Miehet saivat positiivisen koronatuloksen naisia todennäköisemmin

Fimlabin toiminta-alueella koettiin lokakuussa koronatilanteen nopea kiihtymisvaihe. Tilastot osoittavat, että testiin hakeutumisessa ja positiivisten tulosten ilmaantuvuudessa on sukupuolisidonnaisia eroja. Asiantuntijat muistuttavat, että myös lieväoireisten on syytä hakeutua testattaviksi ja välttää sosiaalisia kontakteja.

Seurannan aikana testatuista henkilöistä 42 prosenttia oli miehiä ja 58 prosenttia naisia. Positiivisista tuloksista yli puolet, 52 prosenttia, todettiin miehillä.

Fimlabin toiminta-alueella todettiin syyskuun lopussa vain noin 10–12 positiivista covid-19-tutkimustulosta päivässä. Lokakuun alussa viiden päivän aikana positiivisten tulosten määrä moninkertaistui lähes 90:een päivässä. Yli 60 positiivisen tutkimustuloksen päivävauhti jatkui kaksi viikkoa. Neljässä viikossa tilanne saatiin hallintaan ja saavutettiin syyskuun lopun ilmaantuvuustilanne.

Voidaan siis sanoa, että infektion leviäminen tapahtui muutamassa päivässä, sammuttaminen kesti ainakin kaksi viikkoa ja jälkisammutustoimet vaativat jopa neljä viikkoa.

– Parin viikon ajan olimme samalla ilmaantuvuustasolla kuin ennen ilmaantuvuuden äkillistä nousua, kunnes aivan viime päivinä ilmaantuvuus kääntyi taas huolestuttavasti uuteen nousuun. Emme siis voi tuudittautua siihen, että korona on selätetty, vaan on ymmärrettävä, että tilanne voi riistäytyä käsistä muutamissa päivissä, sanoo mikrobiologian erikoisalajohtaja, ylilääkäri Tapio Seiskari.

Naiset kävivät testattavana miehiä aktiivisemmin

Heinäkuulta alkavan seurannan mukaan naiset hakeutuvat testattaviksi miehiä aktiivisemmin. Sen sijaan positiivinen tutkimustulos on todennäköisempi miehillä. Tutkimuksessa käyneistä kaikkiaan 42 prosenttia oli miehiä ja silti positiivisista tuloksista yli puolet todettiin heillä.

Kaikkein aktiivisimmin testattiin työikäisiä naisia. Heidän osuutensa testatuista oli enimmillään lähes viidenneksen suurempi kuin vastaavan ikäisten miesten.

– Tämä selittynee terveydenhuollon ja opetustoimen henkilöstön runsaalla testaamisella. Runsas testaaminen ei kuitenkaan tuonut esille vastaavassa määrin positiivisia tuloksia, toteaa palvelujohtaja Anu Mustila.

Se, että myös iäkkäämmät, yli 60-vuotiaat miehet hakeutuivat testattaviksi harvemmin kuin saman ikäiset naiset, jää vaille selitystä. Paitsi näissä ikäryhmissä myös nuorilla 21–30-vuotiailla miehillä positiivinen tutkimustulos oli kaikkein todennäköisin.

Testiin matalalla kynnyksellä

Sitä, hakeudutaanko covid-19-tutkimuksiin samanlaisella kynnyksellä iästä ja sukupuolesta riippumatta, on Mustilan mukaan syytä pohtia laajemmin.

– Miesten hakeutuminen testeihin on ollut iästä riippumatta naisia vähäisempää. Mikäli tutkimuksiin ei hakeuduta lieväoireisina tai vältetä kontaktia toisten ihmisten kanssa, voi covid-19-ilmaantuvuus nousta aivan yhtä nopeasti kuin lokakuun alussa tapahtui.

Anu Mustila
palvelujohtaja
anu.mustila@fimlab.fi, 044 271 4776

Tapio Seiskari
ylilääkäri, mikrobiologian erikoisalajohtaja
tapio.seiskari@fimlab.fi, 050 440 0025

Kuvat

Lataa
Positiivisten koronatulosten keskiarvoinen, päiväkohtainen ilmaantuvuus 13.7.–16.11.2020 välisenä aikana.
Lataa
Positiivisten koronatulosten osuus koko ikäluokan tutkimusmäärästä (naiset ja miehet yhteensä).
Lataa

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta. Fimlabin omistavat Pirkanmaan, Keski-Suomen, Kanta-Hämeen ja Vaasan sairaanhoitopiirin kuntayhtymät ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä. Fimlab on ensimmäinen julkisen terveydenhuollon puolelle perustettu laboratorioyhtiö. Fimlabilla on lähes 120 toimipistettä ja sen palveluksessa on noin 1 100 laboratorioalan ammattilaista.

Tiedote: Fimlab ja Tampereen Messut yhteistyöhön: Tampereelle uusi suurteho drive-in-näytteenottopiste!21.8.2020 13:00:00 EESTTiedote

Tampereella avataan uusi ison mittakaavan drive-in-näytteenottopiste koronatestaukseen 31.8.2020. Näytteenottotilana toimii Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen C-halli osoitteessa Ilmailunkatu 20. Lähtökohtaisesti näytteenottoa pyritään tarjoamaan seitsemänä päivänä viikossa aamusta iltaan, mutta tarkemmat aukioloajat täsmentyvät toiminnan edetessä.