MIELI ry Pride-viikolla: Jokainen mieli on samanarvoinen

MIELI Suomen Mielenterveys ry osallistuu Pride-viikolle 24.–30.6.2019 sekä Helsinki Pride -kulkueeseen 29.6. teemalla “Jokainen mieli on samanarvoinen”.

Liian moni sateenkaari-ihminen joutuu kohtaamaan mitätöimistä ja sosiaalista painetta, sekä pahimmillaan kiusaamista, uhkailua ja väkivaltaa. Tämä heikentää itsetuntoa ja minäkuvaa, ja on mielenterveyden häiriöiden riskitekijä.

Haasteita avun hakemisessa voi syntyä myös siitä, että seksuaaliseen ja sukupuoliseen moninaisuuteen liittyviä tarpeita ei tunnisteta. Mielenterveys kuuluu kuitenkin kaikille riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä ja sukupuolen ilmaisusta.

MIELI ry:n tarjoaman tuen ja avun lähtökohta on jokaisen ihmisen kohtaaminen yksilönä. Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen voi soittaa, kriisivastaanotolle saapua ja Sekasin-chattiin ottaa yhteyttä luottamuksellisesti ja anonyymisti.

Pride 24.–30.6. antaa äänen sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluville ja juhlistaa tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta sekä kaikille kuuluvia ihmisoikeuksia.

MIELI ry sidosryhmineen osallistuu Senaatintorilta lähtevään Pride-kulkueeseen sekä Kaivopuiston puistojuhlaan 29.6. lauantaina kukkaseppeleiden ja ilmapallojen kera. Kulkueeseen osallistuvaa MIELI ry:n rekkaa koristavat sloganit: ”Jokainen mieli on samanarvoinen” ja ”Ainahan se on mielessä, tasa-arvo”.

Reija Tuomisalo
SOS-kriisikeskuksen päällikkö
etunimi.sukunimi@mieli.fi

Maistraatinportti 4

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

A cry for help for the environment: “Humanity is doomed” - Young people’s concerns about future need to be attended to4.3.2024 03:00:00 EET | Tiedote

The eco-crisis and uncertainty about the future cast a shadow over the mental wellbeing of young people. Research studies show that as many as 75 percent of them consider future to be daunting and 56 percent think that humanity is doomed. The awareness campaign “Let’s face the eco-crisis together” starts on 4th March 2024. The aspiration of the campaign is to make young people’s worries visible to all, to challenge adults to face these emotions and thoughts and to assure young people that they will not be left alone with their worries. Young people’s concerns of the future shall not be ignored anymore.