MIELI rf:s kristelefon har besvarat dubbelt fler samtal än före pandemin

Antalet uppringningsförsök till MIELI rf:s kristelefon ökar hela tiden. I juli var antalet uppringningsförsök rekordstort igen, totalt nästan 35 000. Kristelefonverksamhetens chef Susanna Winter berättar att sedan november 2021 har uppringningsförsöken varje månad varit fler än 30 000.
”Det handlar fortfarande om den tredubbla krisen, men ökningen beror också på att det har talats mycket om psykisk hälsa och dess utmaningar, och om var man kan få hjälp. Vi har lyckligtvis med hjälp av donerade medel kunnat öka antalet krisarbetare över sommaren, och därmed har vi kunnat besvara klart fler samtal än tidigare, säger Winter.
I juni-juli år 2022 besvarade kristelefonen över 17 000 samtal, vilket är två gånger flera än sommaren före pandemin.
Andelen män ökar
Också män verkar hitta kristelefonen bättre än tidigare. I juni-juli ökade antalet samtal från män med mera än 1000 jämfört med sommaren för ett par år sedan. Den största andelen uppringare har redan länge varit unga kvinnor, men nu ökade andelen unga män.
”I allmänhet är var tredje person som ringer kristelefonen en man. Vi har strävat efter att göra män mer medvetna om samtalshjälpen och sänka tröskeln att ta kontakt när det krisar”, säger Winter.
I alla åldersgrupper är känslor som olust och ängslan samt särskilt ångest den främsta orsaken till att man ringer kristelefonen. Dessutom framkommer problem med människorelationer, ensamhet och självdestruktivitet. Under sommaren får många det jobbigare också på grund av semesteruppehåll i de professionella tjänsterna.
I september öppnar kristelefonens linjer på ukrainska och ryska
Hittills har kristelefonen verkat på fyra språk: finska, svenska, arabiska och engelska. Fredagen den 2 september öppnar kristelefonen linjer också på ukrainska och ryska. Båda linjerna kommer att ta emot samtal fyra timmar varje vardag.
På grund av det ryska anfallskriget har omkring 35 000 ukrainare kommit till Finland och vi vill erbjuda dem samtalshjälp på deras eget modersmål. Den ryska linjen har vi planerat redan länge eftersom ryska är det vanligaste främmande språket i Finland.
”Vi vil göra det så lätt som möjligt för krisdrabbade att ta kontakt. I en krävande livssituation är det viktigt att man får uttrycka sina känslor utan tolk”, säger Julia Bagrova, vår expert som koordinerar de nya linjerna.
Från och med september är den ukrainska linjen öppen på numret 09 2525 0114 och den ryska linjen på numret 09 2525 0115. Den finska linjen är öppen dagligen dygnet runt på numret 09 2525 0111. Den svenska linjen är öppen måndagar och onsdagar kl. 16-20 samt tisdagar, torsdagar och fredagar kl. 9-13 på numret 09 2525 0112. MIELI rf:s kristelefon är öppen för alla som befinner sig i kris och som bor i Finland. MIELI rf tillhandahåller förutom kristelefon också samtalshjälp, både genom personliga möten och på nätet, i 22 kriscentra på olika håll i Finland.
Nyckelord
Kontakter
Camilla Björk
Krismedarbetare, koordinerare Kristelefon
044 2438 997
camilla.bjork@mieli.fi
Viivi Virtanen
Kommunikationsexpert
040 662 9022
viivi.virtanen@mieli.fi
Bilder

Om
MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.
Följ MIELI Suomen Mielenterveys ry
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MIELI Suomen Mielenterveys ry
Suicidpreventiva dagen 10.9. MIELI rf: Samtalshjälp kan förebygga självmord9.9.2025 11:44:46 EEST | Tiedote
Samtalen med självdestruktivt innehåll i MIELI rf:s Kristelefon och krischat har ökat klart i år. Samtalshjälp med låg tröskel är ett effektivt och fungerande sätt att förebygga självmord.
Itsemurhien ehkäisypäivä 10.9. MIELI ry: Keskusteluapu auttaa vähentämään itsemurhia4.9.2025 15:57:10 EEST | Tiedote
Itsetuhoisten yhteydenottojen määrä MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa on noussut viime vuodesta merkittävästi. Matalan kynnyksen keskusteluapu on toimiva keino ehkäistä itsemurhia.
Mielenterveysjärjestöjen puheenjohtajat: Järjestöleikkaukset uhkaavat sote-järjestelmän toimivuutta26.8.2025 09:28:35 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysjärjestöihin kohdistuvat mittavat valtionavustusleikkaukset vaarantavat koko suomalaisen sote-järjestelmän kestävyyden. Kyse ei ole vain järjestöjen toimintaedellytyksistä, vaan koko yhteiskunnan hyvinvoinnista, osallisuudesta ja turvallisuudesta.
“Jag skulle inte vara vid liv utan den här tjänsten”. MIELI Kristelefon svarade på rekordmånga samtal i sommar19.8.2025 01:00:00 EEST | Pressmeddelande
Människors hopplöshet och illamående verkar ha ökat, vilket syns i MIELI Kristelefon -och chatt. Många tyngs av ekonomiska problem och bland annat föräldrars oro för ungdomarnas illamående hörs i samtalen. Att ta kontakt med Kristelefonen kan rädda liv och hjälpa en att orka framåt trots en belastande situation.
”Mä en olisi hengissä ilman tätä palvelua”. MIELI Kriisipuhelimessa ennätysmäärä vastattuja puheluita kesällä19.8.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Ihmisten toivottomuus ja paha olo näyttävät kasvaneen, mikä näkyy MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa. Talousahdinko kuormittaa monia, ja esimerkiksi vanhempien huoli nuorten pahoinvoinnista kuuluu linjoilla. Yhteydenotto voi pelastaa hengen ja auttaa jatkamaan kuormittavasta tilanteesta huolimatta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum