Miehittämätön ja itseohjautuva alus The Mayflower testaus- ja tutkimusmatkalle

Alus viettää seuraavat kuusi kuukautta merellä tehden erilaisia testejä ja tutkimuksia.

PLYMOUTH, ISO-BRITANNIA – 16.9.2020: Miehittämätön ja täysin itseohjautuva The Mayflower Autonomous Ship (MAS) on valmis ja se laskettiin vesille Plymouthissa. MAS viettää seuraavat kuusi kuukautta merellä ja suorittaa erilaisia testejä ja ​​tutkimuksia ennen varsinaista matkaa Atlantin yli keväällä 2021. Projektia johtaa voittoa tavoittelematon merien tutkimusta edistävä organisaatio ProMare.

Matkan aikana alus kerää tärkeää tietoa meren tämänhetkisestä tilasta ja toimii samalla inspiraationa uusien itseohjautuvien valtamerten tutkimusalusten kehittämiselle. The Mayflower on suunniteltu keräämään merestä tietoa turvallisesti, erilaisiin tilanteisiin sopeutuvasti ja kustannustehokkaasti. Tämän uuden sukupolven tutkimusaluksen odotetaan muuttavan nykyisellään tuntemaamme merentutkimusta. MAS kykenee yhteistyöhön tutkijoiden ja muiden autonomisten alusten kanssa ja auttaa ymmärtämään tämän hetken kriittisiä kysymyksiä, kuten ilmaston lämpenemistä, mikromuovijätteen kertymisestä valtameriin ja merinisäkkäiden suojelutarvetta.

Mayflower hyödyntää IBM:n viimeisimpiä tekoäly- ja pilviratkaisuja sekä reunalaskentaa, Red Hat Open Source -ratkaisuja ja palvelinosaamista navigoidessaan reitin määränpäähänsä. Alus osaa tunnistaa konenäön, tutkajärjestelmien ja lukuisten sensorien välittämän datan perusteella etenemiseen vaikuttavia asioita tai mahdollisia vaaroja. IBM:n kehittämä ”tekoälykapteeni” pystyy näiden tietojen pohjalta itsenäisesti tekemään tarvittavat muutokset kurssiin.

Aluksen matkaa voi seurata osoitteessa https://mas400.com. Interaktiivinen portaali tarjoaa live-päivityksiä aluksen sijainnista, olosuhteista ja sen eri tutkimusprojekteista. Seitsemänlonkeroinen salamatkustaja, mustekala-chatbot Artie, tarjoaa vierailijoille tietoa aluksen tapahtumista.

Kuvamateriaalit osoitteessa:

Videot osoitteessa:

IBM on pilvialustoihin erikoistunut ja tekoälyä hyödyntävä teknologiayritys. Tuemme asiakkaitamme  kognitiivisen tietojenkäsittelyn, pilvialustojen ja kvanttilaskennan hyödyntämisessä. Vahvan toimiala- ja teknologiaosaamisemme ansiosta pystymme vastaamaan asiakkaidemme nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja pysymään ketterinä jatkuvan teknologisen muutoksen edessä. IBM toimii luotettavana kumppanina yli 170 maassa. www.ibm.fi