Mielenterveysjärjestöjen Terapiatakuu-kansalaisaloite julkaistaan 20.2. Tiedekulmassa Helsingissä

Terapiatakuu-kansalaisaloitteen takana on 24 suomalaista mielenterveysjärjestöä. Terapiatakuulla taataan kaikille nopea pääsy mielenterveysapuun suoraan ensimmäisen terveyskeskuskäynnin jälkeen.

Tervetuloa Terapiatakuu-kansalaisaloitteen julkistamistilaisuuteen keskiviikkona 20.2. kello 16-17. Tapahtuma järjestetään Helsingin yliopiston Tiedekulman toisen kerroksen Think Lounge -tilassa, osoitteessa Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki.

Julkaisutilaisuudessa puhuvat muun muassa:

• Touko Aalto, kansanedustaja (vihr.)
  • Kristian Wahlbeck, Suomen Mielenterveysseuran kehitysjohtaja
  • Alviina Alametsä, Mielenterveyspoolin hankepäällikkö
  • Mikko Toiviainen eli Kalenterikarju, tubettaja
  • Pia Hytönen, FinFamin toiminnanjohtaja

Ilmoittaudu tilaisuuteen viimeistään 20.2. kello 12 mennessä sähköpostilla: kalle.erkkila@mielenterveysseura.fi.

Tarjolla on kahvia ja pientä purtavaa.

Mikä on terapiatakuu?

Terapiatakuulla taataan kaikille nopea pääsy mielenterveysapuun suoraan ensimmäisen terveyskeskuskäynnin jälkeen. Hoidon tarve tulee arvioida välittömästi apua haettaessa, ja oireen mukaisen terapiahoidon tulee alkaa kuukauden sisällä.

Terapiatakuulla tarkoitetaan mielenterveystyötä tekevän ammattilaisen toteuttamaa lyhyttä psykososiaalista hoitoa. Jos potilas tarvitsee varhaisen terapiajakson jälkeen jatkohoitoa, hänet ohjataan erikoissairaanhoidon piiriin tai Kelan psykoterapiatuen piiriin.

Terapiatakuun myötä kaikille tarjotaan soveltuvaa varhaista hoitoa jo terveydenhoidon perustasolla. Terapiatakuun avulla potilas saisi hoitoa myös silloin, kun hänellä ei ole mahdollisuutta Kelan psykoterapiatukeen.

Terapiatakuu varmistaisi nopeamman ja helpomman tien mielenterveysavun piiriin. Lakialoite toteuttaisi terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvoston suosituksen, jonka mukaan vaikuttavaksi todetut psykoterapiat ja muut psykososiaaliset hoito- ja kuntoutusmenetelmät kuuluvat mielenterveys- ja päihdehäiriöissä terveydenhuollon julkisesti rahoitettuun palveluvalikoimaan.

Voit katsoa listan Terapiatakuu-kansalaisaloitteen takana olevista järjestöistä täältä: https://mielenterveyspooli.fi/mielenterveyspooli/

Viestintäsuunnittelija
Kalle Erkkilä
kalle.erkkila@mielenterveysseura.fi

Mielenterveyspoolin muodostavat 29 suomalaista mielenterveysjärjestöä. Poolin tavoitteena on edistää kansalaisten mielenterveyttä ja kohentaa mielenterveyspalveluja tarvitsevien asiakkaiden ja heidän omaistensa asemaa, palvelujen laatua ja henkilöstön työolosuhteita sekä vaikuttaa yhteiskunnassa kansalaisten henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi.