallisgalleria

Wihuri-päivänä 11.10.2017 Kansallisgallerian taidemuseoihin on vapaa pääsy6.10.2017 12:07Tiedote

Keskiviikkona 11.10.2017 vietetään ensimmäistä Wihuri-päivää Kansallisgallerian taidemuseoissa. Wihuri-päivän aikana Jenny ja Antti Wihurin rahasto tarjoaa jokaiselle kävijälle maksuttoman sisäänpääsyn Ateneumin, Kiasman ja Sinebrychoffin taidemuseon näyttelyihin. Kuvataiteen tukeminen on aina ollut Wihurin rahastolle tärkeää toimintaa. Wihuri-päivä syntyikin luontevana jatkona rahaston vuonna 2016 Kansallisgallerialle tekemän miljoonan euron lahjoituksen myötä. ”Wihurin rahaston lahjoitus on hieno osoitus suomalaisen kuvataiteen, sivistyksen ja kulttuurin tärkeydestä yhteiskunnassamme”, sanoo Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen. ”Kun voimme avata museoidemme näyttelyt kävijöille maksutta, saamme yhteisen taiteemme todellakin jokaisen ulottuville.” Ateneumin taidemuseossa voi tutustua Suomen taiteen tarina –kokoelmanäyttelyyn, Nykytaiteen museo Kiasmassa on esillä ARS17-suurnäyttely ja Sinebrychoffin taidemuseossa sekä vanhan taiteen aarteita, että Paul ja Fanny Sinebrychoffi

Fritt inträde till Nationalgalleriets konstmuseer under Wihuri-dagen 11.10.20176.10.2017 12:07Tiedote

Onsdagen den 11 oktober 2017 firas den första Wihuri-dagen i Nationalgalleriets konstmuseer. Under Wihuri-dagen bjuder Jenny och Antti Wihuris stiftelse varje besökare på fritt inträde till Ateneums, Kiasmas och Konstmuseet Sinebrychoffs utställningar. För Wihuri-stiftelsen har det alltid varit viktigt att stöda bildkonsten. Wihuri-dagen föddes därför som en naturlig fortsättning på den donation på en miljon euro som stiftelsen gjorde till Nationalgalleriet 2016. ”Donationen från Wihuris stiftelse är ett fint uttryck för den finländska konstens, bildningens och kulturens viktiga betydelse i vårt samhälle”, säger Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen. ”När vi kan öppna våra museers utställningar gratis för våra besökare, kommer vår gemensamma konst verkligen inom räckhåll för alla.” På Konstmuseet Ateneum kan man ta del av samlingsutställningen Historier inom finsk konst, i Museet för nutidskonst Kiasma pågår storutställningen ARS17 och i Konstmuseet Sinebrychoff visas såväl