Microsofts donation till Finlands Nationalgalleri stärker kulturens framtid

Den internationella mjukvarujätten Microsoft har gjort en betydande donation till Finlands Nationalgalleri. Donationen på 50 000 euro, som tack vare motfinansiering från staten växer till 175 000 euro, ger välkommen flexibilitet i verksamheten på Nationalgalleriets tre museer –Ateneum, Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff – och inom avdelningen för samlings-förvaltning.

Donationen är ett led i Microsofts satsning på jubileumsåret Finland 100. ”I år har vi bland annat gjort donationer till vetenskapen i Finland och nu vill vi också ge ett bidrag till konsten och kulturen,” säger Microsofts chef för samhällskontakter Max Mickelsson.

Microsoft är en global aktör, vilket gör att en donation till en nationell kulturorganisation är speciellt anmärkningsvärd. ”Den här donationen visar att kultur är ett viktigt värde i företagsvärlden. Det är en satsning på Finlands kultur och dess internationella framtid”, säger Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen.

Fram till slutet av juni hade Nationalgalleriet samlat in 3,2 miljoner euro i stiftelsekapital av företag, samfund och privatpersoner. Staten bidrar med 2,5 euro för varje donerad euro. Microsofts donation innebär alltså att Nationalgalleriets stiftelsekapital ökar med 175 000 euro.

Finlands Nationalgalleris löpande utgifter för verksamheten täcks även i framtiden av vinsterna från penningspel, men för att skapa såväl nationell som internationell inverkan krävs mer flexibla finansieringsmetoder. ”Museibesökare väntar sig ett högklassigt utställnings- och evenemangsprogram. Till exempel den digitala världen skapar nya möjligheter för framtida projekt,” säger insamlingschef Jyri Tawast. ”Avkastningen från placeringen av donationsmedel möjliggör projekt som vi inte nödvändigtvis skulle kunna genomföra med existerande resurser.” Nationalgalleriets styrelse fattar beslut om vad ränteintäkterna från stiftelsekapitalet används till.

Medborgare kan delta i insamlingen av Nationalgalleriets stiftelsekapital genom att ge ett bidrag i samband med att de köper biljett till något av Nationalgalleriets museer, genom att lägga pengar i en insamlingsbössa i något av museerna, genom mobilbidrag eller genom donationer via sajten nationalgalleriet.fi. Insamling fortsätter ännu till den 30 juni 2017.

Insamlingens webbplats:

www.nationalgalleriet.fi

Mer information:
generaldirektör, Finlands Nationalgalleri
+358 50 556 71 69

Max Mickelsson,
Direktör för samhällsrelationer, Microsoft
+358 50 499 97 76

Jyri Tawast
insamlingschef, Finlands Nationalgalleri
+358 44 261 02 42

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi