Miehittämätön ja itseohjautuva alus The Mayflower testaus- ja tutkimusmatkalle

Alus viettää seuraavat kuusi kuukautta merellä tehden erilaisia testejä ja tutkimuksia.

PLYMOUTH, ISO-BRITANNIA – 16.9.2020: Miehittämätön ja täysin itseohjautuva The Mayflower Autonomous Ship (MAS) on valmis ja se laskettiin vesille Plymouthissa. MAS viettää seuraavat kuusi kuukautta merellä ja suorittaa erilaisia testejä ja ​​tutkimuksia ennen varsinaista matkaa Atlantin yli keväällä 2021. Projektia johtaa voittoa tavoittelematon merien tutkimusta edistävä organisaatio ProMare.

Matkan aikana alus kerää tärkeää tietoa meren tämänhetkisestä tilasta ja toimii samalla inspiraationa uusien itseohjautuvien valtamerten tutkimusalusten kehittämiselle. The Mayflower on suunniteltu keräämään merestä tietoa turvallisesti, erilaisiin tilanteisiin sopeutuvasti ja kustannustehokkaasti. Tämän uuden sukupolven tutkimusaluksen odotetaan muuttavan nykyisellään tuntemaamme merentutkimusta. MAS kykenee yhteistyöhön tutkijoiden ja muiden autonomisten alusten kanssa ja auttaa ymmärtämään tämän hetken kriittisiä kysymyksiä, kuten ilmaston lämpenemistä, mikromuovijätteen kertymisestä valtameriin ja merinisäkkäiden suojelutarvetta.

Mayflower hyödyntää IBM:n viimeisimpiä tekoäly- ja pilviratkaisuja sekä reunalaskentaa, Red Hat Open Source -ratkaisuja ja palvelinosaamista navigoidessaan reitin määränpäähänsä. Alus osaa tunnistaa konenäön, tutkajärjestelmien ja lukuisten sensorien välittämän datan perusteella etenemiseen vaikuttavia asioita tai mahdollisia vaaroja. IBM:n kehittämä ”tekoälykapteeni” pystyy näiden tietojen pohjalta itsenäisesti tekemään tarvittavat muutokset kurssiin.

Aluksen matkaa voi seurata osoitteessa https://mas400.com. Interaktiivinen portaali tarjoaa live-päivityksiä aluksen sijainnista, olosuhteista ja sen eri tutkimusprojekteista. Seitsemänlonkeroinen salamatkustaja, mustekala-chatbot Artie, tarjoaa vierailijoille tietoa aluksen tapahtumista.

Kuvamateriaalit osoitteessa:

Videot osoitteessa:

IBM on pilvialustoihin erikoistunut ja tekoälyä hyödyntävä teknologiayritys. Tuemme asiakkaitamme  kognitiivisen tietojenkäsittelyn, pilvialustojen ja kvanttilaskennan hyödyntämisessä. Vahvan toimiala- ja teknologiaosaamisemme ansiosta pystymme vastaamaan asiakkaidemme nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja pysymään ketterinä jatkuvan teknologisen muutoksen edessä. IBM toimii luotettavana kumppanina yli 170 maassa. www.ibm.fi

IBM julkisti vuoden 2020 viimeisen vuosineljänneksen ja koko vuoden tulokset22.1.2021 00:54:37 EET | Tiedote

Strong hybrid cloud adoption; Gross margin expansion; Solid cash generation ARMONK, N.Y., January 21, 2021: IBM (NYSE: IBM) today announced fourth-quarter and full-year 2020 earnings results. “We made progress in 2020 growing our hybrid cloud platform as the foundation for our clients’ digital transformations while dealing with the broader uncertainty of the macro environment." said Arvind Krishna, IBM chairman and chief executive officer. "The actions we are taking to focus on hybrid cloud and AI will take hold, giving us confidence we can achieve revenue growth in 2021.” Highlights Fourth Quarter: GAAP EPS from continuing operations of $1.41; Operating (non-GAAP) EPS of $2.07 -- EPS includes the impact of a pre-tax charge of more than $2.0 billion for structural actions in the fourth quarter Revenue of $20.4 billion, down 6 percent (down 8 percent adjusting for divested businesses and currency) Total cloud revenue of $7.5 billion, up 10 percent (up 8 percent adjusting for divested bu