Mielenterveysjärjestöt julistavat ympäristöhätätilan 16.3. – Tervetuloa livestreamiin

Tervetuloa Hätähuuto ympäristön puolesta -livestreamiin tiistaina 16.3. kello 11.–11.30. Mielenterveysjärjestöt julistavat ympäristöhätätilan Helsingin Lapinlahdessa livestreamin välityksellä.

Ilmastokriisi ja luonnon monimuotoisuuden romahtaminen uhkaavat merkittävästi myös mielenterveyttä. Ympäristökriisit ja epävarmuus tulevaisuudesta lisäävät muun muassa stressiä, toivottomuutta, pelkoa, ahdistusta ja masennusta.

Ihmiset tarvitsevat psyykkisen turvallisuuden tunnetta. Se syntyy turvallisten ihmissuhteiden ohella riittävän turvallisesta ympäristöstä ja uskosta elämän jatkuvuuteen.

Tunteiden ja ajatusten tunnistaminen, hyväksyminen ja tunnetaitojen harjoitteleminen auttavat ympäristömuutosten ja ilmastokriisin keskellä. Kohdataan ja jaetaan näitä tunteita yhdessä.

Tule mukaan seuraamaan Hätähuuto ympäristön puolesta -suoratoistoa MIELI ry:n Facebook- tai YouTube-tililtä.

Hätähuuto ympäristön puolesta! -livestreamin ohjelma

• Tapahtuman juontaa toimittaja Kimmo Ohtonen
  • MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi kertoo mielenterveysjärjestöjen roolista ympäristökriisissä
  • Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen vastaa hätähuutoon
  • Dosentti ja ympäristöahdistus-tutkija Panu Pihkala vastaa kysymyksiin ympäristötunteista
  • The Shouting Man näyttää, miten ympäristötunteita voi käsitellä huutamalla

Linkki suoratoistoon julkaistaan tapahtuman Facebook-sivulla.

Tule mukaan Ympäristötunne-kampanjaan

Kun huoli ympäristöstä ja tulevaisuudesta lisääntyy, on tärkeää pysähtyä yhdessä ympäristötunteiden äärelle.

Haluamme lisätä keskustelua ympäristötunteista ja ilmastoahdistuksesta, koska mielelle aiheutunut kuormitus ei ole yhtä näkyvää kuin lumettomat joulut.

Kampanjaa järjestää Ympäristöahdistuksen mieli -hanke, jossa käsitellään ympäristötunteita. Järjestämme esimeriksi ympäristöahdistukseen ja ympäristötunteisiin keskittyviä vertaistukiryhmiä verkossa.

Kampanja julkaistaan livestreamin yhteydessä.

Lisätietoa Ympäristöahdistuksen mieli -hankkeesta

Tapahtuman järjestäjät

MIELI ry
Mielenterveyspooli
Lapinlahden Lähde
Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry
Tunne ry
Nyyti ry

Projektipäällikkö Satu Turhala
Ympäristöahdistuksen mieli -hanke, MIELI ry
etunimi.sukunimi@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Mielinauha-kampanjaa tähdittää Kaija Koo: ”Kunpa me ihmiset voisimme kuunnella toisiamme herkällä korvalla”31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielinauha-kampanjan yhteydessä kerätään varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Kampanjakasvona tänä vuonna on koko kansan rakastama taiteilija Kaija Koo, joka on löytänyt voimansa kovien koettelemusten jälkeen. Neljättä kertaa järjestettävä Mielinauha-kampanja käynnistyy 1. huhtikuuta ja jatkuu kesäkuun loppuun.

Sekasin Kollektiivi vastaa nuorten kasvavaan avun tarpeeseen17.2.2021 07:45:00 EET | Tiedote

Nuorille suunnattuun Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa. Vain joka viidenteen yhteydenottoon pystyttiin vastaamaan. Uusi neljän organisaation yhteenliittymä Sekasin Kollektiivi vastaa lisääntyneeseen avun tarpeeseen ja auttaa verkossa yhä useampaa nuorta. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaavat MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto ja SOS-Lapsikylä.